Слово.ру: Балтийский акцент

2020 Том 11 №1

Назад к списку Скачать статью Download the article

Гибридные тексты как форма взаимодействия авангардного художественного и политического дискурсов

Hybrid texts as a form of interaction between avant-garde artistic and political discourses
DOI
10.5922/2225-5346-2020-1-3
Страницы / Pages
50-86

Аннотация

Проанализированы гибридные тексты как особый тип текстовых структур, воз­никающих в области «междискурсивного взаимодействия» и относящихся к «конта­минации дискурсов». Предметом анализа выступает взаимодействие авангардного художественного и политического дискурсов, что обусловлено как их контактами в исторической перспективе (на протяжении ХХ—ХХI веков), так и наличием общих типологических свойств. Основными методами исследования являются лингвопраг­матический, лингвопоэтический и дискурс-анализ. Предложено определение гибриди­зации и гибридных текстов, выделены языковой, жанровый, поликодовый и мультиме­дийный типы гибридизации. Среди языковых гибридов особое место занимают онома­топеи-гибриды, в основе которых заложены звуки военных действий, слова-гибриды, образованные с помощью дефиса и соединительных гласных, двуфокусные семантиче­ские гибриды и гибридные синтаксические конструкции. Жанровая гибридизация реа­лизуется в таких формах, как авангардные художественно-поэтические манифесты, приказы и декларации. К поликодовым гибридам относятся художественно-поли­ти­ческие тексты, в которых совмещение различных кодов (вербального, визуаль­ного, ауди­ального, кинестетического и др.) сочетается с совмещением различных ти­пов дискурса; при этом каждый из элементов поликодового гибридного сообщения од­новременно реферирует и к художественной, и к политической реальности. Мульти­медийный тип гибридизации включает тексты, в которых используются инноваци­онные технологии и новые медиаканалы, а также совмещаются несколько каналов пере­дачи информации, что порождает новую систему отношений и позволяет сформиро­вать новое «тотальное произведение искусства».

Abstract

This paper explores hybrid texts as a special type of text that forms within ‘inter-discourse interaction’ and relates to the ‘convergence of discourses’. The analysis focuses on the interaction between avant-garde art and political discourses, which have been in close contact since the 20th century and have common typological features. The main methods used in this study are the linguistic pragmatic method, the linguistic poetic method, and discourse analysis. The article proposes a definition of hybridization and hybrid texts while distinguish­ing between the linguistic, genre, multimodal, and multimedia types of hybridization. Special cases of language hybrids are onomatopoeic hybrids, which are based on the sounds of hostili­ties; hybrid words formed with a hyphen or a connecting vowel; bifocal semantic hybrids; and hybrid syntactic constructions. Genre hybridization occurs in avant-garde art and poetic manifestos, decrees, and declarations. Multimodal hybrids include artistic-political texts in which a combination of codes (verbal, visual, auditory, kinesthetic, etc.) co-exists with a com­bination of various types of discourse. At the same time, each of the elements of a multimodal hybrid message refers simultaneously to both artistic and political reality. The multimedia type of hybridization includes texts that use innovative technologies and new media channels while combining several information transfer channels. This way, a new system of relation­ships is built and the possibility arises to create a new ‘total work of art’.

Список литературы

Бадью А. Делёз. Шум бытия. М., 2004.

Барт Р. Избранные работы: Семиотика: Поэтика. М., 1994.

Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики. М., 1975.

Бахтин М. М. Проблемы поэтики Достоевского. М., 1972.

Бахтин М. М. Собрание сочинений : в 7 т. М., 2012. Т. 3 : Теория романа (1930—1961 гг.).

Беньямин В. Произведение искусства в эпоху его технической воспроизво­димости. М., 1996.

Бюргер П. Теория авангарда. М., 2014.

Виноградов В. В. Стилистика. Теория поэтической речи. Поэтика. М., 1963.

Гурьянова Н. А. Авангард и идеология // Russian Literature. 2010. Vol. 67. № 3—4. С. 365—402.

Делёз Ж. Логика смысла. М., 1998.

Демьянков В. З. Политический дискурс как предмет политической филоло­гии // Политическая наука. Политический дискурс: История и современные исследования. М., 2002. № 3. С. 32—43.

Злыднева Н. В. К типологии гибридности: человек-птица в поэтике авангар­да // Гибридные формы в славянских культурах. М., 2014. С. 8—18.

Золян С. Т. Семантика и структура поэтического текста. М., 2014.

Золян С. Т. Семиотика и прагмасемантика политического дискурса // По­литическая наука. 2016. № 3. С. 47—76.

Иоффе Д. К вопросу о радикальной эстетике Второго русского авангарда // Новое литературное обозрение. 2016. № 4. С. 287—311.

Ирисханова О. К. Игры фокуса в языке: семантика, синтаксис и прагматика дефокусирования. М., 2014.

Ирисханова О. К. О языковой гибридизации, лексических гибридах и фокусе внимания // Вестник Московского государственного лингвистического уни­верситета. 2010. № 603. С. 27—44.

Кибрик А. А. Мультимодальная лингвистика // Когнитивные исследования. М., 2010.

Кожев А. Введение в чтение Гегеля. М., 2003.

Крейдлин Г. Е. Невербальная семиотика: Язык тела и естественный язык. М., 2002.

Кукуй И. Сверхповесть В. Хлебникова «Зангези» как гибридный текст // Гибридные формы в славянских культурах. М., 2014. С. 227—236.

Лотман Ю. Избранные статьи : в 3 т. Таллин, 1992. Т. 1.

Маяковский В. В. Война и язык: статьи, заметки и др. СПб., 2019.

Маяковский В. В. Полное собрание сочинений : в 13 т. М., 1955. Т. 1 : Стихо­творения, трагедия, поэмы и статьи 1912—1917 годов.

Маяковский В. В. Полное собрание сочинений : в 13 т. М., 1957. Т. 4 : Стихо­творения 1922 года, поэмы, агитлубки и очерки 1922—1923 годов.

Паунд Э. Путеводитель по культуре. М., 2000.

Познер Р. Рациональный дискурс и поэтическая коммуникация: методы линг­вистического, литературного и философского анализа. Томск, 2015.

Приказ Реввоенсовета № 279 «К пятилетию Красной Армии». Антология авангардистских приказов и декретов 1917—1924 годов. Приказ как литератур­ный жанр: от футуристов до ничевоков. СПб., 2019.

Рансьер Ж. Разделяя чувственное. М., 2007.

Рыков А. Политика авангарда. М., 2019.

Серио П. Русский язык и анализ советского политического дискурса, анализ номинализаций // Квадратура смысла. М., 1999. С. 337—383.

Силантьев И. В. Газета и роман: риторика дискурсных смешений. М., 2006.

Смирнов И. П. Мегаистория. К исторической типологии культуры. М., 2000.

Соколова О. В. Война и язык в итальянском футуризме, русском кубофуту­ризме и британском вортицизме (когнитивно-дискурсивный подход) // Кри­тика и семиотика. 2019. № 2 (в печати).

Соколова О. В. Дискурсы активного воздействия: теория и типология : авто­реф. дис. … д-ра филол. наук. М., 2015.

Соколова О. В. Республика Фьюме: между эстетической кампанией и поли­тическим произведением искусства // Коммуникативные исследования. 2018. № 3. С. 155—171.

Фатеева Н. А. Интертекст в мире текстов: контрапункт интертекстуально­сти. М., 2007.

Фещенко В. В. Литературный авангард на лингвистических поворотах. М., 2018.

Филлипс Л. Дж., Йоргенсен М. В. Дискурс-анализ. Теория и метод. Харьков, 2004.

Ханзен-Лёве О. А. Интермедиальность в русской культуре. От символизма к авангарду. М., 2016.

Хлебников В. Собр. соч. : в 6 т. М., 2001. Т. 2.

Чернявская В. Е. Лингвистика текста: Поликодовость, интертекстуальность, интердискурсивность. М., 2009.

Чубаров И. М. Коллективная чувственность: Теории и практики левого аван­гарда. М., 2014.

Чубаров И. М. Теория медиа Вальтера Беньямина и русский левый авангард: газета, радио, кино // Логос. 2018. Т. 28, № 1. С. 233—260.

Чухрукидзе К. К. Pound & £. Модели утопии XX века. М., 1999.

Якобсон Р. О. О лингвистических аспектах перевода // Вопросы теории пе­ревода в зарубежной лингвистике. М., 1978. С. 16—24.

Ямпольский М. Б. Физиология символического. М., 2004. Кн. 1 : Возвращение Левиафана: Политическая теология, ре­презентация власти и конец Старого режима.

Bakhtin M. The Dialogic Imagination. Austin, 1981.

Bataille G. L’obélisque // Œuvres complètes. P., 1970. Т. 1. Р. 501—513.

Blast. 1914. Vol. 1.

Carpenter A. Serious Character: The Life of Ezra Pound. Boston, 1988.

D’Annunzio G. La Carta del Carnaro, 1920. URL: http://www.dircost.unito.it/cs/ pdf/19200000_Carnaro_DAnnunzio_ita.pdf

D’Annunzio G. Il Fuoco. Rome, 1939.

D’Annunzio G. Prose di ricerca, di lotta, di comando, di conquista, di tormento, d'indovinazione, di liberazione, di favole, di giochi, di baleni. Verona, 1947. Vol. 1.

Derrida J. Le Problème de la genèse dans la philosophie de Husserl. P., 1990.

Derrida J. Voice and Phenomenon. Introduction to the Problem of the Sign in Husserl’s Phenomenology. Evanston, 2010.

Dijk T. A. van. What is political discourse analysis? // Political linguistics / J. Blommaert, C. Bulcaen (eds.). Amsterdam, 1997. P. 11—52.

Duranti A. Polyphonic discourse: overlapping in Samoan ceremonial greetings // Text. 1997. № 17. P. 349—381.

Ert G. van. Empty Air: Ezra Pound's World War Two Radio Broadcasts // Past Imperfect. 1994. Vol. 3. P. 47—72.

«Ezra Pound Speaking». Radio Speeches of World War II. Westport, Connecti­cut ; L., 1978.

Fairclough N. Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language. L. ; N. Y., 2010.

Fauconnier G., Turner M. Blending as a Central Process in Grammar // Con­cep­tual Structure, Discourse and Language. Stanford, 1996. P. 113—130.

Genette G. Palimpsestes: La litterature au second degré. P., 1982.

Goldberg R. Performance: Live Art, 1909 to the Present. N. Y., 1979.

Heibach Ch. Avant-garde theater as total artwork? Media-theoretical reflections on the historical development of performing art forms // The aesthetics of the total artwork: on borders and fragments. Baltimore, 2011. Р. 209—226.

Humphrey C. A Serious Character: The Life of Ezra Pound. Boston, 1988.

Jay M. The virtues of mendacity: on lying in politics. Charlottesville ; L., 2010.

Kamberelis G., Wehunt M. D. Hybrid discourse practice and science learning // Cultural Studies of Science Education. 2012. Vol. 7, № 3. P. 505—534.

Kochnitzky L. Fiume et son Prophète // Le Flambeau. 1921. № 1.

Kramer A. Geographies of Futurism: Mapping the First Avant-Garde // One Hundred Years of Futurism: Aesthetics, Politics, and Performance. Bristol ; Chicago, 2018. P. 49—78.

Kress G., Leeuwen Th. van. Multimodal Discourse: The Modes and Media of Con­temporary Communication. Oxford, 2001.

Ledeen M. The first Duce, D’Annunzio at Fiume. Baltimore ; L., 1977.

Marinetti F. T. Sintesi futurista della guerra. Milano, 1914.

Marinetti F. T. Guerra sola igiene del mondo. Milano, 1915.

Marinetti F. T. Irredentismo // Futurismo: I grandi temi (1909—1944) / a cura di E. Crispolti e F. Sborgi. Milan, 1998.

Marinetti F. T. Teoria e invenzione futurista. Milano, 2001.

McLuhan M. Understanding Media: The Extensions of Man. N. Y., 1964.

Nancy J.-L. War, Right, Sovereignty — Techne / / Nancy J.-L. Being Singular Plu­ral. Stanford, 2000.

Palmieri G. M. Sulla tutela dei diritti dell'uomo e delle libertà fondamentali nella Carta del Carnaro // Lo Statuto della Reggenza Italiana del Carnaro. Tra Storia, Diritto Internazionale e Diritto Costituzionale / a cura di A. Sinagra. Milano, 2009. P. 153—178.

Pêcheux M. Language, Semantics, and Ideology. N. Y., 1982.

Perloff M. The Futurist Moment: Avant-Garde, Avant Guerre, and the Language of Rupture. Chicago, 1986.

Pound E. Vorticism // Fortnightly Review. 1914. Vol. 96. P. 461—471. URL: http:// fortnightlyreview.co.uk/vorticism/#fnref-4914-4 (дата обращения: 30.06.2019).

Puchner M. Poetry of the Revolution: Marx, Manifestos, and the Avant-gardes. Princeton, 2006.

Saunders D. Literacy and the Common Law. A Polytechnical Approach to the History of Writings of the Law. 2002. URL: http://www.austlii.edu.au/au/journals/ GriffLawRw/2002/5.pdf (дата обращения: 05.08.2019).

Shaw-Miller S. Opsis Melos Lexis: Before and Around the Total Work of Art // Rival Sisters, Art and Music at the Birth of Modernism, 1815—1915, 2014. P. 37—51.

Wodak R. Critical linguistics and critical discourse analysis // Handbook of Prag­matics. Benjamins, 2006. URL: http://www.ling.lancs.ac.uk/staff/wodak/papers/ 06hbprag.pdf (дата обращения: 20.06.2019).

Reference

Badiou, A., 2004. Delez. Shum bytiya [The noise of being]. Moscow (in Russ.).

Barthes, R., 1994. Izbrannye raboty: Semiotika: Poetika [Selected Works: Semiotics: Poetics]. Moscow (in Russ.).

Bakhtin, M. M., 1975. Voprosy literatury i estetiki [Literature and aesthetics issues]. Moscow (in Russ.).

Bakhtin, M. M., 1972. Problemy poetiki Dostoevskogo [Problems of the poetics of Dostoevsky]. Moscow (in Russ.).

Bakhtin, M. M., 2012. Sobranie sochineniy v semi tomakh. T. 3: Teoriya romana (1930—1961 gg.) [Collected Works in seven volumes. Vol. 3: Theory of the novel (1930—1961)]. Moscow (in Russ.).

Benjamin, W., 1996. Proizvedenie iskusstva v epokhu ego tekhnicheskoy vosproiz­vo­dimosti [A work of art in the era of its technical reproducibility]. Moscow (in Russ.).

Bürger, P., 2014. Teoriya avangarda [Avant-Garde Theory]. Moscow (in Russ.).

Vinogradov, V. V., 1963. Stilistika. Teoriya poeticheskoy rechi. Poetika [Stylistics. Theo­ry of poetic speech. Poetic]. Moscow (in Russ.).

Gur'yanova, N. A., 2010. Avant-garde and ideology. Russian Literature, 67 (3—4), pp. 365—402 (in Russ.).

Deleuze, G., 1998. Logika smysla [The logic of meaning]. Moscow (in Russ.).

Dem'yankov, V. Z., 2002. Political discourse as a subject of political philology. Po­li­ticheskaya nauka. Politicheskiy diskurs: Istoriya i sovremennye issledovaniya [Political Scien­ce. Political discourse: History and modern research], 3, pp. 32—43 (in Russ.).

Zlydneva, N. V., 2014. On the typology of hybridity: a bird-man in the poetics of the avant-garde. In: N. V. Zlydneva, ed. Gibridnye formy v slavyanskikh kul'turakh [Hy­brid forms in Slavic cultures]. Moscow. pp. 8—18 (in Russ.).

Zolyan, S. T., 2014. Semantika i struktura poeticheskogo teksta [Semantics and struc­tu­re of a poetic text]. Moscow (in Russ.).

Zolyan, S. T., 2016. Semiotics and pragmasemantics of political discourse. Politi­che­skaya nauka [Political Science], 3, pp. 47—76 (in Russ.).

Ioffe, D., 2016. On the question of the radical aesthetics of the Second Russian avant-garde. Novoe literaturnoe obozrenie [New Literary Review], 4, pp. 287—311 (in Russ.).

Iriskhanova, O. K., 2014. Igry fokusa v yazyke: semantika, sintaksis i pragmatika defokusirovaniya [Games of focus in the language: semantics, syntax and pragmatics of defocusing]. Moscow (in Russ.).

Iriskhanova, O. K., 2010. On language hybridization, lexical hybrids and focus of attention. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo lingvisticheskogo universiteta [Bulletin of the Moscow State Linguistic University], 603, pp. 27—44 (in Russ.).

Kibrik, A. A., 2010. Multimodal Linguistics. In: A. Kibrik, et al., eds. Kognitivnye issledovaniya [Cognitive Studies]. Vol. 4. Moscow (in Russ.).

Kojève, A., 2003. Vvedenie v chtenie Gegelya [Introduction to the reading of He­gel]. Moscow (in Russ.).

Kreydlin, G. E., 2002. Neverbal'naya semiotika: Yazyk tela i estestvennyy yazyk [Non­ver­bal semiotics: Body language and natural language]. Moscow (in Russ.).

Kukuy, I., 2014. The supertale of V. Khlebnikov “Zangezi” as a hybrid text. In: N. V. Zlydneva, ed. Gibridnye formy v slavyanskikh kul'turakh [Hybrid forms in Slavic cultures]. Moscow. pp. 227—236 (in Russ.).

Lotman, Yu., 1992. Izbrannye stat'i: v 3 t. [Selected articles: in 3 volumes]. Tallinn (in Russ.).

Mayakovskiy, V. V., 2019. Voyna i yazyk: stat'i, zametki i dr. [War and language: articles, notes, etc.]. St. Petersburg (in Russ.).

Mayakovskiy, V. V., 1955. Polnoe sobranie sochineniy: V 13 t. 1955—1961. T. 1. Sti­khotvoreniya, tragediya, poemy i stat'i 1912—1917 godov [Complete works: In 13 volu­mes. 1955—1961. Vol. 4. Poems of 1922, poems, propaganda and essays of 1922—1923]. Moscow (in Russ.).

Mayakovskiy, V. V., 1957. Polnoe sobranie sochineniy: V 13 t. 1955—1961. T. 4. Sti­khot­voreniya 1922 goda, poemy, agitlubki i ocherki 1922—1923 godov [Complete Works: In 13 volumes. 1955—1961. Vol. 4. Poems of 1922, poems, propaganda and essays of 1922—1923]. Moscow (in Russ.).

Pound, E., 2000. Putevoditel' po kul'ture [Cultural Guide]. Moscow (in Russ.).

Pozner, R., 2015. Ratsional'nyy diskurs i poeticheskaya kommunikatsiya: metody ling­vis­ticheskogo, literaturnogo i filosofskogo analiza [Rational discourse and poetic commu­ni­cation: methods of linguistic, literary and philosophical analysis]. Tomsk (in Russ.).

Rossomakhin, A. A., ed., 2019. Prikaz Revvoensoveta № 279 "K pyatiletiyu Krasnoy Armii". 2019. Antologiya avangardistskikh prikazov i dekretov 1917—1924 godov. Prikaz kak literaturnyy zhanr: ot futuristov do nichevokov. [Order of the Revolutionary Military Council No. 279 "On the Fiveth Anniversary of the Red Army". Anthology of avant—garde orders and decrees of 1917—1924. Prikaz as a literary genre: from futurists to nicknames]. St. Petersburg (in Russ.).

Rancière, J., 2007. Razdelyaya chuvstvennoe [Sharing the sensual]. Moscow (in Russ.).

Rykov, A., 2019. Politika avangarda [Politics of the avant-garde]. Moscow (in Russ.).

Sériot, P., 1999. Russian language and analysis of Soviet political discourse, ana­lysis of nominalizations. In: P. Serio, ed. Kvadratura smysla [Squaring the meaning]. Mos­cow. pp. 337—383 (in Russ.).

Silant'ev, I. V., 2006. Gazeta i roman: ritorika diskursnykh smesheniy [Newspaper and no­vel: rhetoric of discourse mixes]. Moscow (in Russ.).

Smirnov, I. P., 2000. Megaistoriya. K istoricheskoy tipologii kul'tury [Megahistory. To the historical typology of culture]. Moscow (in Russ.).

Sokolova, O. V., (in press) War and language in Italian futurism, Russian cubo­fu­turism and British vorticism (cognitive-discursive approach]. Kritika i semiotika [Criti­cism and semiotics], 2 (in Russ.).

Sokolova, O. V., 2015. Diskursy aktivnogo vozdeistviya: teoriya i tipologiya [Discours­es of active influence: theory and typology]. PhD Abstract. Moscow (in Russ.).

Sokolova, O. V., 2018. Republic of Fume: between the aesthetic campaign and the po­litical work of art. Kommunikativnye issledovaniya [Communicative Studies], 3, pp. 155—171 (in Russ.).

Stepanov, Yu. S., 1985.V trekhmernom prostranstve yazyka (Semioticheskie prob­lemy lingvistiki, filosofii i iskusstva) [In the three-dimensional space of the langua­ge (Semiotic problems of linguistics, philosophy and art)]. Moscow (in Russ.).

Fateeva, N. A., 2007. Intertekst v mire tekstov: kontrapunkt intertekstual'nosti [Inter­text in the world of texts: the counterpoint of intertextuality]. Moscow (in Russ.).

Feshchenko, V. V., 2018. Literaturnyy avangard na lingvisticheskikh povorotakh [Lite­ra­ry avant-garde on linguistic turns]. Moscow (in Russ.).

Feshchenko, V. V. and Koval', O. V., 2014. Sotvorenie znaka. Ocherki o lingvoestetike i semiotike iskusstva [Creation of the sign. Essays on linguoesthetics and semiotics of art]. Moscow (in Russ.).

Phillips, L. J. and Jorgensen, M. V., 2004. Diskurs—analiz. Teoriya i metod [Discour­se analysis. Theory and Method]. Kharkov (in Russ.).

Hansen-Löve, O. A., 2016. Intermedial'nost' v russkoy kul'ture. Ot simvolizma k avan­gar­du [Intermediality in Russian culture. From symbolism to the forefront]. Mos­cow (in Russ.).

Khlebnikov, V., 2001. Sobranie sochinenii v 6 t. [Collected Works in 6 vols]. Vol. 2. Mos­cow (in Russ.).

Chernyavskaya, V. E., 2009. Lingvistika teksta: Polikodovost', intertekstual'nost', in­terdiskursivnost' [Linguistics of the text: Polycoding, intertextuality, inter-discur­sive­ness]. Moscow (in Russ.).

Chubarov, I. M., 2014. Kollektivnaya chuvstvennost': Teorii i praktiki levogo avangarda [Collective Sensuality: Theories and Practices of the Left Avant-Garde]. Moscow (in Russ.).

Chubarov, I. M., 2018. Media theory of Walter Benjamin and the Russian left avant-garde: newspaper, radio, cinema. Logos, 28 (1), pp. 233—260 (in Russ.).

Chukhrukidze, K. K., 1999. Pound & £. Modeli utopii XX veka [Pound & £. Models of the utopia of the 20th century]. Moscow (in Russ.).

Yakobson, R. O., 1978. On the linguistic aspects of translation. Voprosy teorii pere­vo­da v zarubezhnoy lingvistike [Questions of translation theory in foreign linguistics]. Moscow (in Russ.).

Yampol'skiy, M. B., 2004. Fiziologiya simvolicheskogo. Kn. 1. Vozvrashchenie Leviafa­na: Politicheskaya teologiya, reprezentatsiya vlasti i konets Starogo rezhima. [The physiolo­gy of the symbolic. Book 1. The Return of Leviathan: Political Theology, Representa­tion of Power, and the End of the Old Regime]. Moscow (in Russ.).

Bakhtin, M. M., 1981. The Dialogic Imagination. Austin: University of Texas Press.

Bataille, G., 1970. L'obelisque. In: G. Bataille, ed. Oeuvres completes. Vol. 1. Paris: Gallimard.

Blast. 1914. Vol. 1.

D’Annunzio, G., 1920. La Carta del Carnaro. Available at: http://www.dircost. unito.it/cs/pdf/19200000_Carnaro_DAnnunzio_ita.pdf [Accessed 22 August 2019].

D'Annunzio, G., 1939. Il Fuoco. Rome.

D'Annunzio, G., 1947. Prose di ricerca, di lotta, di comando, di conquista, di tormento, d'indovinazione, di liberazione, di favole, di giochi, di baleni. In 3 vols. Vol. 1. Verona: Mon­dadori.

Derrida, J., 1990. Le Problème de la genèse dans la philosophie de Husserl. Paris: Pres­ses Universitaires de France.

Derrida, J., 2010. Voice and Phenomenon. Introduction to the Problem of the Sign in Hus­serl's Phenomenology. Northwestern University Press.

Dijk, T. A. van., 1997. What is political discourse analysis? In: J. Blommaert, C. Bul­caen, eds. Political linguistics. Amsterdam: John Benjamins. pp. 11—52.

Duranti, A., 1997. Polyphonic discourse: overlapping in Samoan ceremonial gree­tings. Text — Interdisciplinary Journal for the Study of Discourse, 17 (3), pp. 349—381.

Ert, G. van, 1994. Empty Air: Ezra Pound's World War Two Radio Broadcasts. Past Imperfect, 2, pp. 47—72.

Fairclough, N., 2010. Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language. London.

Fauconnier, G. and Turner, M., 1996. Blending as a Central Process in Grammar. In: A. Goldberg, ed. Conceptual Structure, Discourse and Language. Stanford. pp. 113—130.

Genette, G., 1982. Palimpsestes: La litterature au second degre. Paris.

Goldberg, R., 1979. Performance: Live Art, 1909 to the Present. New York.

Heibach, Ch., 2011. Avant-garde theater as total artwork? Media-theoretical re­flections on the historical development of performing art forms. In: A.K Finger and D. Follett, eds. The aesthetics of the total artwork: on borders and fragments. Baltimore.

Humphrey, C., 1988. A Serious Character: The Life of Ezra Pound. Boston.

Jay, M., 2010. The virtues of mendacity: on lying in politics. Charlottesville, London.

Kamberelis, G. and Wehunt, M. D., 2012. Hybrid discourse practice and science learning. Cultural Studies of Science Education, 7(3), pp. 505—534.

Kochnitzky, L., 1921. Fiume et son Prophète. Le Flambeau, 1.

Kramer, A., 2018. Geographies of Futurism: Mapping the First Avant-Garde. In: J. London, ed. One Hundred Years of Futurism: Aesthetics, Politics, and Performance. Bris­tol & Chicago. pp. 49—78.

Kress, G. and Leeuwen, Th. van., 2001. Multimodal Discourse: The Modes and Media of Contemporary Communication. Oxford.

Ledeen, M., 1977. The first Duce, D’Annunzio at Fiume. Johns Hopkins University Press.

Marinetti, F. T., 1915. Guerra sola igiene del mondo. Milano.

Marinetti, F. T., 1914. Sintesi futurista della guerra. Nilano.

Marinetti, F. T. Teoria e invenzione futurista. Milano: Arnoldo Mondadori Editore.

McLuhan, M., 1964. Understanding Media: The Extensions of Man. Mentor, New York.

Nancy, J.-L., 2000. War, Right, Sovereignty — Techne. In: N. Jean-Luc, ed. Being Singular Plural. Stanford: Stanford University Press.

Pêcheux, M., 1982. Language, Semantics, and Ideology. New York.

Perloff, M., 1986. The Futurist Moment: Avant-Garde, Avant Guerre, and the Lan­guage of Rupture. Chicago.

Pound, E., 1914. Vorticism. Fortnightly Review, 96(1), pp. 461—471. Available at: http://fortnightlyreview.co.uk/vorticism/#fnref-4914-4 [Accessed 30 June 2019].

Pound, E., 1978. «Ezra Pound Speaking». Radio Speeches of World War II. In: L. W. Doob, ed. Contributions in American Studies. Vol. 37. Westport, Connecticut — London, England.

Puchner, M., 2006. Poetry of the Revolution: Marx, Manifestos, and the Avant-gardes. Princeton.

Saunders, D., 2002. Literacy and the Common Law. A Polytechnical Approach to the History of Writings of the Law. Available at: http://www.austlii.edu.au/au/journals/ GriffLawRw/2002/5.pdf [Accessed 5 August 2019].

Shaw-Miller, S., 2014. Opsis Melos Lexis: Before and Around the Total Work of Art. In: J. H. Rubin and O. Mattis, eds. Rival Sisters, Art and Music at the Birth of Moder­nism, 1815—1915. pp. 37—51.

Sinagra, A., 2009. Lo statuto della Reggenza Italiana del Carnaro: tra storia, diritto in­ter­nazionale e diritto costituzionale: atti del convegno Università degli Studi di Roma "La Sa­pienza". Milano: Giuffrè Editore.

Tonini, P., 2011. Gabriele D’Annnunzio e l’impresa fiumana. Gussago.

Wodak, R., 2006. Critical linguistics and critical discourse analysis. In: J. Ver­schueren and, J.-O. Östman, eds. Handbook of Pragmatics. Benjamins. Available at: http://www.ling.lancs.ac.uk/staff/wodak/papers/06hbprag. pdf [Accessed 20 June 2019].