Кантовский сборник

2018 Том 37. №4

Назад к списку Скачать статью Download the article

Является ли этика Спинозы гетерономной в кантовском смысле?

Is Spinoza’s Ethics Heteronomous in the Kantian Sense of the Term?
DOI
10.5922/0207-6918-2018-4-2
Страницы / Pages
35-66

Аннотация

Большинство интерпретаторов этики Спинозы видят в ней пример гетерономии в кантовском смысле слова. Я формулирую точку зрения, которая не согласуется с подобными интерпретациями. В ходе ее обсуждения я рассматриваю концепции автономии и гетерономии у Канта и показываю их отношение к воле и этике. Далее я описываю те интерпретации, согласно которым моральная теория Спинозы является гетерономной. Моя критика начинается с представления некоторых текстовых свидетельств, явно противоречащих наиболее смелым гетерономным толкованиям этики Спинозы. После этого я привожу доводы в пользу существования в мысли Спинозы таких условий, которые делают любую гетерономную интерпретацию его практической философии крайне маловероятной, а именно: а) отождествление моральной ценности и мотивации агента, ориентированной на закон; б) различение моральной и аффективной сторон человеческой природы с предписанием каждой из них различных совокупностей законов; в) наделение разума моральным содержанием; г) признание несубъективного понятия доброты. В дополнение я обсуждаю понимание свободы и необходимости у Канта и Спинозы и показываю, что всеобъемлющий детерминизм Спинозы не является препятствием для автономии в кантовском смысле слова. В заключение я формулирую возможные объяснения того факта, что этика Спинозы часто расценивается как пример гетерономии.

Abstract

The prevailing interpretations of Spinoza’s ethical theory view it as an example of heteronomy in the Kantian sense of the term. I make a case for the claim that is not in harmony with such interpretations. In the course of the argument I discuss Kant’s concepts of autonomy and heteronomy showing how they refer to will and to ethics. Then I describe a group of interpretations which portray Spinoza’s moral theory as heteronomous. My critique begins by presenting some textual evidence which vividly contradicts some of the boldest heteronomous renditions of Spinoza’s ethics. Then I move on to argue for the existence of conditions in Spinoza’s thought that make every heteronomous interpretation of his practical philosophy extremely unlikely. These are i) identification of moral value in the quality of an agent’s law-oriented motivation, ii) distinction between human nature as rational and affective, ascribing different sets of laws to each, iii) endowment of reason with moral content, iv) recognition of the non-subjective notion of goodness. Added to this is my discussion of freedom and necessity in Kant and Spinoza in which I show that Spinoza’s overarching determinism is not an impediment for autonomy in the Kantian sense of the term. I end the article by presenting possible explanations of the fact that Spinoza’s ethics is frequently seen as a case of heteronomy.

Список литературы

Кант И. Религия в пределах только разума // Соч. : в 8  т. М. : Чоро, 1994а. Т. 6. С. 5—222.
Кант И. О мнимом праве лгать из человеколюбия // Соч. : в 8 т. М. : Чоро, 1994б. Т. 8. С. 256—262.
Кант И. Критика практического разума // Соч. на нем. и рус. яз. М. : Московский философский фонд, 1997а. Т. 3. С. 277—733.
Кант И. Основоположение к метафизике нравов // Соч. на нем. и рус. яз. М. : Московский философский фонд, 1997б. Т. 3. С. 39—276.
Кант И. Критика способности суждения // Соч. на нем. и рус. яз. М. : Наука, 2001а. Т. 4. С. 67—833.
Кант И. Первое введение в «Критику способности суждения» // Соч. на нем. и рус. яз. М. : Наука, 2001б. Т. 4. С.  835—957.
Кант И. Критика чистого разума. Ч. 1 // Соч. на нем. и рус. яз. М. : Наука, 2006. Т. 2, ч. 1.
Кант И. Метафизика нравов. Ч. 1 // Соч. на нем. и рус. яз. М. : «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2014. Т. 5, ч. 1.
Кант И. Метафизика нравов. Ч. 2 // Соч. на нем. и рус. яз. М. : «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2018. Т. 5, ч. 2.
Спиноза Б. Этика // Соч. : в 2 т. СПб. : Наука, 2006а. Т. 1. С. 251—478.
Спиноза Б. Богословско-политический трактат // Соч. : в 2 т. СПб. : Наука, 2006б. Т. 2. С. 5—246.
Спиноза Б. Политический трактат // Соч. : в 2 т. СПб. : Наука, 2006в. Т. 2. С. 247—330.
Allison H. Kant’s Theory of Freedom. Cambridge : Cambridge University Press, 1990.
Beiser F. C. The Fate of Reason: German Philosophy from Kant to Fichte. Cambridge ; L. : Harvard University Press, 1987.
Cohen G. A. If You’re an Egalitarian, How Come You’re so Rich? Cambridge ; L. : Harvard University Press, 2000.
Cohen R. A. Franz Rosenzweig’s Star of Redemption and Kant // The Philosophical Forum. 2010. Vol. 41, № 1—2. Р. 73—98.
Deleuze G. Spinoza: Practical Philosophy / transl. by R. Hurley. San Francisco : City Light Books, 1998.
Goodman L. E. What Does Spinoza’s Ethics Contribute to Jewish Philosophy? // Jewish Themes in Spinoza’s Philosophy / ed. by H. M. Ravven, L. E. Goodman. N. Y. : State University of New York Press, 2002. P. 17—93.
Graetz H. Geschichte der Juden: von der dauernden Ansiedlung der Marranen in Holland bis zum Beginne der Mendelssohn’schen Zeit. Berlin : Arani, 1998. Vol. 10.
Israel J. I. The Radical Enlightenment: The Philosophy and Making of Modernity 1650—1750. Oxford : Oxford University Press, 2001.
Ivic S. Spinoza and Kant on Suicide // Res Cogitans. 2007. Vol. 4, № 1. Р. 132—144.
Jura G. Wstęp // Spinoza B. Traktaty / tl. I. Halpern-Myślicki. Kęty : Antyk, 2003. S. 5—73.
Kinser M. Spinoza on Human Freedom: Reason, Autonomy and the Good Life. Cambridge : Cambridge University Press, 2011.
Klemme H. F. Einleitung // Kant I. Kritik der praktischen Vernunft / hrsg. von H. D. Brandt, H. F. Klemme. Hamburg : Felix Meiner, 2003. S. IX–LXIII.
Klemme H. F. Praktische Gründe und Moralische Mo­ti­va­tion. Eine deontologische Perspektive // Moralische Moti­va­­tion. Kant und die Alternativen / hrsh. von H. F. Klemme, M. Kühn, D. Schönercker. Hamburg : Felix Meiner, 2006. S. 113—153.
Kloc-Konkołowicz J. Rozum praktyczny w filozofii Kanta i Fich­tego. Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Wro­c­ław­skiego, 2007.
Kosch M. Freedom and Reason in Kant, Schelling and Kierkegaard. Oxford : Calderon Press ; Oxford University Press, 2006.
Kozyra W. Kant o woli i wolności // Edukacja Filozoficzna. 2018. Vol. 65, № 1. S. 95—116.
Lord B. Kant and Spinozism: Transcendental Idealism and Immanence from Jacobi to Deleuze. L. : Palgrave, 2011.
Ludwig B. Die Freiheit des Willens und die Freiheit zum Bösen: Inhaltliche Inversionen und terminologische Ausdifferenzierungen in Kants Moralphilosophie zwischen 1781 und 1797 // Kants Rechtfertigung des Sittengesetzes in Grundlegung III: Deduktion oder Faktum? / hrsh. von H. Puls. Berlin : De Gruyter, 2014. S. 227—269.
Melamed Y. Y. Spinoza’s Anti-Humanism: An Outline // The Rationalists: Between Tradition and Innovation / ed. by C. Fraenkel, D. Perinetti, J. E. H. Smith. Dordrecht ; Heidelberg ; L. ; N. Y. : Springer, 2011. P. 147—167.
Melamed Y. Y. Spinoza’s Metaphysics: Substance and Thought. N. Y. : Oxford University Press, 2013.
Nadler S. The Lives of Others: Spinoza on Benevolence and Rational Virtue // Essays on Spinoza’s Ethical Theory / ed. by M. J. Kisner, A. Youpa. N. Y. : Oxford University Press, 2014. P. 41—57.
Rawls J. Kant // Rawls J. Lectures on the History of Philosophy / ed. by B. Hermann. Cambridge ; L. : Harvard University Press, 2000. P. 143—325.
Reath A. Kant’s Theory of Moral Sensibility: Respect for the Moral Law and the Influence of Inclination // Reath A. Agency and Autonomy in Kant’s Moral Theory. N. Y. : Oxford University Press, 2006. P. 8—33.
Romano C. Eleutheria // Dictionary of Untranslatables: a Philosophical Lexicon / ed. by B. Cassin, transl. by S. Rendall, C. Hubert, J. Mehlman, N. Stein, M. Syrotinski. Princeton : Princeton University Press, 2014. P. 250—256.
Ware O. Rethinking Kant’s Fact of Reason // Philosophers Imprint. 2014. Vol. 14, № 32. P. 1—21.
Wood A. Kant’s Ethical Thought. Cambridge : Cambridge University Press, 1999.
Yovel Y. Kant’s Practical Reason as Will: Interest, Recognition, Judgment and Choice // The Review of Metaphysics. 1998. Vol.  52, № 2. P. 267—294.
Zammito J. H. The Genesis of Kant’s Critique of Judgment. L. ; Chicago : The University of Chicago Press, 1992.

Reference

Allison, H., 1990. Kant’s Theory of Freedom. Cambridge: Cambridge University Press.
Beiser, F. C., 1987. The Fate of Reason: German Philosophy from Kant to Fichte. Cambridge & London: Harvard University Press.
Cohen, G. A., 2001. If You’re an Egalitarian How Come You’re so Rich? Cambridge & London: Harvard University Press.
Cohen, R. A., 2010. Franz Rosenzweig’s Star of Redemption and Kant. The Philosophical Forum, 41(1-2), pp. 73-98. 
Deleuze, G., 1998. Spinoza: Practical Philosophy. Translated by R. Hurley. San Francisco: City Light Books.
Goodman, L. E., 2002. What Does Spinoza’s Ethics Contribute to Jewish Philosophy? In: H. M. Ravven, E. Lenn Goodman, eds. 2002. Jewish Themes in Spinoza’s Philosophy. New York: State University of New York Press, pp. 17-93.
Graetz, H., 1998. Geschichte der Juden: von der dauernden Ansiedlung der Marranen in Holland bis zum Beginne der Mendelssohn’schen Zeit. Volume X. Berlin: Arani.
Israel, J. I., 2001. The Radical Enlightenment: The Philosophy and Making of Modernity 1650-1750. Oxford: Oxford University Press. 
Ivic, S., 2007. Spinoza and Kant on Suicide. Res Cogitans, 4(1), pp. 132-144. 
Jura, G., 2003. Wstęp. In: B. Spinoza, 2003. Traktaty. Edited and translated by I. Halpern-Myślicki. Kęty: Antyk, pp. 5-73.
Kant, I., 1987. Critique of Judgment. Translated by W. S. Pluhar. Indianapolis & Cambridge: Hackett. 
Kant, I., 1996a. Critique of Pure Reason. Translated by W. S. Pluhar. Indianapolis & Cambridge: Hackett. 
Kant, I., 1996b. On the Supposed Right to Lie from Philanthropy. In: I. Kant, 1996. Practical Philosophy. Edited by A. Wood, P. Guyer, J. M. Gregor. Translated by M. J. Gregor. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 605-617. 
Kant, I., 1996c. Metaphysics of Morals. In: I. Kant, 1996. Practical Philosophy. Edited by A. Wood, P. Guyer, J. M. Gregor. Translated by M. J. Gregor. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 353-605. 
Kant, I., 1998а. Groundwork of the Metaphysics of Morals. Translated by M. J. Gregor. New York: Cambridge University Press. 
Kant, I., 1998b. Religion within a Boundaries of Mere Reason. Translated by A. Wood, G. D. Giovanni. Cambridge: Cambridge University Press. 
Kant, I., 1999. Correspondence. Translated and edited by A. Zweig. Cambridge: Cambridge University Press.
Kant, I., 2002. Critique of Practical Reason. Translated by W. S. Pluhar. Indianapolis & Cambridge: Hackett.
Kinser, M., 2011. Spinoza on Human Freedom: Reason, Autonomy and the Good Life. Cambridge: Cambridge University Press. 
Klemme, H. F., 2003. Einleitung. In: I. Kant, 2003. Kritik der Praktischen Vernunft. Hg. von H. D. Brandt, H. F. Klemme. Hamburg: Felix Meiner, pp. IX-LXIII.
Klemme, H. F., 2006. Praktische Gründe und Moralische Motivation. Eine deontologische Perspektive. In: H. F. Klemme, M. Kühn, D. Schönecker, hg. 2006. Moralische Motivation. Kant und die Alternativen. Hamburg: Felix Meiner, pp. 113-153.
Kloc-Konkołowicz, J., 2007. Rozum praktyczny w filozofii Kanta i Fichtego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Kosch, M., 2006. Freedom and Reason in Kant, Schelling and Kierkegaard. Oxford: Calderon Press, Oxford University Press.
Kozyra, W., 2018. Kant o woli i wolności. Edukacja Filozoficzna, 65(1), pp. 95-116.
Lord, B., 2011. Kant and Spinozism: Transcendental Idealism and Immanence from Jacobi to Deleuze. London: Palgrave. 
Ludwig, B., 2014. Die Freiheit des Willens und die Freiheit zum Bösen: Inhaltliche Inversionen und terminologische Ausdifferenzierungen in Kants Moralphilosophie zwischen 1781 und 1797. In: H. Puls, hg. 2014. Kants Rechtfertigung des Sittengesetzes in Grundlegung III: Deduktion oder Faktum? Berlin: De Gruyter, pp. 227-269.
Melamed, Y. Y., 2011. Spinoza’s Anti-Humanism: An Outline. In: C. Fraenkel, D. Perinetti, J. E. H. Smith, eds. 2011. The Rationalists: Between Tradition and Innovation. Dordrecht & Heidelberg & London & New York: Springer, pp. 147-167. 
Melamed, Y. Y., 2013. Spinoza’s Metaphysics: Substance and Thought. New York: Oxford University Press.
Nadler, S., 2014. The Lives of Others: Spinoza on Benevolence and Rational Virtue. In: M. J. Kisner, A. Youpa, eds. Essays on Spinoza’s Ethical Theory. New York: Oxford University Press, pp. 41-57.
Rawls, J., 2000. Kant. In: J. Rawls, 2000. Lectures on the History of Philosophy. Edited by B. Hermann. Cambridge & London: Harvard University Press, pp. 143-325. 
Reath, A., 2006. Kant’s Theory of Moral Sensibility: Respect for the Moral Law and the Influence of Inclination. In: A. Reath, 2006. Agency and Autonomy in Kant’s Moral Theory: Selected Essays. New York: Oxford University Press, pp. 8-33. 
Romano, C., 2004. Eleutheria. In: B. Cassin, eds. 2004. Dictionary of Untranslatables: a Philosophical Lexicon. Translated by S. Rendall, C. Hubert, J. Mehlman, N. Stein, M. Syrotinski. Princeton: Princeton University Press, pp. 250-256.
Spinoza, B., 1992. Ethics. In: B. Spinoza, 1992. Ethics, Treatise on the Emendation of the Intellect and Selected Letters. Translated by S. Shirley. Edited, with Introductions, by S. Feldman. Indianapolis & Cambridge: Hackett, pp. 31-223.
Spinoza, B., 2007a. Theological-Political Treatise. Translated by J. Israel, M. Silverthorne. New York: Cambridge University Press.
Spinoza, B., 2007b. A Political Treatise. In: B. Spinoza, 2007. A Theologico-Political Treatise, and A Political Treatise. Translated by B. R. H. Elwes. New York: Cosimo, pp. 279-389.
Ware, O., 2014. Rethinking Kant’s Fact of Reason. Philosophers Imprint, 14(32), pp. 1-21.
Wood, A., 1999. Kant’s Ethical Thought. Cambridge: Cambridge University Press.
Yovel, Y., 1998. Kant’s Practical Reason as Will: Interest, Recognition, Judgment and Choice. The Review of Metaphysics, 52(2), pp. 267-294.
Zammito, J. H., 1992. The Genesis of Kant’s Critique of Judgment. London & Chicago: The University of Chicago Press.