Вестник БФУ им. И. Канта

Текущий выпуск

Назад к списку Скачать статью

Дистанционное обучение в медицинском институте в период пандемии, вызванной вирусом СOVID-19

Страницы / Pages
94-104

Аннотация

Исследована эффективность дистанционного обучения в медицинском институте БФУ им. И. Канта в период пандемии новой коронавирусной инфекции, вызванной вирусом COVID-19. Проведено дистанционное обучение 73 студентов 6 курса специалитета по специальности «Лечебное дело». Вместо трех ступеней обучения, которые традиционно используются в преподавании дисциплины «Лечение боли», оставлены две: «Теоретические знания» и симуляционный онлайн-тренинг «Интервью». С целью оценки удовлетворенности студентов предложенной моделью обучения в конце цикла проведено анонимное анкетирование. Исследование показало, что дистанционный формат является альтернативным многофункциональным педагогическим инструментом, который можно успешно использовать для обучения студентов медицинского института. Эффективно адаптированы под новые условия обучения и использованы во время учебных занятий такие методики, как интеллект-карта, «реферат-интервью». Результаты анкетирования показали, что большинство студентов удовлетворены альтернативным форматом обучения. Но нужно учитывать, что для успешного проведения занятий необходимо наличие технических возможностей как у преподавателя, так и у студента, то есть все участники процесса должны иметь персональный компьютер с инновационным программным обеспечением и доступ к устойчивому высокоскоростному интернету.

Abstract

The article examines the problematic issues of teaching medical students during the COVID 19 pandemic. In total, 73 students of the 6th year of the medical institute took part in an online training. Instead of three levels of teaching, typical for the “Pain management” course, two were left, i. e., “Theoretical knowledge” and simulation online training “The Interview”. In the end of the course the students were to take an anonymous questionnaire to meet their achievement needs. The research has proved that the online teaching can be viewed as an alternative multifunctional pedagogical instrument to educate students of the Institute of Medicine. Mind maps and “Annotation-interview” were effectively designed for new educational demands and were approved of by the students. But it should be taken into consideration that the effectiveness of the training is technically dependent and implies that all the lecturers and the students have to be supplied with personal computers with the latest software and the stable high-speed Internet.

Список литературы

1. Перепелица С. А. Перспективы применения STEAM-обучения в медицинском образовании // Стратегические ориентиры развития высшей школы : сб. науч. тр. участников II Национальной науч.-практ. конф. М., 2020. С. 187—192.

2. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования — специалитет по специальности 31.05.01 «Лечебное дело» : приказ Министерства науки и высшего образования РФ от 12 августа 2020 г. № 988. URL: http://www.fgosvo.ru/news/21/4788 (дата обращения: 17.01.2022).

3. Об утверждении Федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 31.05.01 «Лечебное дело» (уровень специалитета) : приказ Министерства науки и высшего образования РФ от 9 февраля 2016 г. № 95. URL: http://fgosvo.ru/news/2/1807 (дата об­ращения: 17.01.2022).

4. Ashcroft J., Byrne M. H. V., Brennan P. A., Davies R. J. Preparing medical students for a pandemic: a systematic review of student disaster training programmes // Postgrad. Med. J. 2020. № 97. Р. 368—379. doi: 10.1136/postgradmedj-2020-137906.

5. Bhaskar S., Bradley S., Sakhamuri S. et al. Designing futuristic telemedicine using artificial in-telligence and robotics in the COVID-19 era // Front Public Health. 2020. № 8. Art. № 556789. doi: 10.3389/fpubh.2020.556789.

6. Billingsley M. More than 80 % of medical students with mental health issues feel under-supported, says student BMJ survey // BMJ. 2015. № 351. doi: 10.1136/sbmj.h4521.

7. Chandra S., Laoteppitaks C., Mingioni N., Papanagnou D. Zooming-out COVID-19: virtual clinical experiences in an emergency medicine clerkship // Med. Educ. 2020. № 54 (12). Р. 1182—1183. doi: 10.1111/medu.14266.

8. Chick R. C., Clifton G. T., Peace K. M. et al. Using technology to maintain the education of residents during the COVID-19 pandemic // J. Surg. Educ. 2020. № 77 (4). Р. 729—732. doi: 10.1016/j.jsurg.2020.03.018.

9. Cunnington M., Kantrowitz A., Harnett S., Hill-Rie A. Cultivating common ground: integrating standards-based visual arts, math and literacy in high poverty urban classrooms // J. Learn. Arts. 2014. № 10 (1). doi: 10.21977/D910119294.

10. Dedeilia A., Sotiropoulos M. G., Hanrahan J. G. et al. Medical and Surgical Education Challenges and Innovations in the COVID-19 Era: A Systematic Review // Vivo. 2020. № 34 (3 suppl.). Р. 1603—1611. doi: https://doi.org/10.21873/invivo.11950.

11. Gallo G., Trompetto M. The effects of COVID-19 on academic activities and surgical education in Italy // J. Invest. Surg. 2020. № 33 (7). Р. 687—689. doi: 10.1080/08941939.2020.1748147.

12. Hoopes S., Pham T., Lindo F. M., Antosh D. D. Home surgical skill training resources for obstetrics and gynecology trainees during a pandemic // Obstet. Gynecol. 2020. № 136 (1). Р. 56—64. doi: 10.1097/AOG.0000000000003931.

13. Iancu A. M., Kemp M. T., Alam H. B. Unmuting medical students’ education: utilizing telemedicine during the COVID-19 pandemic and beyond // J. Med. Internet. Res. 2020. № 22 (7). Art. № е19667. doi: 10.2196/19667.

14. Koumpouras F., Helfgott S. Stand together and deliver: Challenges and opportunities for rheumatology education during the COVID-19 pandemic // Arthritis Rheumatol. 2020. № 72 (7). Р. 1064—1066. doi: 10.1002/art.41278.

15. Leis E. E., Taylor L. J., Hermsen J. L. et al. Cardiothoracic Education in the Time of COVID-19: How I Teach // Ann. Thorac. Surg. 2020. № 110 (2). Р. 362—363. doi: 10.1016/j.athoracsur.2020.04.002.

16. Lin Y., Hu Z., Alias H., Wong L. P. Influence of mass and social media on psychobehavioral responses among medical students during the downward trend of COVID-19 in Fujian, China: cross-sectional study // J. Med. Internet Res. 2020. № 22 (7) Art. № e19982. doi: 10.2196/19982.

17. Mian A., Khan S. Medical education during pandemics: a UK perspective // BMC Med. 2020. № 18 (1). doi: 10.1186/s12916-020-01577-y.

18. Moszkowicz D., Duboc H., Dubertret C. et al. Daily medical education for confined students during COVID-19 pandemic: a simple videoconference solution // Clin. An-at. 2020. №33 (6). Р. 927—928. doi: 10.1002/ca.23601.

19. Nguyen H. T., Do B. N., Pham K. M. et al. Fear of COVID-19 Scale-associations of its scores with health literacy and health-related behaviors among medical students // J. Environ. Res. Public. Health. 2020. № 17 (11). Art. № 4164. doi: 10.3390/ijerph17114164.

20. Pather N., Blyth P., Chapman J. A. et al. Forced disruption of anatomy education in Australia and New Zealand: an acute response to the COVID-19 pandemic // Anat. Sci. Educ. 2020. № 13 (3). Р. 284—300. doi: 10.1002/ase.1968.

21. Quillin K., Thomas S. Drawing-to-learn: a framework for using drawings to promote model-based reasoning in biology // CBE Life Sci Educ. 2015. № 14 (1). Р. 1—16. doi: 10.1187/cbe.14-08-0128.

22. Rakosky S., Flashner B. M., Doolin J. et al. Five Questions for residency leadership in the time of COVID-19: Reflections of chief medical residents from an internal medicine program // Acad. Med. 2020. № 5 (8). Р. 1152—1154. doi: 10.1097/ACM.0000000000003419.

23. Rotenstein L. S., Ramos M. A., Torre M. et al. Prevalence of depression, depressive symptoms, and suicidal ideation among medical students: a systematic review and meta-analysis // JAMA. 2016. № 316. Р. 2214—2236. doi: 10.1001/jama.2016.17324.

24. Ruthberg J. S., Quereshy H. A., Ahmadmehrabi S. et al. A multimodal multi-institutional solution to remote medical student education for otolaryngology during COVID-19 // Otolaryngol. Head. Neck. Surg. 2020. № 163 (4). Р. 707—709. doi: 10.1177/0194599820933599.

25. Sharma D., Bhaskar S. Addressing the COVID-19 Burden on Medical Education and Training: The Role of Telemedicine and Tele-Education During and Beyond the Pandemic // Front Public Health. 2020. № 8. Art. № 589669. doi: 10.3389/fpubh.2020.589669.

26. Singal A., Bansal A., Chaudhary P. Cadaverless anatomy: darkness in the times of pandemic COVID-19 // Morphologie. 2020. № 104 (346). Р. 147—150. doi: 10.1016/j.morpho.2020.05.003.

27. Singh K., Srivastav S., Bhardwaj A. et al. Medical education during the COVID-19 pandemic: a single institution experience // Indian Pediatr. 2020. № 57 (7). Р. 678— 679. doi 10.1007/s13312-020-1899-2.

28. Woolliscroft J. O. Innovation in response to the COVID-19 pandemic crisis // Acad. Med. 2020. № 95 (8). doi: 10.1097/ACM.0000000000003402.