Кантовский сборник

2019 Том 38 № 2

Назад к списку Скачать статью Download an article

Пересмотр динамики максим и законов в свете кантовской теории действия

Revisiting the Maxim-Law Dynamic in the Light of Kant’s Theory of Action
DOI
10.5922/0207-6918-2019-2-3
Страницы / Pages
45-72

Аннотация

В основе моральной теории Канта лежит устойчивая классификация практических основоположений на взаимоисключающие типы. Однако, помимо нескольких намеков на различие между максимами и законами, в своих работах он не занимается подробным обсуждением классификации и типов практических основоположений, что сподвигло Онору О’Нил и Льюиса Бека заново интерпретировать кантовскую классификацию практических основоположений таким образом, чтобы сделать концептуальную связь законов и максим более ясной. В этой статье я утверждаю, что интерпретации О’Нил и Бека проистекают из ошибочного прочтения фундаментального основания классификации практических основоположений. Чтобы это обосновать, я, во‑первых, показываю, что Кант проводит различие между законами и максимами на основании значимости и реальности. Во-вторых, я утверждаю, что, хотя значимость и является необходимым признаком практических основоположений, их реальности как мотиватора к совершению действий на самом деле будет достаточно для превращения основоположения в практическое основоположение. Поскольку это так, я доказываю, что классификация практических основоположений должна основываться на степени их эффективности в отношении людей (то есть их реальности). Такая классификация дает нам три исчерпывающих и взаимоисключающих типа: «максимы, которые не являются потенциальными законами», «максимы, которые являются потенциальными законами» и «законы, которые не являются максимами».

Abstract

A stable classification of practical principles into mutually exclusive types is foundational to Kant’s moral theory. Yet, other than a few brief hints on the distinction between maxims and laws, he does not provide any elaborate discussion on the classification and the types of practical principles in his works. This has led Onora O’Neill and Lewis Beck to reinterpret Kant’s classification of practical principles in a way that would clarify the conceptual connection between maxims and laws. In this paper I argue that the revised interpretations of O’Neill and Beck stem from a mistaken reading of the fundamental basis of the classification of practical principles. To show this, I first argue that Kant distinguishes between maxims and laws on the bases of validity and reality. I then argue that although a practical principle necessarily has the feature of validity, its reality in actually moving the agents to action sufficiently makes a principle a practical principle. If this is so, I argue that the classification of practical principles must be based on the extent to which they are effective in human agents (i. e. their reality). Such a classification yields us three exhaustive and mutually exclusive types namely, “maxims that are not potential laws”, “maxims that are potential laws” and “laws that are not maxims”.

Список литературы

Кант И. Религия в пределах только разума // Соч. : в 8 т. М. : Чоро, 1994. Т. 6. С. 5—222.
Кант И. Критика практического разума // Соч. на нем. и рус. яз. М. : Московский философский фонд, 1997а. Т. 3. С. 277—733.
Кант И. Основоположение к метафизике нравов // Соч. на нем. и рус. яз. М. : Московский философский фонд, 1997б. Т. 3. С. 39—276.
Кант И. Критика способности суждения // Соч. на нем. и рус. яз. М. : Наука, 2001. Т. 4. С. 67—833.
Кант И. Критика чистого разума. Ч. 1 // Соч. на нем. и рус. яз. М. : Наука, 2006. Т. 2, ч. 1.
Кант И. Метафизика нравов. Ч. 1 // Соч. на нем. и рус. яз. М. : «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2014. Т. 5, ч. 1.
Кант И. Метафизика нравов. Ч. 2 // Соч. на нем. и рус. яз. М. : «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2018. Т. 5, ч. 2.
Albrecht M. Kant’s Justification of the Role of Maxims in Ethics // Kant’s Moral and Legal Philosophy / ed. by K. Ameriks, O. Höffe, transl. by N. Walker. Cambridge : Cambridge Univer­sity Press, 2009. Р. 134—155.
Allison H. E. Kant’s Theory of Freedom. Cambridge : Cambridge University Press, 1990.
Atwell J. E. Ends and Principles in Kant’s Moral Thought. Dordrecht : Martinus Nijhoff Publishers, 1986.
Beck L. W. A Commentary on Kant’s Critique of Practical Reason. Chicago : The University of Chicago Press, 1960.
Bittner R. Doing Things for Reasons. Oxford : Oxford University Press, 2001.
Brewer T. Maxims and Virtues // The Philosophical Review. 2002. Vol. 111, № 4. P. 539—572.
Bubner R. Another Look at Maxims // Kant’s Legacy: Essays in Honor of Lewis White Beck / ed. by P. Cicovacki. Rochester : University of Rochester Press, 2000. P. 245—260.
Johnson R. N. Weakness Incorporated // History of Philosophy Quarterly. 1998. Vol. 15, № 3. P. 349—367.
McCarty R. Kant’s Theory of Action. Oxford: Oxford Uni­versity Press, 2009.
Morrison I. On Kantian Maxims: A Reconciliation of the Incorporation Thesis and Weakness of the Will // History of Philosophy Quarterly. 2005. Vol. 22, № 1. Р. 73—89.
O’Neill O. Acting of Principle: An Essay on Kantian Ethics. Columbia : Columbia University Press, 1975.
Paton H. J. The Categorical Imperative: A Study in Kant’s Moral Philosophy. L. : Hutchinson’s University Library, 1947.
Potter N. Maxims in Kant’s Moral Philosophy // Philosophia. 1994. Vol. 23. Р. 59—90.
Reath A. Agency and Autonomy in Kant’s Moral Theory: Selected Essays. Oxford : Clarendon Press, 2006.
Silber J. R. The Copernican Revolution in Ethics: The Good Reexamined // Kant-Studien. 1960. Vol. 51. P. 85—101.
Timmermann J. Kant’s Puzzling Ethics of Maxims // The Harvard Review of Philosophy. 2000. Vol. 8, № 1. P. 39—52.
Timmermann J. Kant’s Groundwork of the Metaphysics of Morals: A Commentary. Cambridge : Cambridge University Press, 2007.
Timmermann J. Reversal or Retreat? Kant’s Deductions of Freedom and Morality // Kant’s Critique of Practical Reason: A Critical Guide / ed. by A. Reath and J. Timmermann. N. Y. : Cambridge University Press, 2010. P. 73—89.
Wood A. Kant’s Ethical Thought. Cambridge : Cambridge University Press, 1999.

Reference

Albrecht, M., 2009. Kant’s Justification of the Role of Maxims in Ethics. In: K. Ameriks and O. Höffe, eds. 2009. Kant’s Moral and Legal Philosophy. Translated by N. Walker. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 134-155.
Allison, H. E., 1990. Kant’s Theory of Freedom. Cambridge: Cambridge University Press.
Atwell, J. E., 1986. Ends and Principles in Kant’s Moral Thought. Dordrecht: Martinus Nijhoff Publishers.
Beck, L. W., 1960. A Commentary on Kant’s Critique of Practical Reason. Chicago: The University of Chicago Press.
Bittner, R., 2001. Doing Things for Reasons. Oxford: Oxford University Press.
Brewer, T., 2002. Maxims and Virtues. The Philosophical Review, 111(4), pp. 539-572.
Bubner, R., 2000. Another Look at Maxims. In: P. Cicovacki, ed. 2000. Kant’s Legacy: Essays in Honor of Lewis White Beck. Rochester: University of Rochester Press, pp. 245-260.
Johnson, R. N., 1998. Weakness Incorporated. History of Philosophy Quarterly, 15(3), pp. 349-367.
Kant, I., 1992. Jäsche Logic. In: I. Kant, 1992. Lectures on Logic. Translated & edited by J. M. Young. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 517-640.
Kant, I., 1996a. Critique of Practical Reason. In: I. Kant, 1996. Practical Philosophy. Translated & edited by M. J. Gregor, General Introduction by A. Wood. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 133-272.
Kant, I., 1996b. Groundwork of Metaphysics of Morals. In: I. Kant, 1996. Practical Philosophy. Translated & edited by M. J. Gregor, General Introduction by A. Wood. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 37-108.
Kant, I., 1996c. The Metaphysics of Morals. In: I. Kant, 1996. Practical Philosophy. Translated & edited by M. J. Gregor, General Introduction by A. Wood. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 353-604.
Kant, I., 1996d. Religion within the Boundaries of Mere Reason. In: I. Kant, 1996. Religion and Rational Theology. Translated by G. Giovanni, edited by A. W. Wood. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 36-216.
Kant, I., 1997. Lectures on Ethics. Translated & edited by P. Heath. Cambridge: Cambridge University Press.
Kant, I., 1998. Critique of Pure Reason. Translated & edited by P. Guyer and A. W. Wood. Cambridge: Cambridge University Press.
Kant, I., 2000. Critique of the Power of Judgement. Translated & edited by P. Guyer. Cambridge: Cambridge University Press.
Kant, I., 2012. Lectures on Anthropology. Translated & edit­ed by A. W. Wood & R. B. Louden. Cambridge: Cambridge University Press.
McCarty, R., 2009. Kant’s Theory of Action. Oxford: Oxford University Press.
Morrison, I., 2005. On Kantian Maxims: A Reconciliation of the Incorporation Thesis and Weakness of the Will. History of Philosophy Quarterly, 22(1), pp. 73-89.
O’Neill, O., 1975. Acting of Principle: An Essay on Kantian Ethics. Columbia: Columbia University Press.
Paton, H. J., 1947. The Categorical Imperative: A Study in Kant’s Moral Philosophy. London: Hutchinson’s University Library.
Potter, N., 1994. Maxims in Kant’s Moral Philosophy. Philosophia, 23(1-4), pp. 59-90.
Reath, A., 2006. Agency and Autonomy in Kant’s Moral Theory: Selected Essays. Oxford: Clarendon Press.
Silber, J. R., 1960. The Copernican Revolution in Ethics: The Good Reexamined. Kant-Studien, 51, pp. 85-101.
Timmermann, J., 2000. Kant’s Puzzling Ethics of Maxims. The Harvard Review of Philosophy, 8(1), pp. 39-52.
Timmermann, J., 2007. Kant’s Groundwork of the Metaphysics of Morals: A Commentary. Cambridge: Cambridge University Press.
Timmermann, J., 2010. Reversal or Retreat? Kant’s Deductions of Freedom and Morality. In: A. Reath and J. Timmermann, eds. 2010. Kant’s Critique of Practical Reason: A Critical Guide. New York: Cambridge University Press, pp. 73-89.
Wood, A., 1999. Kant’s Ethical Thought. Cambridge: Cambridge University Press.