Slovo.ru: Baltic accent

2015 Vol. 6 №4

Back to the list Download an article

The ‘secret portrait’ in Eastern Slavic religious paintings on the threshold of modernity: The southwestern accent

Pages
93-102

Abstract

This article examines the first attempts at introducing realistic portraits into Eastern European religious paintings. The author identifies stages in the development of this trend and describes aspects of cultural synthesis embodied in a portrait as the first secular genre of painting. A distinctive feature of this process is depicting an actual person in a religious context.

Reference

1. Александрович В. С. Портретная живопись во Львове в последней четверти XVI века // Памятники культуры. Новые открытия. 1990. М., 1992.
2. Александрович В. С., Мыцько И. З. Архиерейский служебник и требник Ивана Боярского. Уникальный рукописный кодекс 1632 г. // Памятники культуры. Новые открытия. 1993. М., 1994. C. 138—147.
3. Архив Юго-Западной России. Киев, 1904. Т. 11. С. 349.
4. Белецкий П. Украинская портретная живопись XVI—XVIII вв. Л., 1981.
5. Жолтовський П. М. Украïнський живопис ХVII—ХVIII ст. Киïв, 1978.
6. Логвин Г. Забутий шедевр живопису ХVII ст. // Образотворче мистецтво. 1970. № 5.
7. Овсiйчук В. А. Украïнське мистецтво другоï половини ХVI — першоï половини ХVII ст. Киïв, 1985.
8. Петрушевич А. Сводная галицко-русская летопись с 1600 по 1700 год. Львов, 1874. С. 69—70.
9. Попов П. Невiдомий прижиттевий портрет Петра Могили // Народна творчiсть та этнографiя. 1969. Вип. 6.
10. Шамардина Н. В. Неизвестное произведение Федора Сеньковича «Введение во храм» // Памятники культуры. Новые открытия. 1994. М., 1995.
11. Шамардiна Н. В. До питання про ранне бароко в украïнському живопису. Новi сторiнки творчостi Миколи Петрахновича // Украïнське барокко та европейський контекст. Киïв, 1991.