Кантовский сборник

Текущий выпуск

Назад к списку Скачать статью Download the article

Нежелательная уступка: Кантова критика политической философии Х. Гарве

Inadvisable Concession: Kant’s Critique of the Political Philosophy of Christian Garve
DOI
10.5922/0207-6918-2020-1-3
Страницы / Pages
58-76

Аннотация

Отправным пунктом исследования стало замечание Канта о том, что Гарве в своем сочинении о связи морали с политикой представляет доводы в защиту несправедливых принципов. Признание этих принципов является, по словам Канта, нежелательной уступкой тем, кто склонен ими злоупотреблять. Это суждение я интерпретирую путем детального сопоставления текстов двух трактатов. Я показываю, что сочинение Гарве представляет собой эклектичную попытку сочетать в одной концепции уроки исторического опыта и идеи, почерпнутые в британском эмпиризме и немецком рационализме. Эти идеи сами по себе были объектами критики Канта в его «критический» период. Исследователи сходятся в том, что Гарве оправдывал захватническую политику Фридриха II, полностью отрицал возможность правового состояния в международных отношениях и в целом заслужил репутацию (ультра)-
консерватора. С этой точки зрения ведущими ценностями для Гарве были безопасность и благосостояние государства. Я предлагаю альтернативную интерпретацию позиции Гарве, поскольку полагаю, что в ней большую роль играет ценность политической стабильности. Такая интерпретация позволяет трактовать рассуждения Гарве так, как их оценил Кант, а именно как уступку распространенным принципам политической практики вследствие неудачи в поиске ведущей теории. В результате проведенного исследования установлено, что вероятная роль сочинения Гарве в создании Кантом трактата «К вечному миру» была значительнее, чем можно судить со слов самого Канта. Кроме того, я показываю, что именно под влиянием Гарве Кант обращается к проблеме чрезмерной сложности принципов для поиска конкретных политических решений. Гарве явным образом сетует на эту сложность и сам же делает эти принципы еще более сложными. Кант предлагает для этой проблемы более простое решение на основе своей теории морали и права.

Abstract

The starting point of my study is Kant’s remark to the effect that Garve in his treatise on the connection between morality and politics presents arguments in defence of unjust principles. Recognition of these principles is, according to Kant, an inadvisable concession to those who are inclined to abuse it. I interpret this judgement by making a detailed comparison of the texts of the two treatises. I demonstrate that Garve’s work is an eclectic attempt to combine in one concept the lessons of historical experience with the ideas drawn from British empiricism and German rationalism. These ideas were criticised by Kant in his “critical” period. There is a consensus among researchers that Garve condoned the expansionist policy of Frederick II of Prussia, totally denied that legality in international relations was possible and in general deserved the reputation of an (ultra-)conservative. From that point of view the key values for Garve were the security and well-being of the state. I offer an alternative interpretation of Garve’s position because I believe that the value of political stability plays an important role in it. Such an interpretation makes it possible to treat Garve’s narrative as it was assessed by Kant, i.e. as a concession to the common principles of political practice as a result of a failure to find the guiding theory. My study has established that the role of Garve’s work in the writing of Kant’s treatise Toward Perpetual Peace was more significant than Kant’s own words suggest. Besides, I show that it was under Garve’s influence that Kant turned to the problem of excessive complexity of the principles involved in the search for concrete political decisions. Garve obviously laments this complexity and yet makes these principles still more complex. Kant offers a simpler solution of the problem on the basis of his theory of morals and right.

Список литературы

Кант И. Антропология с прагматической точки зрения // Соч. : в 8 т. М. : Чоро, 1994а. Т. 7. С. 137—376.
Кант И. К вечному миру // Соч. на нем. и рус. яз. М. : Ками, 1994б. Т. 1. С. 354—477.
Кант И. О поговорке: Может быть, это и верно в теории, но не годится для практики // Соч. на нем. и рус. яз. М. : Ками, 1994в. Т. 1. С. 240—351.
Соловьев Э. Ю. Категорический императив нравственности и права. М. : Прогресс-Традиция, 2005.
Cavallar G. Pax Kantiana: systematisch-historische Untersuchung des Entwurfs «Zum ewigen Frieden» (1795) von Immanuel Kant. Wien : Böhlau, 1992.
Garve Ch. Abhandlung über die Verbindung der Moral mit der Politik, oder einige Betrachtungen über die Frage, in wiefern es möglich sey, die Moral des Privatlebens bey der Regierung der Staaten zu beobachten. Breslau : bey W. G. Korn, 1788а.
Garve Ch. Einige zerstreute Betrachtungen über die Moral der Politik // Garve Ch. Philosophische Anmerkungen und Abhandlungen zu Cicero’s Büchern von den Pflichten. Anmerkungen zu dem dritten Buche. Wien : bey J. T. Trattner, 1788б. S. 157—247.
Garve Ch. Philosophische Anmerkungen und Abhandlungen zu Cicero’s Büchern von den Pflichten. Anmerkungen zu dem dritten Buche. Wien : bey J. T. Trattner, 1788в. 
Garve Ch. Fragmente zur Schilderung des Geistes, des Charakters, und der Regierung Friedrichs des zweyten. Breslau : bey W. G. Korn, 1789.
Garve Ch. Versuche über verschiedene Gegenstände aus der Moral, der Literatur und dem gesellschaftlichen Leben. T. 1. Breslau : bey W. G. Korn, 1792.
Kuehn M. Scottish common sense in Germany, 1768—1800. Kingston ; Montreal : McGill-Queen’s University Press, 1987.
Maliks R. Kant’s Politics in Context. Oxford : Oxford University Press, 2014.
Oz-Salzberger F. Translating the Enlightenment: Scottish Civic Discourse in Eighteenth-Century Germany. Oxford : Clarendon Press, 1995.
Stolleis M. Staatsräson, Recht und Moral in philosophischen Texten des späten 18. Jahrhunderts. Meisenheim am Glan : Hain, 1972.
Warda A. Immanuel Kants Bücher. Berlin : Martin Breslauer, 1922.
Williams H. Christian Garve and Immanuel Kant: Theory and Practice in the German Enlightenment // Enlightenment and Dissent. 2000. № 19. P. 171—192. 
Zande J. van der. In the Image of Cicero: German Philosophy between Wolff and Kant // Journal of the History of Ideas. 1995. Vol. 56, № 3. P. 419—442.

Reference

Cavallar, G., 1992. Pax Kantiana: systematisch-historische Untersuchung des Entwurfs “Zum ewigen Frieden” (1795) von Immanuel Kant. Wien: Böhlau.
Garve, C., 1788a. Abhandlung über die Verbindung der Moral mit der Politik, oder einige Betrachtungen über die Frage, in wiefern es möglich sey, die Moral des Privatlebens bey der Regierung der Staaten zu beobachten. Breslau: bey W. G. Korn.
Garve, C., 1788b. Einige zerstreute Betrachtungen über die Moral der Politik. In: C. Garve, 1788. Philosophische Anmerkungen und Abhandlungen zu Cicero’s Büchern von den Pflichten. Anm. zu dem dritten Buche. Wien: bey J. T. Trattner, pp. 157-247.
Garve, C., 1788c. Philosophische Anmerkungen und Abhandlungen zu Cicero’s Büchern von den Pflichten. Anm. zu dem dritten Buche. Wien: bey J. T. Trattner. 
Garve, C., 1789. Fragmente zur Schilderung des Geistes, des Charakters, und der Regierung Friedrichs des zweyten. Breslau: bey W. G. Korn.
Garve, C., 1792. Versuche über verschiedene Gegenstände aus der Moral, der Literatur und dem gesellschaftlichen Leben. 1. Teil. Breslau: bey W. G. Korn.
Kant, I., 1793. On the Common Saying: ‘This May be True in Theory, but It Does Not Apply in Practice’. In: I. Kant, 1991. Political Writings. Edited by H. S. Reiss. Cambridge: Cambridge University Press.
Kant, I., 1795. Toward Perpetual Peace: A Philosophical Sketch. In: I. Kant, 2006. Toward Perpetual Peace and Other Writings on Politics, Peace, and History. Edited and with an Introduction by P. Kleingeld. Translated by D. L. Colclasure. London and New Haven: Yale University Press. 
Kant, I., 1798. Anthropology from a Pragmatic Point of View. Translated and edited by R. B. Louden, 2006. Cambridge: Cambridge University Press. 
Kuehn, M., 1987. Scottish Common Sense in Germany, 1768-1800. Kingston and Montreal: McGill-Queen’s University Press.
Maliks, R., 2014. Kant’s Politics in Context. Oxford: Oxford University Press.
Oz-Salzberger F., 1995. Translating the Enlightenment: Scottish Civic Discourse in Eighteenth-Century Germany. Oxford: Clarendon Press.
Solovyov, E. Y., 2005. Kategoricheskiy imperativ nravstvennosti i prava [Kategorical Imperative of Morality and Law]. Moscow: Progress-Traditsiya. (In Rus.)
Stolleis, M., 1972. Staatsräson, Recht und Moral im philosophischen Texten des späten 18. Jahrhunderts. Meisenheim am Glan.
Warda, A., 1922. Immanuel Kants Bücher. Berlin: Martin Breslauer.
Williams, H., 2000. Christian Garve and Immanuel Kant: Theory and Practice in the German Enlightenment. Enlightenment and Dissent, 19, pp. 171-192.
Zande, J. van der, 1995. In the Image of Cicero: German Philosophy between Wolff and Kant. Journal of the History of Ideas, 56(3), pp. 419-442.