Типы содержания представлений у Канта :: Единая Редакция научных журналов БФУ им. И. Канта

×

Ваш логин
Зарегистрироваться
Пароль
Забыли свой пароль?
Войти как пользователь:
Войти как пользователь
Вы можете войти на сайт, если вы зарегистрированы на одном из этих сервисов:
   
Наука есть не что иное, как отображение действительности
Фрэнсис Бэкон

DOI-генератор Поиск по DOI на Crossref.org

Типы содержания представлений у Канта

Автор Лайхо Х.
DOI 10.5922/0207-6918-2019-1-2
Страницы/Pages 30-54
Статья Загрузить
Ключевые слова категория, понятие, содержание, созерцание, Кант, чувственность, представление
Keywords category, concept, content, intuition, Kant, perception, representation
Аннотация В этом эссе я уточняю типы содержания представлений, которые можно отнести к кантовским воззрениям на представление. Более специальная цель заключается в исследовании того, какие из этих типов содержания могут считаться возможными без применения понятий. Для ответа на этот вопрос я делаю следующее. Во-первых, я показываю, каким образом созерцание (в кантовском смысле) можно рассматривать как то, что дает индексальное содержание независимо от эмпирических понятий. Во-вторых, я показываю, в каком смысле порождение пространственного содержания может считаться не-категорическим. Ключевое различие состоит в том, что перцептуальное рассмотрение объекта может пониматься как целиком чувственное и частное, в то время как понятийное определение всегда схватывает объект посредством его обобщаемых качеств. В-третьих, я выдвигаю предположение, что чувственность и рассудок не только принципиально разделимы, но и их вклад в наличное познание также, в определенном смысле, различен. А значит, из понятийного определения объекта не следует, что объект перестает быть не-понятийно доступным для воспринимающего, и это далее наводит на мысль об автономии чувственности и ее перцептуального содержания. Наконец, я указываю на трудности в приписывании не-понятийного содержания представлений кантовской суждение-центристской позиции в отношении представления и опыта, и делаю это для того, чтобы подчеркнуть, как эти трудности с легкостью ведут к неправильному пониманию фундаментального кантовского различения чувственности и рассудка и их уникальных вкладов в познание.

Abstract (summary) In this essay, I specify types of representational content that can be attributed to Kant’s account of representation. The more specific aim is to examine which of these types of content can be regarded as possible without the application of concepts. In order to answer the question, I proceed as follows. First, I show how intuition (in Kant’s sense) can be seen as providing indexical content independently of empirical concepts. Second, I show in what sense the generation of spatial content can be regarded as non-categorial. A key distinction is that a perceptual examination of an object can be understood as thoroughly sensible and particular, whereas a conceptual determination always grasps the object via its generalisable features. Third, I propose that the faculties of sensibility and understanding are not only separable in principle, but that their contributions remain in a certain sense separate in actual cognition as well. This is to say that a conceptual determination of an object does not entail that the object ceases to be non-conceptually available to the perceiver, which further suggests the autonomy of sensibility and its perceptual content. Finally, I raise difficulties in attributing non-conceptual representational content to Kant’s judgment-centered stance on representation and experience, only to emphasise how these difficulties easily lead to a misappreciation of Kant’s fundamental distinction between sensibility and understanding and their unique cognitive contributions.
Список литературы Кант И. Об одном открытии, после которого всякая новая критика чистого разума становится излишней ввиду наличия прежней (Против Эберхарда). Продолжение / публ. и пер. с нем. И. Д. Копцева // Кантовский сборник. 1993. Т. 17. С. 129—145.
Кант И. Ложное мудроствование в четырех фигурах силлогизма // Соч. : в 8 т. Т. 2. М. : Чоро, 1994а. С. 23—40.
Кант И. Пролегомены ко всякой будущей метафизике, которая может появиться как наука // Соч. : в 8 т. Т. 4. М. : Чоро, 1994б. С. 5—152.
Кант И. Антропология с прагматической точки зрения // Соч. : в 8 т. Т. 7. М. : Чоро, 1994в. С. 137—376.
Кант И. Логика, 1800 // Соч. : в 8 т. Т. 8. М. : Чоро, 1994г. С. 266—398.
Кант И. Из рукописного наследия (материалы к «Кри­тике чистого разума», Opus postumum). Μ. : Прогресс-Традиция, 2000.
Кант И. Критика способности суждения // Соч. на нем. и рус. яз. Т. 4. М. : Наука, 2001а. С. 68—833.
Кант И. Первое введение в «Критику способности суждения» // Соч. на нем. и рус. яз. Т. 4. М. : Наука, 2001б. С. 834—959.
Кант И. Критика чистого разума, 2-е изд. (В) // Соч. на нем. и рус. яз. Т. 2. Ч. 1. М. : Наука, 2006а.
Кант И. Критика чистого разума, 1-е изд. (А) // Соч. на нем. и рус. яз. Т. 2. Ч. 2. М. : Наука, 2006б.
Кант И. Метафизика нравов. Вторая часть // Соч. на нем. и рус. яз. Т. 5. Ч. 2. М. : «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2018. С. 17—428.
Allais L. Kant, Non-Conceptual Content and the Repre­sentation of Space // Journal of the History of Philosophy. 2009. Vol. 47, № 3. Р. 383—413.
Allais L. Conceptualism and Nonconceptualism in Kant: A Survey of the Recent Debate // Kantian Nonconceptualism  / ed. by D. Schulting. L. : Palgrave, 2016. P. 1—25.
Allison H. E. The Kant — Eberhard Controversy. Balti­mo­re : Johns Hopkins University Press, 1973.
Allison H. E. The Originality of Kant’s Distinction between Analytic and Synthetic Judgments // The Philosophy of Immanuel Kant / ed. by R. Kennington. Washington : Catholic University of America Press, 1985. P. 15—38.
Bermúdez J., Cahen A. Nonconceptual Mental Content  // The Stanford Encyclopedia of Philosophy. 2015. URL: http://plato.stanford.edu/entries/content-nonconceptual/ (дата обра­щения: 28.10.2018).
Burge T. Perceptual Objectivity // The Philosophical Review. 2009. Vol. 118, № 3. Р. 285—324.
Burge T. Origins of Objectivity. Oxford : Oxford University Press, 2010.
Crowther T. M. Two Conceptions of Conceptualism and Nonconceptualism // Erkenntnis. 2006. Vol. 65, № 2. Р. 245—276.
Dickerson A. B. Kant on Representation and Objectivity. Cambridge : Cambridge University Press, 2004.
Dretske F. Conscious Experience // Vision and Mind. Selected Readings in the Philosophy of Perception / ed. by A. Noë, E. Thompson. Cambridge : Cambridge University Press, 2002. P. 419—442.
Falkenstein L. Kant’s Intuitionism. A Commentary on the Transcendental Aesthetic. Toronto : University of Toronto Press, 1995.
Ginsborg H. Kant and the Problem of Experience // Philosophical Topics. 2006. Vol. 34, № 1—2. Р. 59—106.
Ginsborg H. Was Kant a Non-Conceptualist? // Philosophical Studies. 2008. Vol. 137, № 1. Р. 65—77.
Golob S. Kant on Intentionality, Magnitude, and the Unity of Perception // European Journal of Philosophy. 2014. Vol. 22, № 4. Р. 505—528.
Gomes A. Kant on Perception: Naïve Realism, Non-Conceptualism and the B-Deduction // Philosophical Quarterly. 2014. Vol. 64 (254). P. 1—19.
Griffith A. M. Perception and the Categories: A Con­ceptua­list Reading of Kant’s Critique of Pure Reason // European Journal of Philosophy. 2012. Vol. 20, № 2. Р 193—222.
Grüne S. Blinde Anschauung. Die Rolle von Begriffen in Kants Theorie Sinnlicher Synthesis. Frankfurt a/M : Klostermann, 2009.
Gunther Y. H. General Introduction // Essays on Noncon­ceptual Content / ed. by Y. H. Gunther. Cambridge : Cam­bridge University Press, 2003. Р. 1—19.
Hanna R. Kant and the Foundations of Analytic Philosophy. Oxford : Oxford University Press, 2001.
Hanna R. Kant and Nonconceptual Content // European Journal of Philosophy. 2005. Vol. 13, № 2. P. 247—290.
Hanna R. Kantian Non-Conceptualism // Philosophical Studies. 2008. Vol. 137. P. 41—64.
Hanna R. Beyond the Myth of the Myth: A Kantian Theory of Non-Conceptual Content // International Journal of Philosophical Studies. 2011. Vol. 19, № 3. P. 323—398.
Heck R. G. Jr. Nonconceptual Content and the ‘Space of Reasons’ // The Philosophical Review. 2000. Vol. 109, № 4. Р. 483—523.
Hintikka J. On Kant’s Notion of Intuition (Anschauung) // The First Critique. Reflections on Kant’s Critique of Pure Reason / ed. by T. Penelhum, J. J. MacIntosh. Belmont : Wadsworth, 1969. P. 38—53.
Longuenesse B. Kant and the Capacity to Judge. Sensibility and Discursivity in the Transcendental Analytic of the Critique of Pure Reason / transl. by C. T. Wolfe. Princeton : Princeton University Press, 2000.
Marshall C. Does Kant Demand Explanations for All Synthetic A Priori Claims? // Journal of the History of Philosophy. 2014. Vol. 52, № 3. Р. 549—576.
Martin M. Perception, Concepts, and Memory // Essays on Nonconceptual Content. Ed. by Y. H. Gunther. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. P. 237—250.
McDowell J. Mind and World. With a New Introduction. Cambridge : Cambridge University Press, 1996.
McDowell J. Having the World in View. Essays on Kant, Hegel, and Sellars. Cambridge : Cambridge University Press, 2009.
McLear C. Kant on Animal Consciousness // Philo­so­phers’ Imprint. 2011. Vol. 11, № 15. Р. 1—16. URL: http://hdl.handle.net/2027/spo.3521354.0011.015 (дата обращения: 08.11.2018).
McLear C. Two Kinds of Unity in the Critique of Pure Reason // Journal of the History of Philosophy. 2015. Vol. 53, № 1. Р. 79—110.
McLear C. Kant on Perceptual Content // Mind. 2016. Vol. 125 (497). P. 95—144.
Naragon S. Kant on Descartes and the Brutes // Kant-Studien. 1990. Vol. 81, № 1. Р. 1—23.
Onof C., Schulting D. Space as Form of Intuition and as Formal Intuition: On the Note to B 160 in Kant’s Critique of Pure Reason // Philosophical Review. 2015. Vol. 124, № 1. Р. 1—58.
Rohs P. Bezieht sich nach Kant die Anschauung unmittel­bar auf Gegenstände? // Kant und die Berliner Aufklärung : Akten des IX. Internationalen Kant-Kongresses / hrsg. von V. Gerhardt, R.-P. Horstmann, R. Schumacher. Bd. 2. Berlin : De Gruyter, 2001. S. 214—228.
Speaks J. Is There a Problem about Nonconceptual Con­tent? // The Philosophical Review. 2005. Vol. 114, № 3. P. 359—398.
Tolley C. The Non-Conceptuality of the Content of Intui­tions: A New Approach // Kantian Review. 2013. Vol. 18, № 1. P. 107—136.
Tomaszewska A. Is Perception Concept-Dependent According to Kant? // Diametros. 2008. Vol. 15. P. 57—73.
Toribio J. State Versus Content: The Unfair Trial of Per­ceptual Nonconceptualism // Erkenntnis. 2008. Vol. 69, № 3. Р. 351—361.
Waxman W. Kant’s Model of the Mind. A New Inter­pre­tation of Transcendental Idealism. Oxford : Oxford University Press, 1991.
Wenzel C. Spielen nach Kant die Kategorien schon bei der Wahrnehmung eine Rolle? Peter Rohs und John McDowell // Kant-Studien. 2005. Vol. 96, № 4. S. 407—426.

Reference Allais, L., 2009. Kant, Non-Conceptual Content and the Representation of Space. Journal of the History of Philosophy, 47(3), pp. 383-413.
Allais, L., 2016. Conceptualism and Nonconceptualism in Kant: A Survey of the Recent Debate. In: D. Schulting, ed. 2016. Kantian Nonconceptualism. London: Palgrave, pp. 1-25.
Allison, H. E., 1973. The Kant-Eberhard Controversy. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Allison, H. E., 1985. The Originality of Kant’s Distinction between Analytic and Synthetic Judgments. In: R. Kennington, ed. 1985. The Philosophy of Immanuel Kant. Washington: Catholic University of America Press, pp. 15-38.
Bermúdez, J., Cahen, A., 2015. Nonconceptual Mental Content. In: E. N. Zalta,ed. 2015. The Stanford Encyclopedia of Philosophy, [online]. Available at: http://plato.stanford.edu/entries/content-nonconceptual/ [Accessed 28 October 2018].
Burge, T., 2009. Perceptual Objectivity. The Philosophical Review, 118(3), pp. 285-324.
Burge, T., 2010. Origins of Objectivity. Oxford: Oxford University Press.
Crowther, T. M., 2006. Two Conceptions of Conceptualism and Nonconceptualism. Erkenntnis, 65(2), pp. 245-276.
Dickerson, A. B., 2004. Kant on Representation and Objectivity. Cambridge: Cambridge University Press.
Dretske, F., 2002. Conscious Experience. In: A. Noë, E. Thompson, eds. 2002. Vision and Mind. Selected Readings in the Philosophy of Perception. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 419-442.
Falkenstein, L., 1995. Kant’s Intuitionism. A Commentary on the Transcendental Aesthetic. Toronto: University of Toronto Press.
Ginsborg, H., 2006. Kant and the Problem of Experience. Philosophical Topics, 34(1-2), pp. 59-106.
Ginsborg, H., 2008. Was Kant a Non-Conceptualist? Philosophical Studies, 137(1), pp. 65-77.
Golob, S., 2014. Kant on Intentionality, Magnitude, and the Unity of Perception. European Journal of Philosophy, 22(4), pp. 505-528.
Gomes, A., 2014. Kant on Perception: Naïve Realism, Non-Conceptualism and the B-Deduction. Philosophical Quarterly, 64(254), pp. 1-19.
Griffith, A. M., 2012. Perception and the Categories: A Conceptualist Reading of Kant’s Critique of Pure Reason. European Journal of Philosophy, 20(2), pp. 193-222.
Grüne, S., 2009. Blinde Anschauung. Die Rolle von Begriffen in Kants Theorie Sinnlicher Synthesis. Frankfurt am Mein: Klostermann.
Gunther, Y. H., 2003. General Introduction. In: Y. H. Gunther, ed. 2003. Essays on Nonconceptual Content. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 1-19.
Hanna, R., 2001. Kant and the Foundations of Analytic Philosophy. Oxford: Oxford University Press.
Hanna, R., 2005. Kant and Nonconceptual Content. European Journal of Philosophy, 13(2), pp. 247-290.
Hanna, R., 2008. Kantian Non-Conceptualism. Philosophical Studies, 137, pp. 41-64.
Hanna, R., 2011. Beyond the Myth of the Myth: A Kantian Theory of Non-Conceptual Content. International Journal of Philosophical Studies, 19(3), pp. 323-398.
Heck, R. G. Jr., 2000. Nonconceptual Content and the ‘Space of Reasons’. The Philosophical Review, 109(4), pp. 483-523.
Hintikka, J., 1969. On Kant’s Notion of Intuition (Anschauung). In: T. Penelhum and J. J. MacIntosh, eds. 1969. The First Critique. Reflections on Kant’s Critique of Pure Reason. Belmont: Wadsworth, pp. 38-53.
Kant, I., 1999. Correspondence. Translated and edited by A. Zweig. Cambridge: Cambridge University Press.
Kant, I., 2000a. Critique of Pure Reason. Translated and edited by P. Guyer and A. W. Wood. Cambridge: Cambridge University Press.
Kant, I., 2000b. Critique of the Power of Judgment. Translated by P. Guyer and E. Matthews, edited by P. Guyer. New York: Cambridge University Press.
Kant, I., 2000c. First Introduction to the Critique of the Power of Judgment. In: I. Kant, 2000. Critique of the Power of Judgment. Translated by P. Guyer and E. Matthews, edited by P. Guyer. New York: Cambridge University Press, pp. 1-51.
Kant, I., 2001. Lectures on Metaphysics. Translated and edited by K. Ameriks and S. Naragon. Cambridge: Cambridge University Press.
Kant, I., 2002a. On a Discovery Whereby Any New Critique of Pure Reason Is to Be Made Superfluous by an Older One. Translated by H. Allison. In: I. Kant, 2002. Theoretical Philosophy after 1781. Edited by H. Allison and P. Heath. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 281-336.
Kant, I., 2002b. Prolegomena to Any Future Metaphysics That Will Be Able to Come Forward as Science. Translated by G. Hatfield. In: I. Kant, 2002. Theoretical Philosophy after 1781. Edited by H. Allison and P. Heath. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 48-169.
Kant, I., 2004. Lectures on Logic. Translated and edited by J. M. Young. Cambridge: Cambridge University Press.
Kant, I., 2005a. Notes and Fragments. Translated by C. Bowman, P. Guyer and F. Rauscher, edited by P. Guyer. Cambridge: Cambridge University Press.
Kant, I., 2005b. The Metaphysics of Morals. In: I. Kant, 2005. Practical Philosophy. Translated and edited by M. J. Gregor. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 353-603.
Kant, I., 2007. The False Subtlety of the Four Syllogistic Figures. In: I. Kant, Theoretical Philosophy 1755–1770. Translated and edited by D. Walford and R. Meerbote. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 85-105.
Kant, I., 2009. Anthropology from a Pragmatic Point of View. Translated by R. B. Louden. In: G. Zöller and R. B. Louden, eds. 2009. Anthropology, History, and Education. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 231-429.
Longuenesse, B., 2000. Kant and the Capacity to Judge. Sensibility and Discursivity in the Transcendental Analytic of the Critique of Pure Reason. Translated by C. T. Wolfe. Princeton: Princeton University Press.
Marshall, C., 2014. Does Kant Demand Explanations for All Synthetic A Priori Claims? Journal of the History of Philosophy, 52(3), pp. 549-576.
Martin, M., 2003. Perception, Concepts, and Memory. In: Y. H. Gunther, ed. 2003. Essays on Nonconceptual Content. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 237-250.
McDowell, J., 1996. Mind and World. With a New Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
McDowell, J., 2009. Having the World in View. Essays on Kant, Hegel, and Sellars. Cambridge: Cambridge University Press.
McLear, C., 2011. Kant on Animal Consciousness. Philosophers’ Imprint, 11(15), pp. 1-16, [online]. Available at: http://hdl.handle.net/2027/spo.3521354.0011.015 [Accessed 8 November 2018].
McLear, C., 2015. Two Kinds of Unity in the Critique of Pure Reason. Journal of the History of Philosophy, 53(1), pp. 79-110.
McLear, C., 2016. Kant on Perceptual Content. Mind, 125(497), pp. 95-144.
Naragon, S., 1990. Kant on Descartes and the Brutes. Kant-Studien, 81(1), pp. 1-23.
Onof, C. and Schulting, D., 2015. Space as Form of Intuition and as Formal Intuition: On the Note to B 160 in Kant’s Critique of Pure Reason. Philosophical Review, 124(1), pp. 1-58.
Rohs, P., 2001. Bezieht sich nach Kant die Anschauung unmittelbar auf Gegenstände? In: V. Gerhardt, R.-P. Horstmann and R. Schumacher, eds. 2001. Kant und die Berliner Aufklärung. Akten des IX. Internationalen Kant-Kongresses. Band 2. Berlin: De Gruyter, pp. 214-228.
Speaks, J., 2005. Is There a Problem about Nonconceptual Content? The Philosophical Review, 114(3), pp. 359-398.
Tolley, C., 2013. The Non-Conceptuality of the Content of Intuitions: A New Approach. Kantian Review, 18(1), pp. 107-136.
Tomaszewska, A., 2008. Is Perception Concept-Dependent According to Kant? Diametros, 15, pp. 57-73.
Toribio, J., 2008. State Versus Content: The Unfair Trial of Perceptual Nonconceptualism. Erkenntnis, 69(3), pp. 351-361.
Waxman, W., 1991. Kant’s Model of the Mind. A New Interpretation of Transcendental Idealism. Oxford: Oxford University Press.
Wenzel, C., 2005. Spielen nach Kant die Kategorien schon bei der Wahrnehmung eine Rolle? Peter Rohs und John McDowell. Kant-Studien, 96(4), pp. 407-426.


Назад в раздел