Реинжиниринг процесса подготовки учебнометодической документации
Аннотация
Обоснована необходимость применения методологии реинжиниринга для формирования учебно-методической документации. Дано определение понятий «реинжиниринг» и «бизнес-процесс», описаны модель реинжиниринга бизнес-процессов, его цель и задачи. Выделены предпосылки использования реинжиниринга в современных условиях. Рассмотрены специфические особенности применения реинжиниринга для модернизации образовательных процессов, проанализированы объекты реинжиниринга в образовательной организации. Доказана необходимость автоматизации процесса разработки учебно-методической документации ввиду высокой трудоемкости ее составления. Использована модель «подковы» для описания главных принципов разработки учебно-методической документации. Сформулированы принципы автоматизированной разработки учебно-методической документации.
The article considers the necessity for using the methodology of reengineering for development educational and methodological documentation. The terms «reengineering» and «business process» are defined, as well as the model of reengineering of business processes, its aims and objectives are described. The authors examine the premises of using reengineering in modern conditions. Likewise, the peculiarities of the usage of reengineering for modernization of educational processes are considered, the objects of reengineering in an educational institution are analyzed. The heavy workload we face proves the necessity for automatization of the process of development educational and methodological documentation. The “horseshoe” model which describes main principles of development of educational and methodological documentation is used. The authors also formulate the principles of automatization of development educational and methodological documentation.