Кантовский сборник

2017 Том 36 № 4

Назад к списку Скачать статью

Специфика кантовского трансцендентализма и концепт «вещь- сама-по-себе»

DOI
10.5922/0207-6918-2017-4-5
Страницы / Pages
68-87

Аннотация

Статья посвящена анализу трансцендентальной философии (трансцендентализма) Канта и его важнейшего концепта — вещи-самой-по-себе, «без которого нельзя войти в кантовскую философию» (парафраз максимы Якоби). С одной стороны (методологически), трансцендентализм предполагает трансцендентальный сдвиг (поворот) от изучения [эмпирических] предметов к изучению [трансцендентальных] условий их познания. С другой стороны (метафизически), в основании кантовского трансцендентализма лежит определяющее для него различение «вещь-сама-по-себе vs. явление». Для уточнения смысла кантовского концепта вещисамой-по-себе в статье разбираются три тезиса. Во-первых, кантовская вещь-сама-по-себе не является предметом (объектом) в обычном смысле: это скорее методологическое понятие, а не реально существующий предмет (объект). Соответственно, можно выделить несколько возможных концептуализаций кантовской вещи-самой-по-себе средствами современной логики. Во-вторых, вещь-сама-по-себе имеет два модуса: эмпирический и ноуменальный (B 306),  — что следует учитывать при анализе концепции трансцендентализма. При этом (в-третьих) концепт вещи-самой-по-себе вводится Кантом негативным образом и представляет собой понятие типа «семейного сходства». Данный концепт содержит в своем составе три «предметные» составляющие: вещь вообще, трансцендентальный предмет и ноумен (иногда Кант употребляет их синонимично), — которые связаны между собой динамически. Каждая из них фиксирует соответствующую фазу «редукции-реализации» (Бухдал) познания эмпирических данных (определяемую Кантом как предметность посредством концепта «трансцендентальный предмет»), которые выявляются в ходе трансцендентального анализа (рефлексии) процесса познания. При этом наш тезис (2) о двойственном характере концепта вещисамой-по-себе позволяет предложить решение так называемой кантовской проблемы причинности: эмпирическая вещь-сама-по-себе выступает как денотат явления, а ноуменальная вещь-сама-по-себе (или «негативный ноумен») выступает как его смысл (семиотический треугольник Фреге).

Abstract

This article analyses Kant’s transcendental philosophy (transcendentalism) and its central concept — the thing in itself is the kind of concept without which it is impossible to enter Kant’s philosophy (a paraphrase of Jacobi’s maxim). Methodologically, transcendentalism implies a transcendental turn from studying [empirical] objects to analysing the [transcendental] conditions of their cognition. Metaphysically, Kant’s transcendentalism rests on the crucial distinction between the thing in itself and the appearance. To give a more precise definition of Kant’s thing in itself, this article considers three theses. Firstly, Kant’s thing in itself is not an object in the usual sense. It is a methodological notion rather than an actual object. There are several possible conceptualisations of Kant’s thing in itself [that use the apparatus of contemporary logic]. Secondly, the thing in itself has two modes — the empirical and noumenal ones (B306). This should be taken into account in analysing the concept of transcendentalism. Thirdly, Kant introduces the concept of the thing in itself through a negation. Being a notion of the ‘family resemblance’ type, the concept comprises three dynamically connected elements — the object in general, the transcendental object, and the noumenon (sometimes, Kant uses them interchangeably). Each element represents a phase of Reduction- Realisation (Buchdahl) in the cognition of empirical data (Kant defines such phases as thingness, using the concept of ‘transcendental object’). The data are obtained through the transcendental analysis (reflection) of the process of cognition. The thesis (2) about the dual nature of the thing in itself suggests a solution to Kant’s problem of causality. The thing in itself serves as the referent of the phenomenon, whereas the noumenal thing-in-itself (or the ‘negative noumenon) serves as its meaning (Frege’s semiotic triangle).

Список литературы

1. Кант И. Пролегомены // Собр. соч. : в 8 т. Т. 4. М., 1994. С. 5—152.
2. Кант И. Избранные письма // Собр. соч. : в 8 т. Т. 8. М., 1994. С. 463—590.
3. Кант И. Критика чистого разума // Соч. на нем. и рус. языках. М., 1994—2006. T. 2, ч. 1 (2-е (B) изд.); Т. 2, ч. 2 (1-е (A) изд.).
4. Катречко С. Л. Кантовская концепция сознания (познания) как модель «искусственного интеллекта» // Новое в искусственном интеллекте. Методологические и теоретические вопросы. М., 2005. C. 137—140.
5. Катречко С. Л. Трансцендентализм Канта как трансцендентальная парадигма философствования // Кантовский сборник. 2014а. № 2 (48). С. 10—25.
6. Катречко С. Л. Трансцендентальный анализ математической деятельности: абстрактные (математические) объекты, конструкции и доказательства // Доказательство: очевидность, достоверность и убедительность в математике. М., 2014б. С. 86—120.
7. Катречко С. Л. Трансцендентальный анализ математики: абстрактная природа математического знания // Кантовский сборник. 2015. № 2 (52). С. 16—31.
8. Катречко С. Л. Трансцендентализм Канта как реалистическая теория опыта / познания (анализ структуры кантовского коперниканского переворота) // Философия и наука: проблемы соотнесения. Кн. 1. М., 2016а. С. 213—226.
9. Катречко С. Л. О понимании концепта «трансцендентальный» в кантовской философии // Рацио.ru. 2016б. № 16. С. 34—58.
10. Катречко С. Л. Трансцендентализм Канта и его концепт вещи-самой-по-себе // Трансцендентальный поворот в современной философии (1): метафизика, теория опыта, теория сознания : сб. матер. Междунар. науч. семинара. М., 2017а. С. 37—45.
11. Катречко С. Л. Кантовское явление как объективно-объектное (предметное) представление // Кантовский сборник. 2017б. Т. 36, № 3. С. 7—20 
12. Хауэлл Р. Кантовские предметы: проблемы и перспективы исследования // Кантовский сборник. 2008. № 1 (27). С. 6—21.
13. Abela P. Kant’s Empirical Realism. Oxford, 2002.
14. Adams R. Things in Themselves // Philosophy and Phenomenological Research. 1997. Vol. 57, № 4. P. 801—825.
15. Adickes E. Kant und das Ding an sich. Berlin, 1924.
16. Aquila R. Things in Themselves and Appearances: Intentionality and Reality // Archiv für Geschichte der Philosophie. 1979. Vol. 61. P. 293—308.
17. Aquila R. Representational Mind: A Study of Kant’s Theory of Knowledge. Indiana University Press, 1983.
18. Allais L. Transcendental Idealism and Metaphysics: Kant’s Commitment to Things in Themselves // Kant Yearbook: Metaphysics. 2010. Vol. 2. P. 1—32.
19. Allais L. Manifest Reality: Kant’s Idealism and his Realism, Oxford University Press, 2015.
20. Allison H. Kant’s concept of the transcendental object // Kant-Studien. 1968. Bd. 59. P. 165—186.
21. Allison H. Transcendental Idealism: A Defense. New Haven ; L., 1983.
22. Allison H. Kant’s Transcendental Idealism: An Interpretation and Defense. Rev. and enl. ed. New Haven ; L., 2004.
23. Barker S. F. Appearing and appearances in Kant // The Monist. 1967. Vol. 51, № 3 (Kant Today: Part I). P. 426—441.
24. Baum M. Objects and Objectivity in Kant’s First Critique // Kant’s Idealism: New Interpretations of a Controversial Doctrine / ed. by D. Schulting, J. Verburgt. Dordrecht, 2001. P. 55—70.
25. Bird G. Kant’s Theory of Knowledge: An Outline of One Central Argument in the Critique of Pure Reason. L., 1962.
26. Boer K. der, Kant’s Multi-Layered Conception of Things in Themselves, Transcendental Objects, and Monads // Kant-Studien. 2014. Bd. 105, № 2. P. 221—260.
27. Buchdahl G. Kant and the Dynamics of Reason: Essays on the Structure of Kant’s Philosophy. Oxford, 1992.
28. Buchdahl G. Science and God: The Topology of the Kantian World // Kant and Contemporary Epistemology / ed. by P. Parrini. Dordrecht, 1994. P. 1—25.
29. Chisholm R. The Theory of Appearing // Philosophical Analysis / ed. by M. Black. Ithaca ; N. Y., 1950. P. 102—118.
30. Gideon A. Der Begriff Transscendental in Kant’s Kritik der reinen Vernunft. Marburg, 1903.
31. Jacobi F. H. Ueber den transzendentalen Idealismus, Appendix to David Hume über den Glauben, oder Idealismus und Realismus. Ein Gespräch // Jacobi F. H. Werke. Bd. 2. Hamburg, 2004. S. 291—310.
32. Herring H. Das Problem der Affektion bei Kant. Köln, 1953 (Kant-Studien, Ergänzungsheft, № 67).
33. Höffe O. Kant’s Critique of Pure Reason: the Foundation of Modern Philosophy. Dordrecht, 2010.
34. Hogan D. How to Know Unknowable Things in Themselves // Noûs. 2009. Vol. 43, № 1. P. 49—63.
35. Horstmann R.-P. Bausteine kritischer Philosophie. Arbeiten zu Kant. Bodenheim, 1997.
36. Howell R. Kant’s First-Critique. Theory of the Transcendental Object // Dialectica. 1981. Vol. 35, № 1. P. 85—125.
37. Katrechko S. On possible understanding of Kant’s transcendentalism // Трансцендентальный поворот в современной философии (1): метафизика, теория опыта, теория сознания : сб. матер. Междунар. науч. семинара. М., 2017. С. 10—11.
38. Marshall C. Kant’s appearances and things in themselves as qua-objects // Philosophical Quarterly. 2013. Vol. 63 (252). Р. 520—545.
39. Nitzan L. Jacob Sigismund Beck’s Standpunctslehre and the Kantian Thing-in-itself Debate (The Relation Between a Representation and Its Object). Dordrecht, 2014.
40. Prauss G. Kant und das Problem der Dinge an sich. Bonn, 1974.
41. Prichard H. A. Kant’s theory of knowledge. Oxford, 1909.
42. Rohlf M. Immanuel Kant // Stanford Encyclopedia of Philosophy. URL: https:// plato.stanford.edu/entries/kant/#TraIde (дата обращения: 01.09.2017). 
43. Robinson H. The Disappearing X // Proceedings of the Ninth International Kant Congress. Berlin, 2001. Vol. 2. P. 418—428.
44. Van Cleve J. Problems From Kant. N. Y. ; Oxford, 1999.
45. Westphal K. R. Kant’s Transcendental Proof of Realism. Cambridge, 2004.
46. Zalta E. N. The Theory of Abstract Objects // Metaphysics Research Lab. 1999. URL: https://mally.stanford.edu/theory.html (дата обращения: 01.09.2017).

Reference

1. Abela, P. 2002, Kant’s Empirical Realism, Oxford: Clarendon Press.
2. Adams, R. 1997, Things in Themselves, Philosophy and Phenomenological Research, vol. 57, № 4 (Dec., 1997), p. 801—825.
3. Adickes, E. 1924 Kant und das Ding an sich, Berlin: Pan Verlag.
4. Aquila, R. 1979, Things in Themselves and Appearances: Intentionality and Reality, Archiv für Geschichte der Philosophie, vol. 61 (1979), p. 293—308.
5. Aquila, R. 1983, Representational Mind: A Study of Kant’s Theory of Knowledge, Indiana University Press.
6. Allais, L. 2010, Transcendental Idealism and Metaphysics: Kant’s Commitment to Things in Themselves, Kant Yearbook: Metaphysics, vol.2/2010, Berlin : W. de Gruyter, pp. 1—32.
7. Allais, L. 2015, Manifest Reality: Kant’s Idealism and his Realism, Oxford University Press Uk.
8. Allison, H. 1968, Kant’s concept of the transcendental object, Kant-Studien, vol. 59 (1—4), pp. 165—186.
9. Allison, H. 1983, Transcendental Idealism: A Defense, New Haven and London: Yale University Press.
10. Allison, H. 2004, Kant’s Transcendental Idealism: An Interpretation and Defense, New Haven and London: Yale University Press, Revised and Enlarged Edition.
11. Barker, S. F. 1967, Appearing and appearances in Kant, The Monist, vol. 51, n. 3, Kant Today: Part I (1967), pp. 426—441.
12. Baum, M. 2001, Objects and Objectivity in Kant’s First Critique, in: Kant’s Idealism: New Interpretations of a Controversial Doctrine (ed. by D. Schulting & J. Verburgt), Dordrecht : Spinger, p. 55—70.
13. Bird, G. 1962 (1974), Kant’s Theory of Knowledge: An Outline of One Central Argument in the Critique of Pure Reason, London: Routledge & Kegan Paul.
14. der Boer, K. 2014, Kant’s Multi-Layered Conception of Things in Themselves, Transcendental Objects, and Monads, Kant-Studien, vol.105(2), p. 221—260.
15. Buchdahl, G. 1992, Kant and the Dynamics of Reason: Essays on the Structure of Kant's Philosophy, Oxford : Blackwell.
16. Buchdahl, G. 1994, Science and God: The Topology of the Kantian World, Kant and Contemporary Epistemology (ed. Paolo Parrini), Dordrecht : Springer, pp. 1—25.
17. Chisholm, R. 1950, The Theory of Appearing, in: Max black, ed. Philosophical Analysis, Ithaca, NY : Cornell University Press, p. 102—118.
18. Gideon, A. 1903, Der Begriff Transscendental in Kant’s Kritik der reinen Vernunft. Marburgh : Friedrich.
19. Herring, H. 1953, Das Problem der Affektion bei Kant, Kant-Studien, Ergänzungsheft, № 67. Köln: Kölner Universitäts-Verlag.
20. Hoffe, O. 2010, Kant’s Critique of Pure Reason: the Foundation of Modern Philosophy. Dordrecht: Springer.
21. Hogan, D. 2009, How to Know Unknowable Things in Themselves, Noûs, vol. 43, n. 1, p. 49—63.
22. Horstmann, R.-P. 1997, Bausteine kritischer Philosophie. Arbeiten zu Kant. Bodenheim: Philo.
23. Howell, R. 1981, Kant’s First-Critique. Theory of the Transcendental Object, Dialectica, vol. 35, n.1, p. 85—125.
24. Howell, R. 2008, Kantovskie predmety: problemy i perspektivy issledovanija, Kantovskiiy sbornik [The Kantovsky sbornik], № 1(27) p. 6—21.
25. Jacobi, F. H. 2004 (1787), Ueber den transzendentalen Idealismus, Appendix to David Hume über den Glauben, oder Idealismus und Realismus. Ein Gespräch, in: Jacobi F. H. Werke, Hamburg: Meiner, vol. 2, P. 291—310.
26. Kant, I. 1994, Prolegomeny ko vsiakoy budushey metafizike, kotoraia mozhet poiavit'sia kak nauka [Prolegomena to any Future Metaphysics] In: Kant, I. Sobranie sochinenij v 8 tomah. [Works in 8 volumes], vol. 4, p. 5—133.
27. Kant, I. 1994, Izbrannye pis'ma [Selected Letters; letter’s to M. Herz] In: Kant, I. Sobranie sochinenij v 8 tomah. [Works in 8 volumes], vol. 8, P. 57—136.
28. Kant, I. 1994, Kritika chistogo razuma (1787) [Critique of Pure Reason (second edition)]. In: Kant, I. Sobranie sochinenij v 8 tomah. [Works in 8 volumes], vol. 3.
29. Katrechko, S. L. 2005, Kantovskaja koncepcija soznanija (poznanija) kak model' «iskusstvennogo intellekta» [Kant’s concept of consciousness (knowledge) as model of "artificial intelligence"], in: Novoe v iskusstvennom intellekte. Metodologicheskie i teoreticheskie voprosy. M. : IInteLL, P. 137—140.
30. Katrechko, S. L. 2014a, Transcendentalizm Kanta kak transcendental'naja paradigma filosofstvovanija [Kant’s transcendentalism as transcendental paradigm of philosophizing], Kantovskiiy sbornik [The Kantovsky sbornik], no. 2 (48). P. 10—25.
31. Katrechko, S. L. 2014b, Transcendental'nyiy analiz matematicheskoiy dejatel'nosti: abstraktnye (matematicheskie) ob"ekty, konstrukcii i dokazatel'stva [Transcendental analysis of mathematical activity: abstract (mathematical) objects, structures and proofs], in: Dokazatel'stvo: ochevidnost', dostovernost' i ubeditel'nost' v matematike (Proceedings of the Moscow Seminar on the Philosophy of Mathematics). M. : «LIBROKOM», P. 86—120.
32. Katrechko, S. L. 2015, Transcendental Analysis of Mathematics: abstract nature of mathematics knowledge [Transcendental'nyiy analiz matematiki: abstraktnaja priroda matematicheskogo znanija], Kantovskiiy sbornik [The Kantovsky sbornik], № 2 (52). P. 16—31.
33. Katrechko, S. L. 2016a, Transcendentalizm Kanta kak realisticheskaja teorija opyta/ poznanija (analiz struktury kantovskogo kopernikanskogo perevorota) [Does the Kant’s Copernican Revolution Lead to Idealism? (Structure and Dialectic of Kant’s Copernican Revolution], in: Filosofija i nauka: problemy sootnesenija. M.: RGGU, Kn. 1, P. 213—226.
34. Katrechko, S. L. 2016b, O ponimanii koncepta «transcendental'nyiy» v kantovskoiy filosofii [About understanding of a concept "transcendental" in Kant philosophy], Ratio.ru, vol. 16. P. 34—58.
35. Katrechko, S. 2017a, Transcendentalizm Kanta i ego koncept veshi samoiy po sebe [Kant’s transcendentalism, transcendental shift (turn) and the thing in itself], Proceedings of the International Workshop “Transcendental Turn in Contemporary Philosophy: Metaphysics, Theory of Experience, Theory of Consciousness (?)” (Moscow, April 22—23, 2016). Moscow: Foundation for Humanities, p. 213—226.
36. Katrechko, S. L. 2017b, Kantovskoe javlenie ob"ektivno-ob"ektnoe (predmetnoe) predstavlenie, Kantovskiiy sbornik [The Kantovsky sbornik], vol. 36, n. 3, pp. 10—11. 
37. Katrechko, S. 2017, On possible understanding of Kant’s transcendentalism, in: Proceedings of the International Workshop “Transcendental Turn in Contemporary Philosophy: Metaphysics, Theory of Experience, Theory of Consciousness (?)” (Moscow, April 22—23, 2016), Moscow: Foundation for Humanities, p. 10—11.
38. Marshall, C. 2013, Kant’s appearances and things in themselves as qua-objects, Philosophical Quarterly, Vol. 63 (252), p. 520—545.
39. Nitzan, L. 2014, Jacob Sigismund Beck’s Standpunctslehre and the Kantian Thing-initself Debate (The Relation Between a Representation and Its Object) [Studies in German Idealism № 16], Dordrecht: Springer.
40. Prauss, G., 1974, Kant und das Problem der Dinge an sich, Bonn : Bouvier.
41. Prichard, H. A. 1909, Kant’s theory of knowledge, Oxford: Oxford Claredon Press.
42. Rohlf, M. 2010, Immanuel Kant, Stanford Encyclopedia of Philosophy, URL: https:// plato.stanford.edu/entries/kant/#TraIde.
43. Robinson, H. 2001, The Disappearing X, Proceedings of the Ninth International Kant Congress, vol. 2. P. 418—428. Berlin : W. de Gruyter.
44. Van Cleve, J. 1999, Problems From Kant, New York and Oxford: Oxford University Press.
45. Westphal, K. R. 2004, Kant’s Transcendental Proof of Realism, Cambridge : Cambridge University Press.
46. Zalta, Ed. 1999, The Theory of Abstract Objects, Metaphysics Research Lab. URL: https://mally.stanford.edu/theory.html