Кантовский сборник

2017 Том 36 № 3

Назад к списку Скачать статью

Кантовское явление как объективно-объектное (предметное) представление

DOI
10.5922/0207-6918-2017-3-1
Страницы / Pages
7-20

Аннотация

Анализируется специфика кантовской (трансцендентальной) философии, которую сам Кант именует трансцендентальным идеализмом. С одной стороны, для кантовского трансцендентализма определяющим выступает различение вещейсамих-по-себе и явлений. С другой — наш «способ познания» является репрезентативным, то есть основан на представлениях, среди которых можно выделить субъективные и объективные (объектные) представления. Тем самым, если синтезировать приведенные выше оба момента, в основании трансцендентализма Канта лежит (концептуальная) триада «[объективный] предмет (вещь-сама-по-себе; Ding an sich) — явление (Erscheinung) — [ментальное] представление (Vorstellung)». Без концепта («предпосылки») явления невозможно помыслить кантовскую трансцендентальную философию (парафраз максимы Ф. Якоби). Оно представляет третью полноценную сущность, которая имеет промежуточный онтологический и эпистемический статус. Явление может быть соотнесено с объективным (объектно-предметным; ‘gegenständlich’) представлением. При этом неправомерно как отождествление явления и вещи самой по себе, характерное для до-кантовской философии (наивный реализм), так и отождествление явления и представления при феноменалистской — a la Беркли — трактовке трансцендентализма (интерпретация двух объектов). Кантовское явление, как подчеркивает Кант в фр. (BXXVII) своей Критики, — это явление предмета (вещи-самой-по себе), что предполагает пусть и в имплицитной форме семантическое отношение референции: явление (как знак) немыслимо без того, что в нем является (референт знака). Приводится ряд аргументов в пользу нашего тезиса об объективном, объективно-объектном (предметном) статусе кантовского концепта явление.

Abstract

This article analyses the features of Kant’s [transcendental] philosophy, which Kant himself described as transcendental idealism. On the one hand, Kant’s transcendentalism rests on the distinction between things-in-themselves and appearances. On the other hand, our method of cognition is representative in that is based on representations — subjective and objective (objectual) ones. A synthesis of the above considerations suggests that Kant’s transcendentalism rests on the [conceptual] triad — ‘[objective] object (thing-in-itself; Ding an sich) —appearance (Erscheinung) — and [mental] representation (Vorstellung)’. Kant’s transcendental philosophy is impossible without the concept (‘premise’) of appearance (a paraphrase of Friedrich Jacobi’s maxim). It is the third complete entity, which has an intermediate ontological and epistemological status. Appearance can be correlated with objective (objective-objectual ‘gegenstänslich’) representation. It would be unwise to identify appearance with thing-in-itself, which was characteristic of pre- Kantian philosophy (naïve realism), or appearance with representation, which was the case in phenomenalist interpretations of transcendentalism à la Berkley (interpretation of two objects). Kant’s appearance, as emphasised in BXXVII of his Critique, is an appearance of an object (thing-initself), which — although implicitly — suggests a semantic relationship of reference. Appearance (as a sign) is impossible without what appears in it (the referent of a sign). This article puts forward a number of arguments in favour of the objective/objective-objectual status of Kant’s concept of appearance.

Список литературы

1. Кант И. Избранные письма // Кант И. Соч. : в 8 т. М., 1994a. Т. 8. С. 463—590.
2. Кант И. Антропология с прагматической точки зрения // Там же. 1994b. Т. 8. С. 137—377.
3. Катречко С. Л. Трансцендентализм Канта как трансцендентальная парадигма философствования // Кантовский сборник. 2014. № 2 (48). С. 10—25.
4. Катречко С. Л. Трансцендентализм Канта как реалистическая теория опыта/познания (анализ структуры кантовского коперниканского переворота) // Фи-лософия и наука: проблемы соотнесения : матер. междунар. конф. М., 2017а. Кн. 1. C. 213—226.
5. Катречко С. Л. Трансцендентализм Канта и его концепт вещи самой по себе // Трансцендентальный поворот в современной философии (1): метафизика, теория опыта, теория сознания : сб. матер. междунар. науч. семинара. М., 2017б. С. 37—45.
6. Огурцов А. П. Философия науки: двадцатый век. Концепции и проблемы : в 3 ч. СПб., 2011. Ч. 1 : Исследовательские программы.
7. Якоби Ф. Г. Предисловие, одновременно Введение в собрание философских сочинений автора // Кантовский сборник. 2008. № 2(28). С. 99—118.
8. Abela P. Kant’s Empirical Realism. Oxford, 2002.
9. Allais L. Manifest Reality: Kant's Idealism and his Realism. Oxford, 2015.
10. Allison H. Transcendental Idealism: A Defense. New Haven ; L., 1983.
11. Allison H. Kant's Transcendental Idealism: An Interpretation and Defense. New Haven ; L., 2004.
12. Americks K. Kant's Elliptical Path. Oxford, 2012.
13. Baldner K. Is Transcendental Idealism Coherent? // Synthese. 1990. Vol. 8, № 1. Р. 1—23.
14. Barker S. F. Appearing and appearances in Kant // The Monist. 1967. Vol. 51, № 3. Р. 426—441.
15. Bird G. Kant’s Theory of Knowledge: An Outline of One Central Argument in the Critique of Pure Reason. L., 1962.
16. Bird G. The Revolutionary Kant: A Commentary on the Critique of Pure Reason. Chicago ; La Salle, 2006.
17. Cassirer E. Substance and Function. Chicago, 1923 (Substanzbegriff und Funktionsbegriff: Untersuchungen über die Grundfragen der Erkenntniskritik. Berlin, 1910).
18. Chisholm R. The Theory of Appearing // Philosophical Analysis / M. Black, ed. N. Y., 1950. Р. 102—118.
19. Collins A. Possible Experience: Understanding Kant’s Critique of Pure Reason. University of California Press, 1999.
20. Falkenstein L. Kant's Account of Intuition // Canadian Journal of Philosophy. 1991. Vol. 21, № 2. P. 165—193.
21. Falkenstein L. Kant's Intuitionism: A Commentary on the Transcendental Aesthetic. University of Toronto Press, 1995.
22. Horstmann R.-P. Bausteine kritischer Philosophie. Arbeiten zu Kant. Bodenheim, 1997.
23. Howell R. [Рецензия]. URL: https://ndpr.nd.edu/news/kant-on-representationand-objectivity/ (дата обращения: 20.02.2017). Рец. на кн.: Dickerson A. B. Kant on Representation and Objectivity. Gambridge, 2004.
24. Prauss G. Erscheinung bei Kant: Ein Problem der «Kritik der reinen Vernunft». Berlin, 1971.
25. Prauss G. Kant und das Problem der Dinge an sich. Bonn, 1974.
26. Prichard H. A. Kant’s theory of knowledge. Oxford, 1909.
27. Robinson H. Two Perspectives on Kant's Appearances and Things in Themselves // Journal of the History of Philosophy. 1994. Vol. 32. Р. 411—441.
28. Rohlf M. Immanuel Kant (SEP), 2010. URL: https://plato.stanford.edu/entries/kant/#TraIde (дата обращения: 20.02.2017).
29. Röd W. Erfahrung und Reflexion. Theorien der Erfahrung in transzendentalphilosophischer Sicht. München, 1991.
30. Sellars W. Science and Metaphysics: Variations on Kantian Themes. L. ; N. Y., 1968.
31. Westphal K. R. Kant’s Transcendental Proof of Realism. Cambridge, 2004.

Reference

1. Kant, I. 1994a, Izbrannye pis'ma [Selected Letters; letter’s to M.Herz] In: Kant, I. Sobranie sochinenij v 8 tomah. [Works in 8 volumes], vol. 8, S. 57—136.
2. Kant, I. 1994b, Antropologija s pragmaticheskoiy tochki zrenija [Anthropology from a Pragmatic Point of View] In: Kant, I. Sobranie sochinenij v 8 tomah. [Works in 8 volumes], vol. 8.
3. Katrechko, S. L. 2014, Transcendentalizm Kanta kak transcendental'naja paradigma filosofstvovanija [Kant’s transcendentalism as transcendental paradigm of philosophizing]. In: Kantovskiiy sbornik [The Kantovsky sbornik], 2014, no. 2 (48). s. 10—25.
4. Katrechko, S. L. 2017a, Transcendentalizm Kanta kak realisticheskaja teorija opyta/poznanija (analiz struktury kantovskogo kopernikanskogo perevorota) [Does the Kant’s Copernican Revolution Lead to Idealism? (Structure and Dialectic of Kant's Copernican Revolution] In: Filosofija i nauka: problemy sootnesenija. M.: RGGU, Kn.1, s. 213—226.
5. Katrechko, S. L., 2017b, Transcendentalizm Kanta i ego koncept veshi samoiy po sebe [Kant's transcendentalism, transcendental shift (turn) and the thing in itself], Proceedings of the International Workshop “Transcendental Turn in Contemporary Philosophy: Metaphysics, Theory of Experience, Theory of Consciousness (?)” (Moscow, April 22—23, 2016). Moscow: Foundation for Humanities, p. 37—45.
6. Ogurcov, A. P. 2011, Filosofiia nauki: XX vek (v 3 tt.) [Philosophy of science: XXth Century]: Koncepcii i problemy (T.1): issledovatel'skie programmy. SPb., Izd. dom "Mir". 
7. Jacobi, F. H. 1976, Ueber den transzendentalen Idealismus, Appendix to David Hume über den Glauben, oder Idealismus und Realismus. Ein Gespräch, in: Jacobi F. H. Werke, vol. 2. S. 291—310.
8. Abela, P., 2002, Kant’s Empirical Realism, Oxford: Clarendon Press.
9. Allais, L., 2015, Manifest Reality: Kant's Idealism and his Realism, Oxford University Press Uk.
10. Allison, H., 1983, Transcendental Idealism: A Defense, New Haven and London: Yale University Press.
11. Allison, H., 2004, Kant's Transcendental Idealism: An Interpretation and Defense, New Haven and London: Yale University Press, Revised and Enlarged Edition.
12. Americks, K., 2012, Kant's Elliptical Path, Oxford: Clarendon Press, s. 365.
13. Baldner, K., 1990, Is Transcendental Idealism Coherent? In: Synthese, vol. 85, no. 1, p. 1—23.
14. Barker, S. F., 1967, Appearing and appearances in Kant, in: The Monist, vol. 51, no. 3, Kant Today: Part I, p. 426—441.
15. Bird, G., 1962, Kant’s Theory of Knowledge: An Outline of One Central Argument in the Critique of Pure Reason, London: Routledge & Kegan Paul.
16. Bird, G., 2006, The Revolutionary Kant: A Commentary on the Critique of Pure Reason, Chicago and La Salle: Open Court.
17. Cassirer, E., 1910, Substance and Function. Chicago: Open Court, 1923 (Substanzbegriff und Funktionsbegriff: Untersuchungen über die Grundfragen der Erkenntniskritik. Berlin).
18. Chisholm, R., 1950, The Theory of Appearing, in: Max black, ed. Philosophical Analysis (Ithaca, NY: Cornell University Press), p. 102—118.
19. Collins, A., 1999, Possible Experience: Understanding Kant’s Critique of Pure Reason, University of California Press.
20. Falkenstein, L., 1991, Kant's Account of Intuition, in: Canadian Journal of Philosophy, vol. 21, no. 2, p. 165—193.
21. Falkenstein, L., 1995, Kant's Intuitionism: A Commentary on the Transcendental Aesthetic, University of Toronto Press.
22. Horstmann, R.-P., 1997, Bausteine kritischer Philosophie. Arbeiten zu Kant. Bodenheim.
23. Howell, R. 2011, Kant on Representation and Objectivity (A. B. Dickerson, 2004): https://ndpr.nd.edu/news/kant-on-representation-and-objectivity/.
24. Prauss, G., 1971, Erscheinung bei Kant: Ein Problem der "Kritik der reinen Vernunft", Berlin: de Gruyter & Co.
25. Prauss, G., 1974, Kant und das Problem der Dinge an sich, Bonn: Bouvier.
26. Prichard, H. A., 1909, Kant’s theory of knowledge, Oxford, 1909.
27. Robinson, H., 1994, Two Perspectives on Kant's Appearances and Things in Themselves, in: Journal of the History of Philosophy, vol. 32, р. 411—441.
28. Rohlf, M., 2010, Immanuel Kant (SEP); URL: https://plato.stanford.edu/entries/kant/#TraIde.
29. Röd, W., 1991, Erfahrung und Reflexion. Theorien der Erfahrung in transzendentalphilosophischer Sicht. München.
30. Sellars, W., 1968, Science and Metaphysics: Variations on Kantian Themes, Routledge & Kegan Paul Ltd; London, and The Humanities Press; New York.
31. Westphal, K. R., 2004, Kant’s Transcendental Proof of Realism, Cambridge : Cambridge University Press.