«Народ» в политической мысли европейского модерна: Гоббс, Спиноза, Пуфендорф
The concept “people” in the modern European political thought: Hobbes, Spinoza, Pufendorf- DOI
- 10.5922/2225-5346-2020-3-1
- Страницы / Pages
- 8-24
Аннотация
Рассмотрена эволюция понятия «народ» в политической философии Томаса Гоббса, Самуила Пуфендорфа и Бенедикта Спинозы. Политическая мысль Европы XVII столетия демонстрирует сознательный уход в сторону от устоявшейся средневековой схоластической традиции мышления о народе и власти. Политика начинает мыслиться как комплекс человеческих действий, направленных на достижение тех или иных человеческих целей в пределах человеческого же мира. Это, в свою очередь, приводит к рационализации политики и, как следствие, к отказу от одной из наиболее сильных мистико-теологических абстракций позднего Средневековья — от понятия народа как некоего мистического тела. Протестантская наука сделает ясный выбор в пользу механицизма в политике, обозначив народ как artificial Person.
Автор подчеркивает, что введение понятия «естественное состояние» привело к изменениям в онтологическом статусе народа в политической теории. Народ становится своего рода «мерцающим субъектом», возникающим при переходе из естественного состояния в гражданское и исчезающим при обратном возвращении. Непосредственно в гражданском состоянии народ актуализируется лишь когда он непосредственно активен, то есть выступает в роли законодателя. В остальных же случаях можно говорить о том, что народ как политический субъект трансформируется в multitudo, состоящее из подданных.
Abstract
The author considers the evolution of the concept “people” in the political philosophy of Thomas Hobbes, Samuel Pufendorf and Benedict Spinoza. The political thought of Europe in the 17th century demonstrates a conscious turn from the medieval scholastic tradition of thinking about people and power. Politics begins to be thought of as a complex of human actions aimed at achieving certain human goals. This, in turn, leads to the rationalisation of politics and, as a consequence, to the rejection of one of the most powerful mystical and theological abstractions of the late Middle Ages — the concept “people” as a kind of mystical body. Protestant science makes a clear choice in favour of interpreting the concept as an “artificial person”. The author emphasizes that the introduction of the concept “natural state” led to changes in the ontological status of people in political theory. The concept “people” becomes “a flickering subject” that appears during the transition from a natural state to a civil one and disappears when the transition goes in the opposite direction. In a civil state, people become an active subject when they perform the function of the legislator. In other cases, people as a political subject transform into a certain multitude, consisting of separate individuals.
Список литературы
Вирно П. Грамматика множества. К анализу форм современной жизни. М., 2013.
Магун А. В. Единство и одиночество. Курс политической философии Нового времени. М., 2011.
Марей А. В. Populus: рождение, смерть и воскрешение политического субъекта (от Цицерона до Гоббса) // Социология власти. 2019. Т. 31, № 4. С. 95—111.
Хардт М., Негри А. Множество: война и демократия в эпоху империи. М., 2006.
Almain J. Tractatus de Auctoritate Ecclesie et Conciliorum Generalium adversus Thomam de Vio // Aurea clarissimi et acutissimi Doctoris theologi magistri Iacobi Almain Senonensis opuscula. P., 1518.
Canovan M. The People. Cambridge, 2005.
Crignon Ph. La critique de la représentation politique chez Rousseau // Les Études philosophiques. 2007. Vol. 83, № 4. Р. 481—497.
Foisneau L. Gouverner selon la volonté générale: la souveraineté selon Rousseau et les théories de la raison d’état // Les Études philosophiques. 2007. Vol. 83, № 4. Р. 463—479.
Gould Ph. Covenant and Republic: Historical Romance and the Politics of Puritanism. Cambridge, MA, 1996.
Hobbes Th. Elementa philosophica. De cive. Basileae, 1782.
Hobbes Th. Leviathan / ed. by N. Malcolm. Oxford, 2012. Vol. 2 : The English and Latin texts.
Horton M. Introducing Covenant Theology. Grand Rapids, 2009.
Passerin d’Entreves A. The Notion of the State. An Introduction to Political Theory. Oxford, 1969.
Pufendorf S. Gesammelte Werke / hrsg. von W. Schmidt-Biggemann. Berlin, 1997. Bd. 2 : De officio / hrsg. von G. Hartung.
Pufendorf S. Gesammelte Werke / hrsg. von W. Schmidt-Biggemann. Berlin, 1998. Bd. 4-2 : De jure naturae et gentium (Liber quintus-octavus) / hrsg. von F. Böhling.
Rousseau J. J. Du contrat social. P., 2001.
Skinner Q. From Humanism to Hobbes: Studies in Rhetoric and Politics. Cambridge, 2018.
Smith A. D. The Cultural Foundations of Nations: Hierarchy, Covenant, and Republic. Oxford, 2008.
Spinoza B. Tutte le opere (Testi originali a fronte) / a cura di A. di Sangiacomo. Milano, 2014.
Viroli M. La théorie du contrat social et le concept de République chez Jean-Jacques Rousseau // Archiv für Rechts- und Sozialphilosophie / Archives for Philosophy of Law and Social Philosophy. 1987. Vol. 73, № 2. Р. 195—215.
Reference
Virno, P., 2013. Grammatika Mnozhestva. K Analizu Form Sovremennoi Zhizni [Grammar of the Set. To the Analysis of Forms of Modern Life]. Moscow (in Russ.). Magun, A. V., 2011. Edinstvo i Odinochestvo. Kurs Politicheskoi Filosofii Novogo Vremeni [Unity and Loneliness. The Course of Political Philosophy of New Time]. Moscow (in Russ.). Marey, A. V., 2019. Populus: the Birth, Death and Resurrection of the Political Subject (from Cicero to Hobbes). Sotsiologiya vlasti [Sociology of Power], 31 (4), pp. 95—111 (in Russ.). Hardt, M. and Negri, A., 2006. Mnozhestvo: Voina i Demokratiya v Epokhu Imperii [Scores: War and Democracy in the Age of Empire]. Moscow (in Russ.). Almain, J., 1518. Tractatus de Auctoritate Ecclesie et Conciliorum Generalium adversus Thomam de Vio. In: J. Almain, ed. Paris: Giles de Gourmont. Canovan, M., 2005. The People. Cambridge: Polity Press. Crignon, P., 2007. La Critique de La Représentation Politique Chez Rousseau. Les Études philosophiques, 83 (4), pp. 481—497. Foisneau, L., 2007. Gouverner Selon La Volonté Générale: La Souveraineté Selon Rousseau et Les Théories de La Raison d’Etat. Les Études philosophiques, 83 (4), pp. 463—479. Gould, P., 1996. Covenant and Republic: Historical Romance and the Politics of Puritanism. Cambridge, MA: Cambridge University Press. Hobbes, Th., 1782. Elementa philosophica. De cive. Basileae: apud Johan. Jac. Flick. Hobbes, Th., 2012. Leviathan, Vol. 2: The English and Latin texts. Oxford: Clarendon Press. Horton, M., 2009. Introducing Covenant Theology. Grand Rapids: BakerBooks. Passerin d’Entreves, A., 1969. The Notion of the State. An Introduction to Political Theory. Vol. 2. Oxford: Clarendon Press. Pufendorf, S., von., 1997. Gesammelte Werke. Herausgegeben von Wilhelm Schmidt-Biggemann. Bd. 2. De officio. Herausgegeben von Gerald Hartung. Berlin: Akademie Verlag. Pufendorf, S., von., 1998. Gesammelte Werke. Herausgegeben von Wilhelm Schmidt-Biggemann. Bd. 4-2. De jure naturae et gentium (Liber quintus-octavus). Herausgegeben von Frank Böhling. Berlin: Akademie Verlag. Rousseau, J. J., 2001. Du contrat social. Paris: Mozambook. Skinner, Q., 2018. From Humanism to Hobbes : Studies in Rhetoric and Politics. Cambridge University Press. Smith, A. D., 2008. The Cultural Foundations of Nations: Hierarchy, Covenant, and Republic. Oxford: Blackwell. Spinoza, B., 2014. Tutte le opere (Testi originali a fronte). A cura di Andrea di Sangiacomo. Milano: Bompiani. Viroli, M., 1987. La Théorie Du Contrat Social et Le Concept de République Chez Jean-Jacques Rousseau. Archiv für Rechts- und Sozialphilosophie, 73 (2), pp. 195—215.