Филология, педагогика, психология

Филология, педагогика, психология

Языкознание

Исследования ментального лексикона и языкового сознания: сходства и различия методологии

Аннотация

Большинство исследований языкового сознания не отличаются значительно от исследований ментального лексикона, и это сходство не осознается или замалчивается их авторами. Проблема их разграничения связана с определением языкового сознания как теоретического понятия. Автор статьи определяет его как психолингвистическое понятие, которое показывает, каким образом внутренние и внешние факторы функционирования языка как достояния человека связаны с изменением значений и смыслов языковых знаков. Это определение позволяет проводить сопоставительные психолингвистические исследования, в которых сопоставление основано на характере той деятельности, которую представители разных групп осуществляют регулярно. Исследования языкового сознания схожи с исследованиями ментального лексикона по экспериментальным процедурам получения эмпирического материала и отличаются от них по общеметодологическим принципам, вытекающим из определения этого понятия, и по процедурам обработки и теоретического анализа эмпирического материала. В отличие от исследований ментального лексикона, 1) исследования языкового сознания носят сопоставительный характер; 2) сопоставление осуществляется по деятельности, регулярной хотя бы для одной из сопоставляемых групп; 3) инструменты исследования подбираются таким образом, чтобы в них отражались особенности языковых явлений, обусловленные именно этой деятельностью; 4) эмпирический материал анализируется таким способом, который позволяет выявить закономерное, а не случайное влияние на него со стороны регулярной деятельности и личностной оценки. Если эти условия не соблюдаются, реальным предметом исследования являются особенности ментального лексикона, но не языкового сознания.

Abstract

The article discusses the similarities and differences between the research methodology of the mental lexicon and language consciousness. Most studies of language consciousness do not differ in any significant way from studies of the mental lexicon, and this is not recognized or is hushed up by their authors. The problem of their differentiation is connected with the definition of language consciousness. The author of the article defines it as a psycholinguistic concept that shows how the internal and external factors for the functioning of a language as a human property are associated with changes in the meanings and senses of linguistic signs. This definition gives way to comparative psycholinguistic research, in which the comparison is based on the nature of the activities that representatives of different groups carry out regularly. Studies on language consciousness are similar to studies on mental lexicon in experimental procedures for obtaining empirical material and differ from them in general methodological principles arising from the definition of this concept, and in procedures for processing and theoretical analysis of empirical material. To distinguish itself from mental lexicon research, 1) language consciousness research must be comparative; 2) the comparison should be carried out on activities that are regular for at least one of the compared groups; 3) empirical material should be selected in such a way that it reflects the features of linguistic phenomena caused by this particular activity; 4) empirical material should be analyzed in such a way that identifies a regular (i. e. not random) influence on it from regular activities and personal assessment.

Скачать статью

Когнитивные структуры успеха в русской обыденной ментальности

Аннотация

Предпринята попытка реконструкции глубинных познавательных начал, лежащих в основе мысли об успехе у носителей русского языка. С этой целью концепт УСПЕХ рассматривается с двух точек зрения — ономасиологии и глубинной семантики. Впервые определены две модели успеха в русской языковой ментальности, показаны когнитивные основания семантической эволюции слов, входящих в словообразовательно-этимологическое гнездо слова успех. Гипотетически отмечена близость глубинного познавательного архетипа успеха квантовой реальности.

Abstract

The paper attempts to reconstruct the deep cognitive principles underlying the idea of success among native speakers of the Russian language. To this end, the concept of SUCCESS is examined in two aspects — onomasiology and deep semantics. For the first time, two models of success in the Russian linguistic mentality are identified, and the cognitive foundations of the semantic evolution of words included in the word-formation-etymological nest of the word success are shown. The closeness of the deep cognitive archetype of the success of quantum reality is hypothetically noted.

Скачать статью

Использование фотокорпуса при изучении словообразовательных процессов (на примере дериватов с префиксом super‑)

Аннотация

Анализируются тенденции префиксальной именной деривации, выявляемые на основе анализа данных, зафиксированных в Национальном фотокорпусе польского языка. Показывается, что анализ дериватов с префиксом super-, функционирующих только в современных дискурсивных практиках, приводит к необоснованным выводам об инновационности данного процесса в польском языке. Собранные в фотокорпусе датированные и локализованные фотоцитаты обеспечивают достоверность получаемых данных, позволяющую утверждать, что присоединение префикса super- к именным частям речи являлось активной словообразовательной практикой в польском языке уже с начала XX столетия. Влияние англо-американской лингвокультурной глобализации привело к увеличению продуктивности данной модели и к семантической спецификации префикса super-, выполняющего функции маркера исключительно положительной оценки.

Abstract

The paper analyzes the trends of prefix nominal derivation, identified on the data analysis represented in the National Photographic Corpus of the Polish language. It is shown that the analysis of derivatives with the prefix super-, functioning only in modern discursive practices, leads to unreasonable conclusions about the innovativeness of this process in the Polish language. The dated and localized photo citations collected in the photocorpus ensure the reliability of the data obtained, which allows us to assert that the addition of the prefix super- to the nominal parts of speech has been an active word-formation practice in the Polish language since the beginning of the XX century. The influence of Anglo-American linguistic and cultural globalization has led to an increase in the productivity of this model and to semantic specification of the prefix, which serves as a marker of an exclusively positive evaluation.

Скачать статью

Инклюзивная функция перевода в цифровом пространстве современного музея

Аннотация

Статья посвящена музейной коммуникации в виртуальном пространстве современных интернет-платформ, предоставляющем пользователю возможность открыть для себя шедевры мирового искусства. В контексте пандемии виртуальное посещение музея стало особенно актуальным. Реализация принципов доступности и инклюзии среди иноязычных туристов / зрителей требует от музеев и галерей лингвокультурной адаптации пояснительных текстов и этикетажа картин. Цель настоящего исследования — описать функции перевода применительно к музею на примере сопроводительных текстов к выставочным экспонатам, представленным на цифровой платформе «Артефакт» в рамках национального проекта «Культура». Обеспечение языкового равенства посетителей музея в условиях мультикультурного городского общества определяется как инклюзивная функция перевода. Анализ моделей музейной коммуникации, а также обзор лучших зарубежных и отечественных практик в аспекте перевода показали, что роль lingua franca традиционно отводится английскому языку в его упрощенной глобализованной версии. Для трансляции общей информации о художнике, произведении искусства перевод должен отвечать критериям оценки качества и выполняться профессионалами, а не системами машинного перевода. Автором даны практические рекомендации по адаптации контента сопроводительных текстов.

Abstract

The article deals with museum communication in the virtual space of modern Internet platforms, which provide the user with the opportunity to discover masterpieces of world art. In the context of the pandemic, virtual museum visits have become especially relevant. The implementation of principles of accessibility and inclusion among foreign-speaking tourists / viewers requires museums and galleries to adapt exhibition texts and labels linguistically and culturally. The purpose of this study is to describe translation functions in a museum on the labels for exhibits presented on the Artefact digital platform within the framework of the Culture national project. Linguistic equality of museum visitors in a multicultural urban society is determined as an inclusive function of translation. The analysis of museum communication models, as well as the review of the best local and foreign practices in the translation aspect reveals that the role of lingua franca traditionally belongs to the English language in its simplified globalized version. In order to render general information about an artist or a work of art, the translation must meet the criteria of quality assessment and be performed by professionals, not by machine translation systems. The author provides practical recommendations for adapting museum texts.

Скачать статью

Литературоведение

«Who are you?»: Реализация стратегии деперсонализации в автобиографическом повествовании

Аннотация

Представлена попытка экстраполяции данных психологии и нейробиологии на изучение автобиографии как типа текста. Подчеркивается важность междисциплинарного подхода в когнитивно-лингвистических исследованиях. В частности, раскрываются понятия «самость», «нарративная идентичность» и «деперсонализация» с позиций нейробиологии, психологии, а также дается определение понятию «стратегия деперсонализации» в автобиографическом тексте. Особое внимание уделяется феномену памяти — когнитивному процессу, лежащему в основе любого мнемонического повествования. Кратко описаны две основные черты автобиографической памяти, а именно субъективность и интерпретативность. Автобиография, таким образом, предстает не как отражение правды в значении документальности, но как реконструкция «бесконечной последовательности состояний идентичности». На примере текста Уилла Селфа «Walking to Hollywood: memories of before the fall» рассматривается авторская «стратегия деперсонализации» — как имитация постепенной утраты субъектом автобиографического повествования его нарративной идентичности.

Abstract

This article seeks to explore the possibility of applying psychological and neurobiological data with regard to the notions of “self”, “narrative identity”, and “depersonalization” to the case of autobiography as a type of text. The analysis highlights the importance of memory being a cognitive process that underlies any self-narration. Using Will Self’s work “Walking to Hollywood: memories of before the fall” as case study, we investigate an authorial technique of mimicking the gradual failure of the narrative identity by the subject of the autobiogtaphical narrative, so “the strategy of depersonalization”. The article, therefore, is structured in three parts with a conclusion. The first two introductory sections are about the crucial importance of interdisciplinary approach in cognitive linguistic studies, and memory’s interpretative significance in constructing self-narration. Ultimately, in section 3, we offer an analysis of some extracts from the text in question which show how “the strategy of depersonalization” is being omplemented by the author.

Скачать статью

Неожиданный некто в нобелевской истории

Аннотация

Основной интенцией статьи является доказательство того, что уникальная стилистика творческой индивидуальности Петера Хандке отражает его особенное жизнесберегающее НЕКТО, сопротивляющееся в своей Негативной диалектике диктатуре другого губительного НЕКТО, задающей «ложное движение». В примечательной симметрии к постструктуралистским теориям о «тоталитаризме языка» Хандке переживает в своей собственной вербализуемой экзистенции губительную силу НЕКТО этого тоталитаризма, стремясь освободиться от нее в своеобразном поэтологическом сопротивлении диктатуре тех дискурсивных практик западного мира, которые ведут к «смерти субъекта» (Фуко). После опубликования в 1996 г. в «Süddeutsche Zeitung» очерков Хандке о Югославии, в которых он выступил в поддержку сербов, он стал persona non grata не только в Косово и Сараево, но и в среде интеллектуальной элиты Запада. Поэтому присуждение ему Нобелевской премии оказалось для него полной неожиданностью и вызвало яростный протест со стороны ведущих медиагигантов мира. Один из выводов статьи, основанный на герменевтическом исследовании произведений Хандке, отражает убеждение, что уникальность творческой феноменологии Хандке заключается в его попытке вырваться из губящей гравитации языка-киллера НЕКТО в усилии по его деконструкции в поисках исходной праструктуры для обретения того Иного, в котором еще есть К­то-то Другой с его Иным «Я-Языком». Поэтологическая эволюция, или даже революция, Хандке вполне соответствует в своей сути не только постструктуралистским попыткам «спасения языка», например в трансгрессии Фуко, но и библейскому предупреждению о том, что «и смерть и жизнь — во власти языка» (Прит. 18: 21). Инновационный потенциал предлагаемой работы заключен в попытке герменевтического проникновения в феноменологический эйдос Хандке на основе символико-диалектического метода с убеждением, что феномен Хандке есть живая антитеза постструктуралистской теории о «смерти автора» и что бытие все еще «прорывается» в художественный нарратив современной культуры. Актуальность же работы обусловлена не только научно-литературоведческой и лингвокультурологической уникальностью Хандке, но и тем, что его творчество есть живое доказательство связи между познавательным потенциалом искусства и политикой.

Abstract

The main intention of the article is to prove that the unique style of Handke’s creative individuality reflects his special life-saving SOMEONE, who resists in his negative dialectic the dictatorship of another pernicious SOMEONE who sets the false movement. In a remarkable symmetry to post-structuralist theories about the “totalitarianism of language”, Handke experiences in his own verbalized existence the pernicious power of some of this totalitarianism, seeking to free himself from it in a kind of poetic resistance to the dictatorship of those discursive practices of the Western world that lead to the “death of the subject” (Foucault). After Handke’s essays on Yugoslavia had been published in the Sueddeutsche Zeitung in 1996, where he supported the Serbs, he became persona non grata not only in Kosovo and Sarajevo, but also among the intellectual elite of the West. Therefore, the Nobel Prize came as a complete surprise for the author and sparked a furious protest from the world’s leading media giants. One of the conclusions of the article, based on a hermeneutic study of Handke’s works, reflects the author’s conviction that the great uniqueness of Handke’s creative phenomenology lies in his attempt to break out of the destructive gravity of some killer language in an effort to deconstruct it in search of the original proto-structure for the acquisition of the Other, in which there is still Someone Else with his Other “Me-Language”. Handke’s poetic evolution, or even revolution, is in keeping with not only post-structuralist attempts to “save the language”, such as in Foucault’s transgression, but also with the biblical warning that “Life and death are in the power of the tongue” (Proverbs 18: 21). The innovative potential of this work lies in the attempt of hermeneutic penetration into the phenomenological eidos of Handke on the basis of the symbolic and at the same time dialectical method supposing that the Phenomenon of Handke is the living antithesis of the post-structuralist theory of the “death of the author” and that being is still “breaking through” into the narrative of modern culture. The work is relevant due to the scientific, literary and linguistic and cultural uniqueness of Handke, as well as the fact that it is a living proof of the connection between the cognitive potential of art and politics.

Скачать статью

Оппозиция родина — чужбина в «американских» повестях Г. Сенкевича «За хлебом» и В.Г. Короленко «Без языка»

Аннотация

Рассматривается тема крестьянской эмиграции в Америку в повестях Генрика Сенкевича «За хлебом» и Владимира Короленко «Без языка». Сопоставляются сюжетная организация повестей и система персонажей с точки зрения пространственных оппозиций близкое — далекое и родина — чужбина. Демонстрируется, что крестьянская традиционно-патриархальная картина мира входит в противоречие с образом Америки как урбанистической цивилизации Нового времени. Выявляются специфические моменты раскрытия американской тематики у Сенкевича и Короленко. При этом подчеркивается, что видение Америки обоими писателями является амбивалентным: с точки зрения и польского, и русского писателя, Америка дает шанс на индивидуальную самореализацию, однако позиции обоих авторов свидетельствуют об их патриотизме. Это подтверждается, в частности, ностальгическими мотивами в рассматриваемых повестях.

Abstract

The article deals with the peasant emigration to America in the novels of Henryk Sienkiewicz “For Daily Bread” and Vladimir Korolenko “Without Language”. The plot structure of the stories and the system of characters are contrasted for spatial oppositions “close — far” and “homeland — foreign land”. It is demonstrated that the peasant traditional patriarchal picture of the world is in conflict with the image of America as an urban civilization of modern times. The authors reveal the specifics of Sienkiewicz’s and Korolenko’s disclosure of American themes. It is emphasized that the vision of America by both writers is ambivalent. From the point of view of Polish and Russian writers, America gives a chance for individual fulfillment, but the positions of both authors indicate their patriotism. This is confirmed, in particular, by nostalgic motifs in the novels “For Daily Bread” and “Without Language”.

Скачать статью

Педагогика и психология

Психологическое здоровье мужчин и женщин старческого возраста в период пандемии

Аннотация

Обсуждается проблема сохранения психологического здоровья у мужчин и женщин старческого возраста в условиях пандемии COVID-19. Выборку составили 100 респондентов в возрасте от 74 до 98 лет, проживающих в семье и в доме престарелых. Выявлены негативные характеристики психологического здоровья у мужчин и женщин старческого возраста: низкий уровень жизненной удовлетворенности, низкие психическая активация и эмоциональный тонус, высокий уровень стресса. Более высокий уровень тревожности и более выраженные депрессивные тенденции обнаружены у респондентов, проживающих в доме престарелых. Оценка значимости различий осуществлена по U-критерию Манна — Уитни. Эмпирические результаты исследования позволили сделать вывод об актуальности разработки профилактических и коррекционных психологических мероприятий с целью поддержания психологического здоровья стариков. Определены мишени для психологической работы: депрессивные проявления, ситуативная тревожность, общее нервно-психическое напряжение, уровень удовлетворенности жизнью, общий эмоциональный фон. Разработанная программа будет востребована в работе по снижению негативных проявлений в психическом состоянии людей пожилого возраста в условиях активных современных социальных трансформаций, так как психические реакции на опасные ситуации во многом схожи и универсальны.

Abstract

The article discusses the issue of maintaining psychological health in men and women of senile age in the context of the COVID-19 pandemic. The sample consisted of 100 respondents aged 74 to 98, living in a family and in a nursing home. Negative characteristics of psychological health in men and women of senile age were revealed: low level of life satisfaction, low mental activation and emotional tone, high level of stress. A higher level of anxiety and more pronounced depressive tendencies were found in respondents living in a nursing home. The significance of differences was assessed using the Mann — Whitney U-test. The empirical results of the study led to the conclusion about the relevance of the development of preventive and corrective psychological measures in order to maintain the psychological health of the elderly. Psychological work must be targeted at depressive manifestations, situational anxiety, general neuropsychic tension, level of life satisfaction, general emotional background. The developed program will be in demand for reducing negative manifestations in the mental state of the elderly in the conditions of active modern social transformations, since mental reactions to dangerous situations are largely similar and universal.

Скачать статью

Проблема когнитивного дефицита у больных раком молочной железы

Аннотация

Представлен обзор работ, фокус внимания которых сосредоточен на психологическом сопровождении людей с онкологическим диагнозом, а именно с раком молочной железы. Спектр психологических исследований и терапевтических практик сужен до исследования особенностей когнитивных функций, характеризующихся дефицитом. Также в работе на основе имеющихся на сегодняшний день результатов исследований выдвигается и теоретически обосновывается гипотеза о наличии когнитивного дефицита еще до постановки онкологического диагноза.

Abstract

The article siscusses the works on the psychological support for people with an oncological diagnosis, namely, with breast cancer. The range of psychological research and therapeutic practices is narrowed to the study of the features of cognitive functions characterized by deficiency. Also in the work, based on the research results available to date, the hypothesis of the presence of cognitive deficits is put forward and theoretically substantiated even before the oncological diagnosis.

Скачать статью

Дистанционное обучение в медицинском институте в период пандемии, вызванной вирусом СOVID-19

Аннотация

Исследована эффективность дистанционного обучения в медицинском институте БФУ им. И. Канта в период пандемии новой коронавирусной инфекции, вызванной вирусом COVID-19. Проведено дистанционное обучение 73 студентов 6 курса специалитета по специальности «Лечебное дело». Вместо трех ступеней обучения, которые традиционно используются в преподавании дисциплины «Лечение боли», оставлены две: «Теоретические знания» и симуляционный онлайн-тренинг «Интервью». С целью оценки удовлетворенности студентов предложенной моделью обучения в конце цикла проведено анонимное анкетирование. Исследование показало, что дистанционный формат является альтернативным многофункциональным педагогическим инструментом, который можно успешно использовать для обучения студентов медицинского института. Эффективно адаптированы под новые условия обучения и использованы во время учебных занятий такие методики, как интеллект-карта, «реферат-интервью». Результаты анкетирования показали, что большинство студентов удовлетворены альтернативным форматом обучения. Но нужно учитывать, что для успешного проведения занятий необходимо наличие технических возможностей как у преподавателя, так и у студента, то есть все участники процесса должны иметь персональный компьютер с инновационным программным обеспечением и доступ к устойчивому высокоскоростному интернету.

Abstract

The article examines the problematic issues of teaching medical students during the COVID 19 pandemic. In total, 73 students of the 6th year of the medical institute took part in an online training. Instead of three levels of teaching, typical for the “Pain management” course, two were left, i. e., “Theoretical knowledge” and simulation online training “The Interview”. In the end of the course the students were to take an anonymous questionnaire to meet their achievement needs. The research has proved that the online teaching can be viewed as an alternative multifunctional pedagogical instrument to educate students of the Institute of Medicine. Mind maps and “Annotation-interview” were effectively designed for new educational demands and were approved of by the students. But it should be taken into consideration that the effectiveness of the training is technically dependent and implies that all the lecturers and the students have to be supplied with personal computers with the latest software and the stable high-speed Internet.

Скачать статью

Социобиологически ориентированная психотерапия расстройств пищевого поведения

Аннотация

С помощью современных положений социальной биологии и этологии концептуально обосновывается и подробно описывается оригинальная методика психотерапевтической работы с больными нервной анорексией и булимией. Представленная информационно-аналитическая технология использует концепцию эволюционно стабильных стратегий поведения и является вариантом эмоционально-стрессовой терапии, адекватной для пациентов с аутодеструктивным и потенциально гибельным поведением.

Abstract

On the modern provisions of social biology and ethology, the original method of psychotherapeutic work with patients with anorexia nervosa and bulimia is conceptually substantiated and described in detail. The presented information and analytical technology rely on the concept of evolutionarily stable behavior strategies and is a variant of emotional stress therapy adequate for patients with autodestructive and potentially disastrous behavior.

Скачать статью

Процедурные тексты в формировании и оценке функциональной грамотности в начальной школе

Аннотация

Рассматриваются возможности использования процедурных текстов для формирования и оценки функциональной грамотности младших школьников на материале независимой оценки результатов начального общего образования в рамках проекта «Кластер качества ПГГПУ». Используются метод компаративного анализа российских и зарубежных научных источников, принцип единства исторического и логического. Методологическими основаниями исследования выступают понятия «зона актуального развития», «зона ближайшего развития», «независимая оценка», «деятельностный подход», «метапредметная координация». В результате классифицированы тексты для формирования и оценки функциональной грамотности: пояснительные и процедурные, сплошные и несплошные. Обозначена структура процедурного текста. По итогам независимой оценки функциональной грамотности описаны основные затруднения, возникающие в работе младших школьников с подобными текстами. Отмечена необходимость соответствующей подготовки учителей начальных классов.

Abstract

The article analyses the possibilities of using procedural texts for the formation and assessment of the functional literacy of elementary school students on the basis of an independent assessment of the results of primary education within the framework of the PSHPU Quality Cluster project. This study relies on the method of comparative analysis of Russian and foreign scientific sources, the principle of unity of historical and logical. The methodological foundations of the research are the concepts of “zone of actual development”, “zone of proximal development”, “independent assessment”, “activity approach”, “meta-subject coordination”. Finally, the texts for the development and assessment of functional literacy were classified: explanatory and procedural, continuous and non-continuous, the structure of the procedural text was identified. An independent assessment of functional literacy resulted in the description of the main difficulties that arise when primary school students work with similar texts. The author notes the need for appropriate training of primary school teachers.

Скачать статью