Кантовский сборник

2013 Выпуск №4(46)

Назад к списку Скачать статью

Закон достаточного основания в немецкой философии эпохи Просвещения

DOI
10.5922/0207-6918-2013-4-5
Страницы / Pages
64-75

Аннотация

Показываются причины возникновения в XVIII в. в Германии значимого философского спора вокруг закона достаточного основания. Рассматриваются различные позиции в отношении этого закона и его интерпретации в различных работах философов немецкого Просвещения.

Abstract

In the 18th century, a philosophical dispute over the Principle of sufficient reason arose in Germany. Despite the fact that this Principe was explicitly formulated by Gottfried Wilhelm Leibniz only at the end of the 17th century, a major dispute about it was triggered by Christian Wolff who had considerable influence on the German philosophy of Enlightenment. In German Metaphysic, he presented the “strong” definition of the principle and its proof. As a result, freedom was restricted, because the principle of sufficient reason implies the unlimited necessity of all things and excludes the possibility of any happenstance, at least in the real world. It had an adverse effect on philosophy in general and ethics in particular. However, the total elimination of the principle of sufficient reason was impossible. Thus, the main focus of the dispute was the maintaining of freedom without abandoning the sufficient reason. These efforts resulted in various interpretations of this Principle. The most prominent perspectives developed within this dispute were those of Gottfried Wilhelm Leibniz, Christian Wolff, his main philosophical opponent — Christan August Crusius, and Immanuel Kant. The aim of this article is to demonstrate the differences between these perspectives and identify the philosophical problems arising from the Principle of sufficient reason in metaphysics and practical philosophy.

Список литературы

1. Вольф Хр. Разумные мысли о Боге, мире и душе человека, а также о всех вещах вообще, сообщенные любителям истины Христианом Вольфом // Христиан Вольф и философия в России / под ред. В. А. Жучкова. СПб., 2001.
2. Жучков В. А. Из истории немецкой философии XVIII века (предклассический период). М., 1996.
3. Кант И. Новое освещение первых принципов метафизического познания // Кант И. Собр. соч. : в 8 т. М., 1994. Т. 1.
4. Круглов А. Н. Тетенс, Кант и дискуссия о метафизике в Германии второй половины XVIII века. М., 2008.
5. Лейбниц Г. В. Монадология // Лейбниц Г. В. Соч. : в 4 т. М., 1982. Т. 1.
6. Лейбниц Г. В. Об основных аксиомах познания // Там же. М., 1984. Т. 3.
7. Лейбниц Г. В. Опыты Теодицеи о благости Божией, свободе человека и начале зла // Там же. М., 1989. Т. 4.
8. Crusius Chr. A. Dissertatio philosofica de usu et limitibus principii rationis determinantis, vulgo sufficentis. Lpz., 1743.
9. Crusius Chr. A. Entwurf der nothwendigen Vernunftwarheiten, wiefern sie den zufäligen engegensetzet werden. Lpz., 1766.
10. Crusius Chr. A. Weg zur Gewißheit und Zuverläßigkeit der menschlichen Erkenntniß. Lpz., 1747.
11. Leibniz G. W. Essais de Theodicee sur la bonte de Dieu, la liberte de l’homme et l’origine du mal // Chez Fr. Changuion. Amsterdam, 1747. T. 1—2.
12. Meier G. Fr. Metaphysik. Tl. 1—2. Halle, 1755.
13. Wolff Chr. Cosmologia generalis, methodo scientifica pertractata, qua ad solidam, inprimis Dei atqve naturæ, cognitionem via sternitur. Frankfurt ; Lpz., 1731.
14. Wolff Chr. Wolff Chr. Ratio C Wolfianarum in mathesin et philosofiam universam. Halle, 1718.
15. Wolff Chr. Vernünfftigen Gedancken von Gott, der Welt und der Seele des Menschen, auch allen Dingen überhaupt, Anderer Theil. Frankfurt, 1733.

Reference

1. Wolff, Hr. 2001. Razumnye mysli o Boge, mire i dushe cheloveka, a takzhe o vseh veshhah voobshhe, soobshhennye ljubiteljam istiny Hristianom Vol'fom [Reasonable thoughts about God, the world and the human soul, as well as all things in general, reported lovers of truth Christian Wolff]. In: Hristian Vol'f i filosofija v Rossii [Christian Wolff and philosophy in Russia] / Pod red. V. A. Zhuchkova. SPb. 2. Zhuchkov, V.A. 1996. Iz istorii nemeckoj filosofii XVIII veka (predklassicheskij period) [From the history of German philosophy of the XVIII Century (predklassichesky period)]. Moscow. 3. Kant, I. 1994. Novoe osveshhenie pervyh principov metafizicheskogo poznanija [New lighting the first principles of metaphysical knowledge]. In: Kant, I. Sobranie sochinenij v 8 tomah. [Works in 8 volumes] T. 1. Moscow. 4. Kruglov, A.N. 2008.Tetens, Kant i diskussija o metafizike v Germanii vtoroj poloviny XVIII veka [Tetens, Kant, and the debate in Germany about the metaphysics of the second half of the XVIII century]. Moscow. 5. Leibniz, G.V. 1982. Monadologija [Monadology]. In: Lejbnic G. V. Sobranie sochinenij v 4 tomah. [Works in 4 volumes]. T. 1. Moscow. 6. Leibniz, G.V. 1984. Ob osnovnyh aksiomah poznanija [On the basic axioms of knowledge]. In: Lejbnic G., Sobranie sochinenij v 4 tomah. [Works in 4 volumes]. T. 3. Moscow. 7. Leibniz, G.V. 1989. Opyty Teodicei o blagosti Bozhiej, svobode cheloveka i nachale zla [Theodicy experience the goodness of God, freedom, human rights and the origin of evil]. In: Lejbnic G. V. Sobranie sochinenij v 4 tomah. [Works in 4 volumes]. T. 4. Moscow. 8. Crusius, Chr. A. 1743. Dissertatio philosofica de usu et limitibus principii rationis determinantis, vulgo sufficentis. Lpz. 9. Crusius, Chr. A. 1766. Entwurf der nothwendigen Vernunftwarheiten, wiefern sie den zufäligen engegensetzet werden. Lpz. 10. Crusius, Chr. A. 1747. Weg zur Gewißheit und Zuverläßigkeit der menschlichen Erkenntniß. Lpz. 11. Leibniz, G. W. 1747. Essais de Theodicee sur la bonte de Dieu, la liberte de l’homme et l’origine du mal / Chez Fr. Changuion. T. 1—2. Amsterdam, 12. Meier, G. Fr. 1755. Metaphysik. Tl. 1—2. Halle. 13. Wolff, Chr. 1731.Cosmologia generalis, methodo scientifica pertractata, qua ad solidam, inprimis Dei atqve naturæ, cognitionem via sternitur. Frankfurt, Lpz. 14. Wolff, Chr. 1718. Wolff Chr. Ratio C Wolfianarum in mathesin et philosofiam universam. Halle. 15. Wolff, Chr. 1733. Vernünfftigen Gedancken von Gott, der Welt und der Seele des Menschen, auch allen Dingen überhaupt, Anderer Theil. Frankfurt.