Трансцендентализм Канта как трансцендентальная парадигма философствования
АннотацияПредпринята попытка рассмотрения трансцендентальной философии Канта в качестве особой трансцендентальной парадигмы (resp. особого типа философского исследования), которая отличается как от объектной метафизики Античности, так и от субъектной метафизики Нового времени (метафизика объекта (трансцендентная метафизика; метафизика) — опыт (трансцендентальная метафизика) — метафизика субъекта (имманентная метафизика; метапсихология)). Для этого вводятся такие методологические понятия, как трансцендентальный сдвиг и трансцендентальная перспектива (B 25), трансцендентальный конструктивизм или прагматизм (см.: «действия чистого мышления» (B 81)). Основой для подобной трактовки трансцендентализма выступает когнитивно-семантическое прочтение «Критики» в свете кантовского вопроса из письма М. Герцу (21.02.1772) «На чем основывается отношение того, что мы называем представлением в нас, к предмету?» (Р. Ханна) и современная интерпретация Канта, которая получила название концепции двух аспектов (Г. Эллисон). Если в классической метафизике познание трактуется как отношение между (эмпирическими) субъектом и объектом, то в трансцендентальной метафизике возможный опыт/опытное знание понимается как отношение между трансцендентальным субъектом (трансцендентальное единство апперцепции) и трансцендентальным объектом. При этом трансцендентализм Канта выступает в противоположность классической созерцательной метафизике как экспериментальная метафизика, а трансцендентальное определяется как пограничная между имманентным и трансцендентным онтологическая область в качестве «орудийной» составляющей нашего познания и сознания (ср. с интенциональной реальностью Э. Гуссерля и концепцией трех миров К. Поппера).
This paper considers Kant’s transcendental philosophy as a special transcendental paradigm (a special type of philosophical research) differing from both the "objective" metaphysics of Antiquity and the "subjective" metaphysics of Modernity (the metaphysics of an object (transcendent metaphysics; meta—physics) — experience (transcendental metaphysics) — the metaphysics of the subject (immanent metaphysics; meta—psychology)). For this purpose, the author introduces such new methodological concepts as “transcendental shift” and “transcendental perspective” (see CPR, B25) and “transcendental constructivism” or “pragmatism” (see “acts of pure thinking" (CPR, B81)). This interpretation of transcendentalism is based on the cognitive-semantic reading of the Critique in the light of Kant’s question formulated in a letter to M. Herz (of February 21, 1772): “What is the ground of the relation of that in us which we call “representation” to the object?” (R. Hanna) and the modern interpretation of Kant that was called the “two aspects” interpretation (H. Allison). Whereas classical metaphysics interprets knowledge as a relation between the (empirical) subject and the object, the transcendental metaphysics understands "possible experience” (Erfahrung) as a relation between the transcendental subject (transcendental unity of apperception) and the transcendental object. At the same time, unlike contemplative classical metaphysics, Kant’s transcendentalism is an "experimental" metaphysics, whereas the “transcendental” is defined as a borderline ontological area between the immanent and the transcendent, an “instrumental” element of our cognition and consciousness (cf. E. Husserl’s intentional reality and K. Popper’s three worlds).