Филология, педагогика, психология

2020 Выпуск №3

Конфликт интеллигента и хама в пьесах С. Мрожека «Тан­го» и А. П. Чехова «Вишневый сад»

Аннотация

Раскрывается социально-культурная коллизия, суть которой за­ключается в противопоставлении интеллигента и хама в пьесах А. П. Чехова «Вишневый сад» и С. Мрожека «Танго». Компаративный анализ произведений выявляет национальную и историко-социальную специ­фику конфликта интеллигента и хама в контексте проблемы кризиса современной западной цивилизации. Делается вывод о законо­мерном распаде мещанского этоса в метафизическом театре Чехова и о пара­доксальном примирении сторон конфликта в лишенной метафизи­ки абсурдистской пьесе Мрожека.

Abstract

This article examines the social and cultural conflict, the essence of which lies in the opposition of the intellectual and the boor in Chekhov's play “The Cherry Orchard” and in S. Mrożek play “Tango”. The comparative analysis of the works reveals the national, historical and social specificity of the conflict between the intellectual and the boor in the context of the crisis of modern Western civilization. The author concludes that the disintegration of the bourgeois ethos in Chekhov's metaphysical theatre is more than natural and the paradoxical reconciliation of the parties to the conflict in Mrożek's absur­distic play, devoid of metaphysics, is also more than anticipated.

Скачать статью

Тема старообрядчества в творчестве Александра Куприна: дискуссионные проблемы и перспективы изучения

Аннотация

Исследуются истоки старообрядческих образов в творчестве А. И. Куп­рина, а также их влияние на сюжетику его произведений. Вы­двигается гипо­теза о значительном влиянии Л. Н. Толстого и А. П. Че­хова на формирование автор­ского представления о старолюбцах. Обос­но­вывается тезис о решающем зна­чении укоренившихся в народе сте­рео­типов для восприятия Куприным рус­ских староверцев. Особенно под­черкивается неразрывность представлений автора о расколе с та­кими значитель­ными факторами общественной жиз­ни России начала XX в., как пред­принимательство и революция.

Abstract

This article clarifies the significance of the phenomenon of Old Belief in the artistic heritage of A. Kuprin. The sources of Old Believer images in the writer's work, as well as their influence on the plot of his works, are investigated. A hypothesis is put forward about the significant influence of L. Tolstoy and A. Chekhov on the formation of the author's idea of old-timers. The thesis of the crucial importance of stereotypes ingrained in the people for the perception of Russian Old Believers by Kuprin is substantiated. Particularly emphasized is the inextricability of the author’s ideas about a “split” with such significant factors in the social life of Russia at the beginning of the 20th century. like entrepreneurship and revolution.

Скачать статью