Мыследействия и генезис времени в языковом семиозисе
Action-thoughts and the genesis of time in linguistic semiosis АннотацияГенезис времени трактуется авторами в духе конструктивизма в сочетании с деятельностным подходом к познанию. Базовые временны́е категории настоящего, прошлого и будущего рассматриваются как система мыследействий — элементарных единиц деятельности, — структура которой обусловлена языковым семиозисом. Модель феноменологии времени Гуссерля применяется к анализу переживания субъектом собственных действий. Показано, что если переживаемое настоящее основано на совершаемых действиях, то прошлое и будущее конструируются рефлексивными мыследействиями в когнитивной сфере языка. Подчеркивается, что организация временнóго ряда, связывающего то, что есть, с тем, чего уже нет или еще нет, возможна лишь в языковом семиозисе. Аналогия с гуссерлевской трехчастной структурой потока сознания-времени помогает понять триаду «настоящее — прошлое — будущее» как пример эпистемологической ловушки языка: прошлое и будущее — это мысленные конструкты, так же принадлежащие настоящему, как и любые другие акты мысли.
The genesis of time is explained in the spirit of constructivism combined with the activity approach to cognition. The cardinal temporal categories of present, past, and future are discussed in terms of action-thoughts understood as elementary units of activity whose structure is determined by linguistic semiosis. Husserl’s tripartite model of the phenomenology of time (prime perception, retention, protention) is applied to the analysis of the subject’s experience of his actions. It is demonstrated that, while our lived present is composed of the actually performed actions, our past and future are constructed by reflexive action-thoughts in the cognitive domain of language. It is emphasized that the construction of a temporal sequence that unites what is and what already or still is not, is possible only in linguistic semiosis. The analogy with Husserl’s tripartite structure of the time-consciousness flow helps elucidate the triad ‘present-past-future’ as an instance of the epistemological trap of language: ‘past’ and ‘future’ are mental constructs that belong to the present just as any other act of thinking.