Режиссерская интерпретация драматургического произведения с позиций семиотической креативности
Theatrical interpretation of a literary work from the standpoint of semiotic creativity- DOI
- 10.5922/2225-5346-2021-3-8
- Страницы / Pages
- 125-141
Аннотация
Представлен анализ семиотического аспекта поэтики драмы как художественной коммуникативной системы. Включив столетие назад в научный обиход понятие поэтической функции, Р. Якобсон заложил основы актуального на сегодняшний день подхода к изучению разных типов дискурса с позиций лингвопоэтичности и лингвокреативности как непременных условий художественной выразительности. В статье креативность рассмотрена применительно к дискурсивному пространству драмы, объединяющему драматургическое произведение и его режиссерские интерпретации. Поставив задачу выявить уровни креативности при трансформации пьесы в спектакль, автор предлагает подход, основанный на понятии семиотического резонанса — «созвучия» знаков одной или разных знаковых систем, возникающего при рекуррентном кодировании исходного содержания. Исследовательский корпус включает 22 режиссерские интерпретации пьесы А. Вампилова «Старший сын», вошедшие в программу Международного онлайн-фестиваля одной пьесы «Старший сын — 55» (ноябрь 2020 года). Сопоставительный анализ разных сценических постановок позволил выделить несколько уровней креативности, соотносимых, с одной стороны, со степенью прагматической тождественности пьесы и спектакля, а с другой — с прагматическими эффектами, результирующими семиотический резонанс, который неизбежно возникает при корреляциях исходного содержания и содержания, созданного в процессе моно- и полимодальных трансформаций.
Abstract
The study presents the results of linguosemiotic analysis of sign correlations between the play “The Elder Son” by Vampilov and 22 theatrical performances based on it (The International on-line Festival “The Elder Son — 55”, November, 2020). The play and its multimodal interpretations are viewed as parts of a unique communicative space. These parts may be specified as the original communicative situation and the ‘derivatives’ characterized by semiotic creativity of their authors — the playwright and the directors. The concept of semiotic resonance is used as a tool that can help to deepen the analysis of the meaning construction in the heterogeneous discourse of drama. Semiotic resonance is understood as the correlations of recurrently used signs accompanied by the amplification of meaning and emergence of new semantic projections. The investigation of the play — theatrical performance transformations made it possible to identify the specific levels of semiotic creativity, which correspond to the degree of pragmatic identity of the original content and its modulations. The author singled out the level of pragmatic equivalence and the level of pragmatic modulation, which account for different pragmatic effects produced and illustrated the realization of the poetic function of a sign in a multimodal discourse.
Список литературы
Демьянков В. З. Языковое творчество и речевая креативность // Язык как медиатор между знанием и искусством. М., 2009.
Заботкина В. И. К вопросу о соотношении семиотики и когнитивной лингвистики // Языковые параметры современной цивилизации : сб. тр. / под ред. В. З. Демьянкова, Н. М. Азаровой, В. В. Фещенко, С. Ю. Бочавер. М., 2013. С. 278—285.
Золян С. Т. О взаимодействии лексических значений: контекстная зависимость и семантическое принуждение // Иностранные языки в высшей школе. 2019. Вып. 4. С. 20—29.
Зыкова И. В. Лингвокреативность с позиции лингвокультурологии: теория, метод, анализ // Язык. Сознание. Коммуникация. М., 2016. Вып. 53. С. 136—151.
Ирисханова О. К. О лингвокреативной деятельности человека: отглагольные имена. М., 2004.
Ирисханова О. К. Когнитивный резонанс и его вербальные и невербальные проявления // Когнитивные исследования языка. М., 2018. Вып. 32. С. 334—344.
Киосе М. И. Когнитивно-семиотические основания лингвокреативности дискурса: методика анализа // Уральский филологический вестник. 2020. № 2. С. 37—47.
Колшанский Г. В. Коммуникативная функция и структура языка. М., 1984.
Логинова Е. Г. Когнитивные механизмы семиотического резонанса в тексте пьесы // Вопросы когнитивной лингвистики. 2018. № 4. С. 78—87.
Логинова Е. Г. Семиотический резонанс при трансформации пьесы в спектакль // Вопросы когнитивной лингвистики. 2019. № 4. С. 54—65.
Лотман М. Ю. Об искусстве. СПб., 1998.
Соколова О. В. Дискурс-«логофаг»: границы лингвокреативности и стереотипности в рекламе // Критика и семиотика. 2020. № 1. С. 114—142.
Степанов Ю. С. В мире семиотики // Семиотика : антология / сост. Ю. С. Степанов. М., 2001. С. 5—42.
Фатеева Н. А. Языковая креативность: подступы к теме // Труды Института русского языка им. В. В. Виноградова. 2016. Вып. 7. С. 13—28.
Фещенко В. В. От лингвоэстетики к лингвоэвристике: словотворчество в художественном и научном дискурсах // Критика и семиотика. 2020. № 1. С. 92—113.
Якобсон Р. Избранные работы. М., 1985.
Якобсон Р. Лингвистика и поэтика // Структурализм: «за» и «против» : сб. ст. / под ред. Е. Я. Басина и М. Я. Полякова. М., 1975. С. 193—230.
Якобсон Р. Новейшая русская поэзия. Набросок первый: Подступы к Хлебникову // Якобсон Р. Работы по поэтике. М., 1987. С. 272—316.
Barthes R. The Theory of the Text // Untying the Text: A Post-Structural Reader. L., 1981. P. 31—47.
Carter R. Language and creativity: the art of common talk. L., 2004.
Du Bois J. W. Towards a dialogic syntax // Cognitive Linguistics. 2014. Vol. 25, iss. 3. P. 359—410.
Elam K. The Semiotics of Theatre and Drama. L. ; N. Y., 2002.
Garrod S., Pickering M. Interactive alignment and prediction in dialogue // Advances in Interaction Studies. 2013. Vol. 6. P. 193—204.
Gibbs R. W. The poetics of mind: Figurative thought, language and understandding. Cambridge, 1994.
Kecskes I. A Dialogic Approach to Pragmatics // Russian Journal of Linguistics. 2016. Vol. 20, iss. 4. P. 26—42.
Langacker R. W. Consciousness and Subjectivity // Language, Structure, Discourse and the Access to Consciousness / ed. by M. Stamenov. Amsterdam, 1997. P. 49—76.
Langlotz A. Language, creativity, and cognition // The Routledge Handbook of Language and Creativity. L., 2015. P. 40—60.
Morris Ch. Writings on the general theory of signs. The Hague ; P., 1971.
Performance and Cognition: Theatre studies and the cognitive turn / ed. by B. McConachie, F. E. Hart. N. Y. ; L., 2011.
Reference
Barthes, R., 1981. The Theory of the Text. In: Untying the Text: A Post-Structural Reader. London: Routledge, pp. 31—47.
Carter, R., 2004. Language and creativity: the art of common talk. London: Routledge.
Dem'yankov, V. Z., 2009. Language and speech creativity. In: Yazyk kak mediator mezhdu znaniem i iskusstvom [Language as a mediator between knowledge and art]. Moscow, pp. 11—19 (in Russ.).
Du Bois, J. W., 2014. Towards a dialogic syntax. Cognitive Linguistics, 25 (3), pp. 359—410.
Elam, K., 2002. The Semiotics of Theatre and Drama. 2nd ed. London; New York: Routledge.
Fateeva, N. A., 2016. Language creativity: approaches to the topic. In: Trudy Instituta russkogo yazyka im. V. V. Vinogradova [Proceedings of the Institute of the Russian Language named for V. V. Vinogradov], 7, pp. 13—28 (in Russ.).
Feshchenko, V. V., 2020. From Linguistic Aesthetics to Linguistic Heuristics: Verbal Creativity in Literary and Academic Discourses. Kritika i semiotika [Critique and Semiotics], 1, pp. 92—113 (in Russ.).
Garrod, S., Pickering M., 2013. Interactive alignment and prediction in dialogue. Advances in Interaction Studies (AIS). Vol. 6, pp. 193—204.
Gibbs, R. W., 1994. The poetics of mind: Figurative thought, language and understanding. Cambridge: Cambridge University Press.
Iriskhanova, O. K., 2004. O lingvokreativnoi deyatel'nosti cheloveka: otglagol'nye imena [About linguocreative human activity: verbal names]. Moscow (in Russ.).
Iriskhanova, O. K., 2018. Cognitive resonance: verbal and non-verbal dimensions. Kognitivnye issledovaniya yazyka [Cognitive Studies of Language], 32, pp. 334—344 (in Russ.).
Jakobson, R. O., 1975. Linguistics and poetics. In: Strukturalizm: “za” i “protiv” [Structuralism: “pro” and “contra”]. Moscow, pp. 193—230 (in Russ.).
Jakobson, R., 1985. Izbrannye raboty [Selected works]. Moscow (in Russ.).
Jakobson, R., 1987. The latest Russian poetry. First sketch: Approaches to Khlebnikov. In: Raboty po poetike [Works on poetics]. Moscow, pp. 272—316 (in Russ.).
Kecskes, I., 2016. A Dialogic Approach to Pragmatics. Russian Journal of Linguistics, 20 (4), pp. 26—42.
Kiose, M. I., 2020. Linguistic creativity in discourse: the research perspective of cognitive semiotics. Ural’skiy filologicheskiy vestnik [Ural Philological Bulletin], 2, pp. 37—47 (in Russ.).
Kolshanskiy, G. V., 1984. Kommunikativnaya funktsiya i struktura yazyka [The communicative function and the structure of language]. Moscow (in Russ.).
Langacker, R. W., 1997. Consciousness and Subjectivity. In: M. Stamenov ed. Language, Structure, Discourse and the Access to Consciousness. Amsterdam: John Benjamins, pp. 49—76.
Langlotz, A., 2015. Language, creativity, and cognition. In: The Routledge Handbook of Language and Creativity. London: Routledge, pp. 40—60.
Loginova, E. G., 2018. Cognitive mechanisms of semiotic resonance in plays. Voprosy kognitivnoy lingvistiki [Issues of Cognitive Linguistics], 4, pp. 78—87 (in Russ.).
Loginova, E. G., 2019. Semiotic resonance between a play and its theatrical performance. Voprosy kognitivnoy lingvistiki [Issues of Cognitive Linguistics], 4, pp. 54—65 (in Russ.).
Lotman, M. Yu., 1998. Ob iskusstve [About art]. St. Petersburg (in Russ.).
McConachie, B., Hart F. E. eds., 2011. Performance and Cognition: Theatre studies and the cognitive turn. London; New York: Routledge.
Morris, Ch., 1971. Writings on the general theory of signs. The Hague, Paris: Mouton de Gruyter.
Sokolova, O. V., 2020. Discourse-“Logophagus”: The Boundaries of Linguistic Creativity and Stereotypy in Advertising. Kritika i semiotika [Critique and Semiotics], 1, pp. 114—142 (in Russ.).
Stepanov, Yu. S., 2001. In the world of semiotics. In: Semiotika: Antologiya [Semiotics: Anthology]. 2nd ed. Moscow, pp. 5—42 (in Russ.).
Zabotkina, V. I., 2013. On the relationship between semiotics and cognitive linguistics. In: V. Z. Dem’yankov, N. M. Azarova, V. V. Feshchenko, et al. eds. Yazykovye parametry sovremennoy tsivilizatsii. Sbornik trudov [Language parameters of modern civilization. Collection of works]. Moscow; Kaluga, pp. 278—285 (in Russ.).
Zolyan, S. T., 2019. On interaction of lexical meanings: context-dependence and semantic coercion. Inostrannye yazyki v vysshej shkole [Foreign Languages in Tertiary Education], 4, pp. 20—29 (in Russ.).
Zykova, I. V., 2016. Linguistic creativity in a linquoculturological perspective: theory, method, research findings. In Yazyk. Soznanie. Kommunikatsiya [Language. Mind. Communication], 53. Moscow, pp. 136—151 (in Russ.).