Кантовский сборник

2014 Выпуск №2(48)

Назад к списку Скачать статью

Эстетика в системе философии Пауля Наторпа

DOI
10.5922/0207-6918-2014-2-5
Страницы / Pages
53-61

Аннотация

Рассматриваются ключевые аспекты эстетики П. Наторпа в системе его философии, устанавливается законное самостоятельное место эстетики в структуре философских дисциплин —логики, этики, философии религии. Обсуждается специфика и особенности понимания эстетики как философии искусства и творчества в русле неокантианской традиции. Анализируется собственный клад мыслителя в философию Марбургской школы неокантианства, в обоснование основ идеализма. Философская эстетика выступает в качестве науки, своего рода «связующего звена» между законами природы и нравственным миром. Неокантианец возвращает эстетике утраченную связь с чувственным созерцанием, определяя ее значимость сферой индивидуального, неповторимого и единичного проявления творческого духа. Завершение кантовской критической философии он усматривает в психологической базе субъективности сознания, нацеленного на постижение закономерностей научного, нравственного и художественного познания. В контексте истории трансцендентализма искусство воспринимается как форма духовного творчества, подчиненного собственным порождающим законам культурного созидания. Подчеркивается, что эстетическое обладает в системе философии П. Наторпа собственной творческой динамикой, основой которой выступают чувства индивида, связанного непосредственно с эстетическим опытом: в сфере эстетического индивидуальность только и способна впервые получить свою подлинную значимость. Эстетика трактуется немецким философом в качестве объединяющего и завершающего элемента в контексте общего учения о бытии в целом.

Abstract

This article considers the key aspects of P. Natorp’s aesthetics in the system of his philosophy and identifies the legitimate position of aesthetics in the structure of philosophical disciplines: logic, ethics, and philosophy of religion. The author analyses the understanding of aesthetics and philosophy of arts and creative works in line with the Neo-Kantian tradition. The article focuses on the thinker’s contribution to the philosophy of the Marburg School and the justification of idealism. Philosophical aesthetics serves as a science and a link between the laws of nature and the moral world. The Neo-Kantian gives the lost connection to the sensible intuition back to aesthetics thus linking its significance to the field of the individual, inimitable, and singular manifestation of the creative spirit. He sees the completion of Kant’s critical philosophy in the psychological bases of subjectivity of consciousness aimed at understanding the patterns of the scientific, moral, and artistic cognition. In the context of history of transcendentalism, art is perceived as a form of spiritual creativity that is subject to its own generating laws of cultural creation. It is emphasised that, in P. Natorp’s system, the aesthetic has its own creative dynamics based on the feelings of the individual immediately connected with the aesthetic experience: it is only in the field of the aesthetic that individuality can assume its true significance. Aesthetics is interpreted by the German philosopher as a uniting and final element in the context of the teaching of being in general. The article presents two projects of constructing the system of P. Natorp’s philosophy that relate to the history of the development of his philosophical views. The early period is influenced by the teaching of consciousness developed by H. Cohen, the head of the Marburg School of Neo-Kantianism. The later period is interpreted as original, independent, and determined by the search for the fundamental of philosophical systematics. It is proposed that the subjective-objective disposition is replaced by the individual understanding of uninterrupted correlation between the being and the meaning generated by the act of philosophical questioning. P. Natorp sees the task of philosophical systematics in the opportunity of constitution of the contents of the meaning of being and the search for concrete fields of knowledge immediately related to philosophy. It is shown that, in the late work Philosophical systematics, he identifies autonomous fields of knowledge — those of theory and practice, language and poiesis, creative and artistic work. Each of these fields has its own direction of development, but the common ground between them is the world of expressing the creative and free within spiritual activities. In philosophical systematics, aesthetics is a “fundamental” of the law of philosophical reflection.

Список литературы

1. Акиндинова Т. А. Эстетика неокантианства в Германии и России: сравнительный анализ // Кант между Западом и Востоком : в 2 ч. Калининград, 2005. Ч. 1.С. 134—141.
2. Белов В. Н. Неокантианство. Саратов, 2002. Ч. 2 : Пауль Наторп.
3. Кант И. Критика чистого разума. М., 1999.
4. Кассирер Э. Философия символических форм : в 3 т. М. ; СПб., 2002. Т. 3.
5. Наторп П. Избранные работы. М., 2006.
6. Наторп П. Об исходном пункте философии // Кантовский сборник. 2009.№ 29. С. 110—121.
7. Штольценберг Ю. Герменевтика и последнее обоснование. Ханс-Георг Гадамер и поздний Пауль Наторп // Иммануил Кант и актуальные проблемы современной философии : в 2 т. / под общ. ред. В.Н. Белова, Л.И. Тетюева. М., 2008. Т. 2.С. 169—179.
8. Фохт Б. А. Избранное (из философского наследия). М., 2003.
9. Holzhey H. Der Neukantianismus // Philosophie im 20. Jahrhundert : in 2 Bdn.Hamburg, 1992. Bd. 1. S. 19—51.
10. Natorp P. Philosophie. Ihr Problem und ihre Probleme. Einführung in den kritischen Idealismus. Göttigen, 1911.
11. Natorp P. Philosophische Systematik. Hamburg, 1958.

Reference

1. Akindinova, T. A. 2005, Jestetika neokantianstva v Germanii i Rossii — sravnitel'nyj analiz [Aesthetics of Neo-Kantianism in Germany and Russia — a Comparative Analysis], Kant mezhdu Zapadom i Vostokom [Kant between East and West ], Kaliningrad, pt. 1, pp. 134—141. 2. Belov, V. N. 2002, Neokantianstvo, [Belov, V. N., 2002, Neo-Kantianism. Pt. 2. Paul Natorp], Saratov, pt. 2. Paul' Natorp. 3. Kant, I. 1999, Kritika chistogo razuma / per. s nem. N. O. Losskogo s variantami per. na rus. i evrop. jazyki [Critique of Pure Reason / transl. from German by N.O Lossky with versions of translations to the Russian and some European languages], Moskow. 4. Natorp, P. 2006, Izbrannye raboty [Selected Works], Moskow. 5. Natorp, P. 2009, Ob ishodnom punkte filosofii [About the Initial Point of Philosophy], Kantovskij sbornik [Kant's Collection], no. 29, pp. 110—121. 6. Shtol'cenberg, Ju. 2008, Germenevtika i poslednee obosnovanie. Hans-Georg Gadamer i pozdnij Paul' Natorp [Hermeneutics and last but not least reasoning of later Paul Natorp], in Belov, V. N., Tetyuev, L. I. (eds.) 2008, Immanuil Kant i aktual'nye problemy sovremennoj filosofii [Immanuel Kant and the Problems of Modern Philosophy], in 2 t. Moscow, pp. 169—179. 7. Foht, B. A. 2003, Izbrannoe (iz filosofskogo nasledija) [Selection (Philosophical Legacy)], Moscow. 8. Holzhey, H. 1992, Der Neukantianismus, in Philosophie im 20. Jahrhundert, in 2 Bdn.Hamburg, Rowolts enyzklopädie, Bd. 1, S. 19—51. 9. Natorp, P. 1911, Philosophie. Ihr Problem und ihre Probleme. Einführung in den kritischen Idealismus. Göttingen. 10. Natorp P. 1958, Philosophische Systematik, Hamburg.