Слово.ру: Балтийский акцент

2016 Том 7 №4

Karamzin, Kant, and Lavater — Intersecting Biographies

Аннотация

В «Письмах русского путешественника» Карамзин подробно описывает свое пребывание у Канта 18 июня 1789 года. Его запись, опубликованная в 1791 году, важна тем, что имя великого немецкого философа впервые упоминается в русской печати. В разговоре с Кантом Карамзин говорил о долгожданной предстоящей встрече в Цюрихе с И. К. Лафатером, с которым он переписывался уже три года. А Кант предостерег его, указывая на чрезмерное воображение Лафатера, вследствие чего он верит снам и магнетизму. «Мечтательность» Лафатера еще резче осуждают издатели Ф. Николай и И. Е. Бистер, с которыми Карамзин вскоре познакомится в Берлине. В переписке Лафатера с Кантом, опубликованной в 1900 году, и с Карамзиным, опубликованной в 1893 году, при всей разнице во взглядах чувствуется и обоюдное почитание.

Abstract

In his “Letters of a Russian Traveller” Karamzin left a detailed account of his visit to I. Kant in Königsberg on June 18, 1789. Published in 1791, his report is important as the first printed mentioning of Kant in Russian. Karamzin was looking forward to meet J. K. Lavater in Zürich, with whom he had already corresponded for three years, but Kant warned him of Lavater’s excessive imagination, which let him believe in dreams and magnetism. Lavater’s ‘Schwärmerei’ was above all attacked by the publishers F. Nicolai and J. E. Biester, whom Karamzin would soon come in touch with in Berlin. The young traveler was appalled by the caustic tone of the debate among philosophers, who considered themselves enlightened and ought to be tolerant toward dissenters. Aside from contemporary pamphlets, the correspondence between Lavater and Kant (published in 1900) and between Karamzin and Lavater (published in 1893) reveals their mutual respect, but also their profound differences in opinion.

Скачать статью

Голос истории и политика: к проблеме действенно-исторического сознания в современной истории в свете историографии Н. М. Карамзина

Аннотация

Выявляется актуальность историко-провиденциального метода Н. М. Карамзина в контексте философской герменевтики Х.-Г. Гадамера. Показана правомерность обращения к историографической методологии Карамзина на фоне все еще противоречивой динамики российской истории с ее характерными признаками двоемирия, двоеверия, смутности в отношении своего места в мире. Отмечена глубокая связь идейной основы историографии Карамзина со всей еще незавершенным поиском русской идеи.

Abstract

The article reveals the relevance of N. Karamzin’s historical and providential method in the context of philosophical hermeneutics of H.-G. Gadamer. Highlighting a deep connection of the ideological basis of Karamzin’s historiography with the up-to-now-incomplete search for the “Russian idea” the paper shows the suitability of appealing to Karamzin’s historiographical methodology against the backdrop of still controversial dynamics of Russian history, with its typical duality, dual beliefs, and vagueness regarding its place in the world.

Скачать статью