Кантовский сборник

2013 Выпуск №3(45)

Назад к списку Скачать статью

Критика С. Маймоном теории аналитических суждений И. Канта

DOI
10.5922/0207-6918-2013-3-1
Страницы / Pages
7-15

Аннотация

Исследуется критика и развитие С. Маймоном теории аналитических суждений И. Канта. Описывается, как несогласие С. Маймона с кантовским определением аналитического познания привело его к формулировке собственной оригинальной теории, основанной на различении определимого и определения. Показывается, как попытка С. Маймона рассматривать аналитические суждения в качестве составляющих реальное познание позволила ему сохранить различение аналитического и синтетического, в то же время существенно расширив роль аналитических суждений в человеческом познании.

Abstract

The article deals with Maimon’s critical reinterpretation of Kant’s theory of analytic judgments. Maimon contributed to the history of the German Idealism primarily through his criticism of Kant’s theoretical philosophy, which largely predetermined some ideas of Fichte and later exerted a certain influence on the thinkers of some very different schools (from Marburg Neo-Kantianism to Deleuze). Maimon’s attitude toward Kant’s views on the nature of analytic judgments underwent an essential change in the process of his theoretical evolution: while in “Essay on Transcendental Philosophy” (1790) he had generally agreed with the definitions given to them by Kant, in “Essay Towards a New Logic or Theory of Thought” (1794) he already accomplished a detailed criticism of Kant’s differentiation between analytic and synthetic judgments. According to Maimon, the definition given to analytic judgments by Kant deprived these judgments of the status of thinking at all, since it reduced them to the extraction of something, which the thinking had already ins erted in to the concept, from the same concept. Maimon proposed his own formulation of the difference between analytic and synthetic judgments, based on his theory of a real cognition as of a connection of a definable (subject) and a definition (predicate). According to this formulation, he defined analytic judgments as the ones in which thinking proceeded from a given definite to the definable that is contained in it. Therefore in his philosophy analytic judgments became full-fledged cognitive acts, which differed from the synthetic ones only in that they provided cognition not of some new objects, but of the ones which had already been thought of. Thereby Maimon substantially broadened the area of analytic judgments at the cost of the synthetic ones, which ultimately allowed him to reinterpret the relation of the formal and transcendental logic, and also to subject the formal logic itself to a thorough revision.

Список литературы

1. Брюшинкин В. Н. Логика Канта и метафизика Стросона // Кантовский сборник. 2011. Вып. 37. С. 7—17.
2. Кант И. Избранные письма // Кант И. Сочинения : в 8 т. М., 1994. Т. 8.
3. Кант И. Логика // Там же.
4. Кант И. Пролегомены ко всякой будущей метафизике, которая может появиться как наука // Там же. Т. 4.
5. Кант И. Критика чистого разума (В, 1787 г.) // Кант И. Сочинения на русском и немецком языках. М., 1994—2006. Т. 2 (1), 2006.
6. Кант И. Об одном открытии, после которого всякая новая критика чистого разума становится излишней ввиду наличия прежней (против Эберхарда) (1790) // Кант И. Трактаты, рецензии, письма / под ред. Л. А. Калинникова. Калининград, 2009. С. 38—115.
7. Allison H. E. Kant’s Transcendental Idealism. New Haven, 2004.
8. Maimon S. Versuch über die Transscendentalphilosophie mit einem Anhang über die symbolische Erkenntniß und Anmerkungen. Tübingen, 2003.
9. Maimon S. Versuch einer neuer Logik oder Theorie des Denkens. Tübingen, 2004.
10. Schechter O. The Logic of Speculative Philosophy and Skepticism in Maimon’s Philosophy: Satz der Bestimmbarkeit and the Role of Synthesis // Salomon Maimon: Rational Dogmatist, Empirical Skeptic. Kluwer Academic Publishers, 2003. P. 18—53.

Reference

1. Brjushinkin V. N. Logika Kanta i metafizika Strosona // Kantovskij sbornik. 2011. Vyp. 37. S. 7—17. 2. Kant I. Izbrannye pis’ma // I. Kant Sochinenija: v 8 t. M.: Choro, 1994. T. 8. 3. Kant I. Logika // I. Kant Sochinenija: v 8 t. M.: Choro, 1994. T. 8. 4. Kant I. Prolegomeny ko vsjakoj budushhej metafizike, kotoraja mozhet pojavit’sja kak nauka // I. Kant Sochinenija: v 8 t. M.: Choro, 1994. T. 4. 5. Kant I. Kritika chistogo razuma (V, 1787 g.) // I. Kant Sochinenija na russkom i nemeckom jazykah. M.: Kami, Moskovskij filosofskij fond, Nauka, 1994—2006. T. 2 (1), 2006. 6. Kant I. Ob odnom otkrytii, posle kotorogo vsjakaja novaja kritika chistogo razuma stanovitsja izlishnej vvidu nalichija prezhnej (protiv Eberharda) (1790) // Kant I. Traktaty, recenzii, pis’ma (vpervye opublikovannye v “Kantovskom sbornike“) / pod. red. L. A. Kalinnikova. Kaliningrad: Izd-vo RGU im. I. Kanta, 2009. S. 38—115. 7. Allison, H. E. Kant’s Transcendental Idealism. New Haven: Yale University Press, 2004. 8. Maimon, Salomon. Versuch über die Transzendentalphilosophie mit einem Anhang über die symbolische Erkenntniß und Anmerkungen. Tübingen: Andreas Berger, 2003. 9. Maimon, Salomon. Versuch einer neuer Logik oder Theorie des Denkens. Tübingen: Andreas Berger, 2004. 10. Schechter, Oded. The Logic of Speculative Philosophy and Skepticism in Maimon's Philosophy: Satz der Bestimmbarkeit and the Role of Synthesis // Salomon Maimon: Rational Dogmatist, Empirical Skeptic. Kluwer Academic Publishers, 2003. P. 18—53.