Слово.ру: Балтийский акцент

2017 Том 8 №2

Назад к списку Скачать статью

Экзистенция героя в топосфере Кёнигсберга/Калининграда («Танцы в крематории» Ю. Н. Иванова и «Закат Кёнигсберга» М. Вика)

DOI
10.5922/2225-5346-2017-2-4
Страницы / Pages
41-49

Аннотация

На основе компаративного анализа исследуется  экзистенция главных героев в топосфере Кёнигсберга/Калининграда романа-хроники Ю. Н. Иванова и мемуаров М. Вика. Произведения объединяют явные типологические конвергенции: идейно-тематическая общность, общий комплекс мотивов, топосов/локусов, значимые текстуальные совпадения. Устанавливается, что проблема экзистенции главных героев решается писателями по-разному: у Ю. Н. Иванова топос города в рецепции героя маркирован надеждой-жизнью, у героя М. Вика — трагическим разочарованием-смертью города.

Abstract

A comparative analysis of the existence of the main characters in Yuri Ivanov’s Dances in the Crematorium and Michael Wieck’s The Decline of Königsberg demonstrates clear typological convergences. The common toposphere is Königsberg/Kaliningrad, which incorporates a wide range of toponym types and subtypes — the district of Amalienau, Hufen- Allee, Alte Pillauer Landstraße, Paradeplatz, Nordbahnhof, Tiergarten, Luisenwahl, Kneiphof, Pregel, Schlossteich to name just a few. The urbanonyms denoting the main characters’ places of residence are Lawsker Allee and Steffeckstraße (Ivanov) and Steinmetzstraße (Wieck). The works share common themes — memory, faith, physical constraints, the freedom of human spirit, moral and amorality, personal and collective responsibility, and the evil of totalitarian regimes and racial hatred. The analysis shows common motifs in the works, those of destiny, desperate situations, ordeals, and suffering. The texts have a similar structure combining reminiscences of the main characters with interactions between the past and the present. However, the two authors approach the problem of the existence of the main characters differently. Ivanov’s character associates the topos of the city with life and hope while Wieck’s character — with death and disillusionment. Nevertheless, both texts convey the authors’ humanistic attitude to the human being and the world.

Список литературы

1. Бердяев Н. А. Царство духа и царство кесаря. М., 1995.
2. Вик М. Закат Кёнигсберга. Свидетельство немецкого еврея. СПб. ; Потсдам, 2004.
3. Гайденко П. П. Человек и история в экзистенциальной философии Карла Ясперса // Ясперс К. Смысл и назначение истории. М., 1994. С. 5—26.
4. Гильманов В. Х. Проблемы региональной литературы: «кёнигсбергский текст» как предмет художественного опыта : учеб. пособие. Калининград, 2010.
5. Иванов Ю. Н. Танцы в крематории: десять эпизодов кёнигсбергской жизни. Калининград, 2015.
6. Ясперс К. Смысл и назначение истории. М., 1994.

Reference

1. Berdyaev, N. A., 1995. Tsarstvo dukha i tsarstvo kesarya [The Kingdom of Spirit and the Kingdom of Caesar]. Moscow.
2. Vik, M., 2004. Zakat Kenigsberga. Svidetel'stvo nemetskogo evreya [Sunset of Koenigsberg. Evidence of a German Jew]. St. Petersburg; Potsdam.
3. Gaidenko, P. P., 1994. Man and history in the existential philosophy of Karl Jaspers. In: Yaspers, K. Smysl i naznachenie istorii [Meaning and purpose of history]. Moscow. pp. 5—26.
4. Gil'manov, V. Kh., 2010. Problemy regional'noi literatury: «kenigsbergskii tekst» kak predmet khudozhestvennogo opyta: uchebnoe posobie [Problems of regional literature: the "Koenigsberg text" as a subject of artistic experience: a textbook]. Kaliningrad.
5. Ivanov, Yu. N., 2015. Tantsy v krematorii: desyat' epizodov kenigsbergskoi zhizni [Dances in crematorium: ten episodes of Koenigsberg life]. Kaliningrad. 
6. Yaspers, K., 1994. Smysl i naznachenie istorii [Meaning and purpose of history]. Moscow.