Речевое поведение интернет-пользователей в ситуации конфронтационного общения
Speech behaviour of Internet users in conflict communication- DOI
- 10.5922/2225-5346-2020-4-4
- Страницы / Pages
- 45-57
Аннотация
Исследование посвящено описанию невежливости на уровне интеракции интернет-пользователей в условиях конфронтационной коммуникации. Этот подход предполагает выявление маркеров речевой агрессии, типичных для определенного типа дискурса, которые позволяют выявить роли и установки участников конфликтного общения. Методология исследования строится на дискурсивном подходе к описанию материала, а также использовании корпусных инструментов в области сбора и разметки данных. Для анализа мы выбрали семь конфронтационных тредов в сообществах социальной сети «ВКонтакте» («БОРЩ», «Лентач», «Медуза», «Поперечный»). В результате проведенного исследования описаны языковые маркеры перехода от кооперационного к конфронтационному речевому взаимодействию. Мы выявили типичные роли коммуникантов в рамках конфронтационного взаимодействия, отметили динамику использования агрессивных языковых средств для каждой из предложенных стратегий. Обнаружены типичные для конфронтационного взаимодействия в социальных сетях тактические приемы: апелляция к достоверности предъявляемой информации, указание на недостаточную степень верификации данных автором, акцентирование внимания на нарушении правил орфографии и пунктуации. Описанные сценарии регулярно встраиваются в более сложные по структуре конфликты и характеризуются как мотивы, типичные для агрессии в интернет-коммуникации.
Abstract
This article explores the expression of impoliteness of Internet users in confrontational threads. This approach involves the identification of speech aggression markers typical of a certain type of discourse. This makes it possible to define the roles and attitudes of participants in the conflict interaction. The authors employed methods of discourse analysis and corpus tools of data collection and marking. Seven confrontational threads in the communities of the social network "Vkontakte" were analysed. The authors identified language markers of the switch from cooperative to confrontational speech interaction. The authors investigated the typical roles of communicators in a confrontational thread, and observed the dynamics of using aggressive language tools for each of the proposed strategies. The article describes typical situations for the confrontational threads: reliability of the information presented, lack of the user's intention to check facts, and the violation of spelling and punctuation rules. Confrontations around these situations tend to lead to more complex conflicts and are characterized as motives typical of impolite communication.
Список литературы
-
Апресян В. Ю. Имплицитная агрессия в языке // Компьютерная лингвистика и интеллектуальные технологии : тр. междунар. конф. «Диалог 2003». М., 2003.
-
Гулакова И. И. Коммуникативные стратегии и тактики речевого поведения в конфликтной ситуации общения : автореф. дис. ... канд. филол. наук. Орел, 2004.
-
Леонтьев В. В. Речевое подтрунирование в русской и английской лингвокультурах // Жанры речи. 2018. № 2 (18). C. 119—126.
-
Лоренц К. Агрессия. СПб., 2001.
-
Руднева Е. А. Стратегии лингвистической вежливости в спонтанном речевом взаимодействии : дис. ... канд. филол. наук. М., 2019.
-
Culpeper J. Impoliteness: Using Language to Cause Offence. Cambridge, 2011.
-
Lakoff R. T. The logic of politeness, or minding your P’s and Q’s // Papers from the Ninth Regional Meeting of Chicago Linguistic Society / C. Corum, T. C. Smith-Stark, A. Weiser (eds.). Chicago, 1973. Р. 292—305.
-
Leech G. Principles of Pragmatics. N. Y., 1983.
-
Liu B. Sentiment Analysis and Opinion Mining. Morgan and Claypool, 2012.
-
Seargeant P., Tagg C. (eds.). The Language of Social Media: Identity and Community on the Internet. L., 2014.
-
Terkourafi M. Toward a unified theory of politeness, impoliteness and rudeness // Impoliteness in Language. Studies on its Interplay with Power in Theory and Practice / D. Bousfield, M. Locher (eds.). Berlin, 2008. P. 45—74.
Reference
-
Apresyan, V.Yu., 2003. Implicit aggression in language. In: Computational Linguistics and Intellectual Technologies, Po materialam ezhegodnoi mezhdunarodnoi konferentsii «Dialog» (2003) [Papers from the Annual International Conference “Dialogue” (2003)]. Moscow. pp. 32—35 (in Russ.).
-
Gulakova, I. I., 2004. Kommunikativnye strategii i taktiki rechevogo povedeniya v konfliktnoi situatsii obshcheniya [Communication strategies and tactics of speech behavior in a conflict communication situation]. Ph. D. Orlov State University (in Russ.).
-
Leont'ev, V. V., 2001. Speech teasing in Russian and English lingvocultures. Zhanry rechi [Speech Genres], 2, pp. 119—126 (in Russ.).
-
Lorents, K., 2001. Agressiya [Agression]. St. Petersburg (in Russ.).
-
Rudneva, E. A., 2019. Strategii lingvisticheskoi vezhlivosti v spontannom rechevom vzaimodeistvii [Strategies of linguistic politeness in spontaneous speech interaction]. Ph. D. Institute of Linguistic Studies of the Russian Academy of Sciences (in Russ.).
-
Culpeper, J., 2011. Impoliteness: Using Language to Cause Offence. Cambridge.
-
Lakoff, R. T., 1973. The logic of politeness or minding your P’s and Q’s. In: Papers from the Ninth Regional Meeting of Chicago Linguistic Society. Chicago.
-
Leech, G., 1983. Principles of Pragmatics. New York.
-
Liu, B., 2012. Sentiment Analysis and Opinion. Mining. Morgan and Claypool.
-
Seargeant, P. and Tagg, C., eds., 2014. The language of social media: Identity and community on the Internet. London.
-
Terkourafi, M., 2008. Toward a unified theory of politeness, impoliteness and rudeness. In: D. Bousfield and M. Locher, eds. Impoliteness in Language. Studies on its Interplay with Power in Theory and Practice. Berlin. pp. 45—74.