Субъективная модальность художественного текста: онтологический статус в авторской концепции мира
АннотацияХудожественный текст расценивается современной лингвистикой как динамическая коммуникативная единица, в связи с чем возникает необходимость рассмотрения ее конституентов. Субъективная модальность является коммуникативно-семантической категорией художественного текста, благодаря которой становится возможным всестороннее предс тавление отношения автора к сообщаемому. В статье обосновывается онтологический статус субъективной модальности художественного текста как компонента авторской концепции мира. Материалом исследования послужили художественный очерк М. Ю. Лермонтова «Кавказец», жанр которого демонстрирует сложный синтез различных зон реализации субъективной модальности. Авторская концепция, воплощаемая с помощью различных средств субъективной модальности, обусловлена системой ценностей писателя, его духовным опытом и эстетической когницией. Анализ языкового материала позволил определить, что субъективная модальность может быть реализована как синтез трех уровней — образа автора, рассказчика и героя, что позволяет обосновать в художественном тексте авторскую концепцию мира.
A literary text is considered by modern linguistics as a dynamic communicative unit, in connection with which it becomes necessary to study its constituents. Subjective modality appears in a literary text as a communicative-semantic category that allows one to comprehensively represent the author’s attitude to the communicated instance. The purpose of the article stays with the need to substantiate the ontological status of the subjective modality of a literary text as a component of the author’s concept of the world. The material for the study is the literary text of the essay “Caucasian” by M.Yu. Lermontov as a genre that demonstrates a complex synthesis of various zones of implementation of subjective modality. The author’s concept, embodied with the help of various means of subjective modality, is determined by the writer’s system of values, his spiritual experience, and his aesthetic cognition. The analysis of the linguistic material made it possible to determine that the subjective modality can be realized as a synthesis of three levels — the image of the author, narrator and hero, which makes it possible to substantiate the author’s concept of the world in a literary text.