Филология, педагогика, психология

2022 Выпуск №1

Назад к списку Скачать статью

Особенности профессиональной подготовки педагогов: опыт Сингапура

Страницы / Pages
104-114

Аннотация

Проанализированы особенности подготовки педагогов в стране, которая имеет высокие международные оценки достижений школьников, — Сингапуре. Показан акцент целей педагогического образования на общественных ценностях и этических принципах, а технологий и методов — на педагогической рефлексии и практической подготовке студентов к различным образовательным ситуациям. Освещен отдельный аспект цифровизации педагогического образования: формат и назначение профессионального портфолио будущего учителя. Цель статьи — расширить доказательную базу исследований в сфере педагогического образования путем анализа специфики подготовки педагогов для системы образования Сингапура, которая играет определяющую роль в успехах школьного образования в этой стране.

Методологической основой исследования выступили комплексный подход с элементами социокультурного подхода к анализу специфики образовательной ситуации в Сингапуре, аксиологический подход к организации обучения будущих учителей. Главный метод — сравнительно-­сопоставительный анализ количественных и качественных данных о развитии образования в Сингапуре, информации из официальных образовательных интернет-­ресурсов Сингапура, Международной программы по оценке образовательных достижений учащихся PISA (Programme for International Student Assessment), материалов и дискуссии международного семинара «Педагогическое образование XXI века: новые вызовы и решения» (Беларусь, Минск, 2021). В качестве дополнительного использован междисциплинарный метод PEST-анализа.

Сравнительно-­сопоставительный анализ состояния, основных идей и тенденций развития педагогического образования в Сингапуре выявил специфические особенности принципов, целей, ценностей и технологий подготовки будущих учителей. Современная модель обучения педагогов базируется на взаимосвязи рефлексивной профессиональной практики и педагогических исследований. Новизна исследования заключается в анализе особенностей педагогического образования Сингапура как страны с высокими показателями качества школьного обучения в контексте политических и экономических условий, а также социально-­культурного контекста сингапурского общества в разрезе ценностей, целей, принципов педагогического образования.

Abstract

The article presents an analysis of the features of teacher training in Singapore, a country that has high international acclaim for the achievements of schoolchildren. The goals of pedagogical education focus on social values and ethical principles, while technologies and methods are aimed at pedagogical reflection and practical preparation of students for various educational situations. A separate aspect of the digitalization of teacher education is highlighted, i. e., the format and purpose of the professional portfolio of the future teacher. The main goal of the article is to expand the evidence base of research in the field of teacher education by analyzing the specifics of teacher training for the education system in Singapore, which plays a decisive role promoting school education in this country. Methodologically, the study relied on an integrated approach with elements of a socio-­cultural approach while analyzing the features of the educational situation in Singapore, an axiological approach to organizing the training of future teachers. The main method is a comparative analysis of quantitative and qualitative data on the development of education in Singapore, the information from the official educational Internet resources of Singapore, the International Programme for International Student Assessment (PISA), papers and discussions of the international seminar “Pedagogical Education 21st century: new challenges and solutions” (Belarus, Minsk, 2021). The interdisciplinary method of PEST-analysis was used as an additional method. A comparative analysis of the state, main ideas and trends in the development of teacher education in Singapore revealed specific features in the principles, goals, values and technologies of training future teachers. The modern model of teacher training is based on the relationship between reflective professional practice and pedagogical research. The novelty of the current research lies in the analysis of teacher education in Singapore, a country with high rates of school education quality, in the political, economic and socio-­cultural context.

Список литературы

1. Болонский процесс: история и современность / Национальный офис ERASMUS+ в России. URL: http://erasmusplusinrussia.ru/PDF/BolonProcess/Bolon_Process.pdf (дата обращения: 10.02.2022).

2. Вульфсон Б. Л. Сравнительная педагогика: история и современные проблемы. М., 2003.

3. Джуринский А. Н. Развитие образования в современном мире. М., 2004.

4. Сергеева О. Н. Учение на протяжении всей жизни как один из трендов в системе высшего образования // Педагогический профессионализм в образовании : сб. науч. тр. ХI Междунар. науч.-практ. конф. (Новосибирск, 18—19 февраля 2015 г.) / под ред. Е. В. Андриенко. Новосибирск, 2015. Ч. 1. С. 75—82.

5. Сингапур—экономическое чудо в пределах одного города // Бюджет. 2018. 21 дек. URL: https://bujet.ru/article/362223.php (дата обращения: 10.03.2022).

6. Международная программа по оценке образовательных достижений учащихся PISA (Programme for International Student Assessment). URL: https://fioco.ru/PISA (дата обращения: 21.01.2022).

7. Darling-Hammond L. Constructing 21st Century Teacher Education // Journal of Teacher Education. 2006. Vol. 57, № 3. Р. 300—314.

8. Chia L. W. Preparing Teachers for the Unknown Future: The Singapore’s Perspective / Международный онлайн-семинар «Педагогическое образование XXI века: новые вызовы и решения», 11 ноября 2021 г. ; образовательная платформа SCLAD. URL: https://drive.google.com/drive/folders/1-DGsPf1G_lX8YZKCtP8e8Bca_whinhi5?usp=sharing (дата обращения: 03.02.2022).

9. Practices of inquiry: Through the Lens of the Student Teachers / ed. by C. B. Leng. Singapore, 2017. URL: https://ebook.ntu.edu.sg/20190313-practices-of-inquiry/full-view.html (дата обращения: 11.02.2022).

10. Project Work-Exploring Processes, Practices and Strategies / ed. by A. D. Pillai, M. Ellis, O. S. Tan. Singapore, 2009.

11. PISA 2015 Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematics and Financial Literacy. URL: https://fioco.ru/PISA (дата обращения: 05.02.2022).

12. PISA 2015 Results. Vol. 1 : Excellence and Equity in Education. URL: https://fioco.ru/PISA (дата обращения: 01.02.2022).

13. PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. URL: https://fioco.ru/PISA (дата обращения: 01.02.2022).

14. Seet Shuen Ai Jo-An. Becoming a Teacher: reflection, inquiry and identity. 2021. URL: http://www.nie.edu.sg/ppi (дата обращения: 08.02.2022).

15. Tan O. S., Low E. L. et al. Singapore Math and Science Education Innovation: Beyond PISA (Empowering Teaching and Learning through Policies and Practice: Singapore and International Perspectives. Springer, 2021. Book 1. Format: Kindle Edition.

16. Tan O. S., Chia L. W. et al. Teacher Education in the 21st Century: Singapore’s Evolution and Innovation. Springer, 2017. Format: Kindle Edition.

17. Tan O. S. Learning for life. URL: https://blogs.ntu.edu.sg/ntu-research-hub/2017/12/18/learning-for-life-prof-tan-oon-seng (дата обращения: 01.02.2022).

18. The Singapore Teaching Practice A Singapore Government Agency Website / The Ministry of Education Singapore. URL: https://www.moe.gov.sg/about/singapore-teaching-practice (дата обращения: 15.01.2022).

19. Yew J. e-Portfolio in Teacher Education: our journey / PGDE Junior College, 2015. URL: http://www.nie.edu.sg/ppi (дата обращения: 20.01.2022).

20. Zhang N. Inquiring into practice: learning for teaching, learning from teaching. URL: http://www.nie.edu.sg/ppi (дата обращения: 12.01.2022).