Кантовский сборник

2021 Том 40 №2

Назад к списку Скачать статью Download an article

Практический идеал во плоти. Этикотеология Канта и Богочеловечество

The Embodied Practical Ideal: Kant’s Ethicotheology and Godmanhood
DOI
10.5922/0207-6918-2021-2-3
Страницы / Pages
67-94

Аннотация

В метафизическом пласте того, что в трактате Канта о религии может быть названо философской христологией, отразилось представление немецкого философа о воплощении прообраза нравственного совершенства. Проблема онтологии идеала ставится Кантом в виде вопроса об условиях возможности фактического опыта: идеал святости существует в разуме, то есть в человеке, однако в силу господства радикального зла над волей человека он недостижим человеческой силой ни в мышлении, ни в осуществлении. Для рационального мышления более естественным является представление о практической реальности прообраза вследствие воплощения подлинного человека, исходящего от Бога. Используя сообщения Евангелий об Иисусе, Кант трактует человеческую природу прообраза в свете своих общих представлений о задатках такой природы. Согласно распространенному мнению, божественная природа прообраза устранена в кантовской этикотеологии указанием на невозможность для вполне святой воли быть моральным примером слабому человеку. Однако в действительности Кант с позиции критического философа говорит только о том, что для мышления божественной природы прообраза нет достаточных рациональных оснований. Рациональная философия может мыслить божественный прообраз совершенства только как его чистое и цельное нравственное умонастроение через все максимы и поступки. Философия перешла бы свои границы, если бы претендовала на большее и ожидала признания прообразной теологии идеала как содержания церковной веры. Вместе с тем уже философская теория прообраза как содержание веры неслучайно излагается Кантом в сослагательном наклонении. Исповедание божественного характера прообраза как внефилософское восполнение парадоксов и символов философской теологии Кант оставляет возможным при условии, что это статутарное исповедание не препятствует цельному стремлению к осуществлению нравственного умонастроения. При этих условиях философ и библейский теолог остаются каждый при своей теологии и каждый — в своем праве.

Abstract

The metaphysical layer of what can be called philosophical Christology in Kant’s treatise on religion reflects his idea of the embodiment of the archetype of moral perfection. Kant raises the problem of the ontology of the ideal in the shape of the question about the conditions that make actual experience possible: the ideal of holiness resides in reason, i. e. in the human being, but the dominance of radical evil over the human will puts it out of human reach either in thought or in practice. For rational thought it is more natural to imagine the practical reality of the archetype as the embodiment of the authentic man proceeding from God. Using the Gospel narrative about Jesus, Kant interprets the human nature of the archetype in the light of his general notions about the properties of this nature. It is widely believed that Kant’s ethical theology eliminates the divine nature of the archetype by stating that an entirely holy will cannot be a moral example for the infirm human will. Kant however says, merely as a critical philosopher, that there are not enough rational grounds for thinking divine nature. Rational philosophy can think the archetype of perfection only as its pure and whole moral attitude through all the maxims and acts. Philosophy would transcend its boundaries if it claimed more and expected recognition of the prototypical theology of the ideal as the content of church faith. But it is not by chance that Kant sets forth the philosophical theory of the archetype as the content of faith in the subjunctive mood. According to Kant, the preaching of the divine character of the archetype as extra-philosophical supplement of the paradoxes and symbols of philosophical theology is only possible on condition that this statutory preaching does not obstruct the overall aspiration toward the actualisation of the pure moral attitude. If these conditions are observed the philosopher and the biblical theologian remain each with their theologies and within their rights.

Список литературы

Белов В. Н., Фахрудинова Э. Р. И. Кант о религии, вере, боге и церкви // Кантовский сборник. 2017. Т. 36, № 1. С. 30—40.

Кант И. Религия в пределах только разума // Кант И. Трактаты и письма. М. : Наука, 1980. С. 78—278.

Кант И. Основоположение к метафизике нравов // Кант И. Соч. на нем. и рус. яз. М. : Московский философский фонд, 1997. Т. 3. С. 38—275.

Кант И. Критика чистого разума / пер. Н. О. Лосского с вариантами переводов на русский и европейские языки. М. : Наука, 1998.

Киреевский И. В. О необходимости и возможности новых начал для философии // Киреевский И. В., Киреевский П. В. Полн. собр. соч. Калуга : ИПЦ «Гриф», 2006. Т. 1. С. 200—248.

Судаков А. К. «Подлинная самость»: разум как свобода в кантианском этическом персонализме // Философия и культура. 2008. № 3. С. 61—75.

Судаков А. К. Этико-теология без постулатов: К предыстории философской теологии Канта // Вестник РУДН. Сер.: Философия. 2020. Т. 24, № 4. С. 637—656.

Di Censo J. The Concept of Urbild in Kant’s Philosophy of Religion // Kant-Studien. 2013. Bd. 104, H. 1. S. 100—132. doi: 10.1515/kant-2013-0007.

Firestone Ch. L. A Response to Critics of In Defense of Kant’s Religion // Faith and Philosophy. 2012. Vol. 29, № 2. P. 193—209. doi: 10.5840/faithphil201229219

Firestone Ch. L., Jacobs N. In Defense of Kant’s Religion / Foreword by N. Wolterstorff. Bloomington ; Indianapolis : Indiana University Press, 2008.

Jacobs N. Kant’s Prototypical Theology: Transcendental Incarnation as a Rational Foundation for God-Talk // Kant and the New Philosophy of Religion / ed. by Ch. L. Firestone, S. R. Palmquist. Bloomington : Indiana University Press, 2006. P. 124—140.

Jacobs N. A Reply to Critics of In Defense of Kant’s Religion // Faith and Philosophy. 2012. Vol. 29, № 2. P. 210—228. doi: 10.5840/faithphil201229220.

McCarthy V. A. Quest for a Philosophical Jesus: Christianity and Philosophy in Rousseau, Kant, Hegel, and Schelling. Macon (GA) : Mercer University Press, 1986.

Michalson G. E., Jr. Kant and the Problem of God. Oxford : Blackwell, 1999.

Michalson G. E., Jr. In Defense of Not Defending Kant’s Religion // Faith and Philosophy. 2012. Vol. 29, № 2. P. 181—192. doi: 10.5840/faithphil201229218.

Palmquist S. R. Could Kant’s Jesus be God? // International Philosophical Quarterly. 2012. Vol. 52, № 4. P. 421—437.

Pasternack L. Kant’s ‘Appraisal’ of Christianity: Biblical Interpretation and the Pure Rational System of Religion // Journal of the History of Philosophy. 2015. Vol. 53, № 3. P. 485—506.

Rosenkranz K. Geschichte der Kant’schen Philosophie. Berlin : Akademie-Verlag, 1987.

Sala G. “Est Deus in nobis”. Überlegungen zu einer revolutionierenden Interpretation des Gottespostulats in Kants “Kritik der praktischen Vernunft” // Philosophisches Jahrbuch. 2007. Bd. 114, № 1. S. 117—137.

Reference

Belov, V. N. and Fahrudinova, Je. R., 2017. I. Kant on Religion, Faith, God and Church. Kantian Journal, 36(1), pp. 30-40. (In Rus.)

Di Censo, J., 2013. The Concept of Urbild in Kant’s Philosophy of Religion. Kant-Studien, 104(1), pp. 100-132. https://doi.org/10.1515/kant-2013-0007

Firestone, C. L., 2012. A Response to Critics of In Defense of Kant’s Religion. Faith and Philosophy, 29(2), pp. 193-209. https://doi.org/10.5840/faithphil201229219

Firestone, C. L. and Jacobs, N., 2008. In Defense of Kant’s Religion. Foreword by N. Wolterstorff. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press.

Jacobs, N., 2006. Kant’s Prototypical Theology: Transcendental Incarnation as a Rational Foundation for God-Talk. In: C. L. Firestone and S. R. Palmquist, eds. 2006. Kant and the New Philosophy of Religion. Bloomington: Indiana University Press, pp. 124-140.

Jacobs, N., 2012. A Reply to Critics of In Defense of Kant’s Religion. Faith and Philosophy, 29(2), pp. 210-228. https://doi.org/10.5840/faithphil201229220

Kant, I., 1998a. Critique of Pure Reason. Translated and edited by P. Guyer and A. W. Wood. Cambridge & New York: Cambridge University Press.

Kant, I., 1998b. Groundwork of the Metaphysics of Morals. Translated and edited by M. Gregor. Cambridge-New York: Cambridge University Press.

Kant, I., 2009. Religion within the Bounds of Bare Reason. Translated by W. S. Pluhar, Introduction by S. R. Palmquist. Indianapolis & Cambridge: Hackett.

Kireevsky, I., 1998. On the Necessity and Possibility of New Principles in Philosophy. In: A. Khomiakov and I. Kireevsky, 1998. On Spiritual Unity: A Slavophile Reader. Translated and edited by B. Jakim and R. Bird. New York: Lindisfarne Books, pp. 233-274.

McCarthy, V. A., 1986. Quest for a Philosophical Jesus: Christianity and Philosophy in Rousseau, Kant, Hegel, and Schelling. Macon (GA): Mercer University Press.

Michalson, G. E., Jr., 1999. Kant and the Problem of God. Oxford: Blackwell Publishers.

Michalson, G. E., Jr., 2012. In Defense of Not Defending Kant’s Religion. Faith and Philosophy, 29(2), pp. 181-192. https://doi.org/10.5840/faithphil201229218

Palmquist, S. R., 2012. Could Kant’s Jesus be God? International Philosophical Quarterly, 52(4), pp. 421-437. https://doi.org/10.5840/ipq201252443

Pasternack, L., 2015. Kant’s ‘Appraisal’ of Christianity: Biblical Interpretation and the Pure Rational System of Religion. Journal of the History of Philosophy, 53(3), pp. 485-506. https://doi.org/10.1353/hph.2015.0042

Rosenkranz, K., 1987. Geschichte der Kant’schen Philosophie. Berlin: Akademie-Verlag.

Sala, G., 2007. „Est Deus in nobis“. Überlegungen zu einer revolutionierenden Interpretation des Gottespostulats in Kants Kritik der praktischen Vernunft. Philosophisches Jahrbuch, 114(1), pp. 117-137.

Sudakov, A. K., 2008. “True Self”: Reason as Freedom in Kantian Ethical Personalism. Philosophy and Culture, 3, pp. 61-75. (In Rus.)

Sudakov, A. K., 2020. Ethico-Theology without Postulates: Questioning the Prehistory of Kant’s Philosophical Theology. RUDN Journal of Philosophy, 24(4), pp. 637-656. (In Rus.)