Слово.ру: Балтийский акцент

2018 Том 9 №4

Назад к списку Скачать статью Download the article

«Слово — язва…»: семиотическая утопия Алексея Чичерина

‘The Word, an Ulcer…’: Aleksey Chicherin’s semiotic utopia
DOI
10.5922/2225-5346-2018-4-7
Страницы / Pages
78-92

Аннотация

Анализируется семиотическая концепция искусства конструктивиста Алексея Чичерина, представленная в его трактате «Кан-Фун». Устанавливается соотношение чичеринской концепции «знака Поэзии» с теоретическими поисками раннего русского авангарда, а также с рядом базовых постулатов семиотического описания языка. Анализ теории Чичерина показывает, что ее основу составляет попытка преодолеть линейность языковых знаков и построить иконический «знак Поэзии», способный максимально полно отображать художественные интенции поэта-«конструктивиста». На фоне тотального логоцентризма историко-культурной парадигмы начала ХХ века. семиотическая позиция Чичерина выглядит как провозглашение радикального «антилогоцентризма», полемизирующего с любыми синхронными и диахронными автору литературными традициями и экспериментами. Вместе с тем последовательный текстовый анализ трактата «Кан-Фун» и сопоставление ключевых тезисов семиотической теории Чичерина с примерами его творчества («конструэмами») вскрывает утопический характер данног о эстетического проекта: несмотря на декларативный отказ от естественного языка как «неконструктивного» материала поэзии в пользу иносемиотических средств, теория Чичерина обнаруживает внутреннюю противоречивость, ее художественные репрезентации не способны преодолеть базовые конвенции текстопорождения и рецепции художественного текста, а привлечение иносемиотических (визуальных и аудиальных) означающих ведет не только к семантическому обогащению знака, но и к неконтролируемому росту его энтропии, лишающему знак предсказуемых интерпретационных рамок.

Abstract

In this article, we analyse the semiotic concept of art created by the constructivist poet Aleksey Chicherin, as presented in his treatise Kan-Fun. We establish the connection between Chicherin’s concept of the ‘sign of Poetry’, on the one hand, and the theoretical research of the early Russian avant-garde and the basic tenets of the semiotic description of the language, on the other. An analysis of Chicherin's theory shows that it rests on an attempt to overcome the linearity of linguistic signs and to build an iconic ‘sign of Poetry’, capable of almost a complete reflection of a constructivist poet’s artistic intentions. Against the background of the total logocentrism of the early 20th-century historical and cultural paradigm, Chicherin’s semiotic position looks like the proclamation of radical ‘anti-logocentrism’ that polemicises against any literary traditions and experiments, either synchronic or diachronic in relation to the author. At the same time, a textual analysis of Kan-Fun and a comparison of the key theses of Chicherin’s semiotic theory with the examples of his poetry (‘construemas’) show that his aesthetic project was of a utopian nature. Despite the outright rejection of the natural language as ‘non-constructive’ and the espousal of non-verbal semiotic means, Chicherin’s theory has internal inconsistency. Its artistic representations are incapable of overcoming the basic conventions of text generation and reception. The use of non-verbal (visual and auditory) signs entails both the semantic enrichment of the sign and an uncontrolled increase in its entropy. This way, the sign is deprived of the predictable interpretive frameworks and conventions.

Список литературы

Бирюков С. Е. О проективных теориях русского авангарда. «Фоническая музыка» и акустическое напряжение в авангардных поэтических системах ХХ века // Семиотика и Авангард : антология / ред.-сост. Ю. С. Степанов, Н. А. Фатеева, В. В. Фещенко, Н. С. Сироткин ; под общ. ред. Ю. С. Степанова. М., 2006. С. 565—573.
Бурлюк Н. Поэтические начала [1914] // Русский футуризм: Теория. Практика. Критика. Воспоминания / cост. В. Н. Терехина, А. П. Зименков. М., 1999. С. 56—58.
Веселова Н. А. Вербальное в визуальной поэзии // Внутренние и внешние границы филологического знания : матер. Летней школы молодого филолога. Приморье. 1—4 июля 2000 г. Калининград, 2001. С. 101—105.
Зелинский К. Конструктивизм и поэзия [1924] // Зелинский К. Поэзия как смысл: Книга о конструктивизме. М., 2015. С. 27—46.
Знаем. Клятвенная Конструкция (Декларация) Конструктивистов-поэтов [1923] // Литературные манифесты: От символизма до «Октября» / cост. Н. Л. Бродский, Н. П. Сидоров. М., 2001. С. 322—326.
Кручёных А. Апокалипсис в русской литературе. М., 1923.
Кручёных А. Декларация слова как такового [1913] // Русский футуризм: Теория. Практика. Критика. Воспоминания / cост. В. Н. Терехина, А. П. Зименков. М., 1999. С. 44—45.
Падин К. Семиотическое стихосложение // Экспериментальная поэзия: избранные статьи / cост. и общ. ред. Д. Булатова. Кёнигсберг ; Мальборк, 1996. С. 101—110.
Панфилов А. Ю. К проблеме творческой биографии А. Н. Чичерина [дата размещения документа: 29.12.2015]. URL: http://samlib.ru/p/panfilow_a_j/chicherin2.shtml (дата обращения: 03.09.2018).
Пирс Ч. С. Логические основания теории знаков. [Начала прагматизма]. СПб., 2000.
Сахно И. М. Визуальные артефакты поэтического конструктивизма // Дом Бурганова. Пространство культуры. 2011. № 2. С. 73—83.
Сигей С. Краткая история визуальной поэзии в России // Экспериментальная поэзия: избранные статьи / сост. и общ. ред. Д. Булатова. Кёнигсберг ; Мальборк, 1996. С. 60—67.
Соссюр Ф. де. Курс общей лингвистики. М., 1998. 
Цвигун Т. В., Черняков А. Н. Формирование логоцентрической парадигмы в русской культуре начала ХХ века // Проблемы русской философии и культуры : сб. науч. тр. Калининград, 2001. С. 56—66.
Чичерин А. Кан-Фун [1926] // Семиотика и Авангард: антология / ред.-сост. Ю. С. Степанов, Н. А. Фатеева, В. В. Фещенко, Н. С. Сироткин; под общ. ред. Ю. С. Степанова. М., 2006. С. 549—564.
Чичерин А. Н. Звонок к дворнику: Поэма [1926]. Б. м., 2017. 
Grübel R. Кан-Фун: конструктивизм-функционализм // Russian Literature. 1987. Vol. 22. P. 51—62.
Janecek G. A. N. Čičerin, konstruktivist poet // Russian Literature. 1989. Vol. 25. Р. 469—524.

Reference

Grübel, R., 1987. Kang-Fung: constructivism-functionalism. In: Russian Literature. Vol. XXII, pp. 51—62.
Janecek, G., 1989. A. N. Čičerin, konstruktivist poet. In: Russian Literature. Vol. XXV, pp. 469—524.
Biryukov, S. E., 2006. About projective theories of Russian avant-garde. “Phonic music” and acoustic tension in avant-garde poetic systems of the twentieth century. In: Yu. S. Stepanov, ed. Semiotika i Avangard: Antologiya [Semiotics and Avant-garde: An Anthology]. Moscow, pp. 565—573 (in Russ.).
Burlyuk, N., 1999. Poetic beginnings (1914). In: V. N. Terekhina, A. P. Zimenkov, eds. Russkii futurizm: Teoriya. Praktika. Kritika. Vospominaniya [Russian futurism: Theory. Practice. Criticism. Memories]. Moscow, pp. 56—58 (in Russ.).
Veselova, N. A., 2001. Verbal in visual poetry. In: Vnutrennie i vneshnie granitsy filologicheskogo znaniya: Mat-ly Letnei shkoly molodogo filologa [Internal and external boundaries of philological knowledge: Materials of the Summer School of Young Philologist]. Kaliningrad, 1-4 July 2000, pp. 101—105 (in Russ.).
Zelinskii, K., 2015. Constructivism and poetry (1924). In. K. Zelinskii, ed. Poeziya kak smysl: Kniga o konstruktivizme [Poetry as a Meaning: A Book on Constructivism]. Moscow, pp. 27—46 (in Russ.).
Chicherin, A., Sel'vinskii E., 2001. We Know. Oath construction (Declaration) of constructivists-poets (1923). In: N. L. Brodskii, N. P. Sidorov, eds. Literaturnye manifesty: Ot simvolizma do «Oktyabrya» [Literary manifestos: From symbolism to “October”]. Moscow, pp. 322—326 (in Russ.).
Kruchenykh, A., 1923. Apokalipsis v russkoi literature [Apocalypse in Russian literature]. Moscow (in Russ.).
Kruchenykh, A., 1999. Declaration of the word as such (1913). In: V. N. Terekhina, A. P. Zimenkov, eds. Russkii futurizm: Teoriya. Praktika. Kritika. Vospominaniya [Russian futurism: Theory. Practice. Criticism. Memories]. Moscow, pp. 44—45 (in Russ.).
Padin, K., 1996. Semiotic versification. In: D. Bulatov, ed. Eksperimental'naya poeziya: izbrannye stat'i [Experimental Poetry: Featured Articles]. Königsberg — Malbork: Simplicius, pp. 101—110 (in Russ.).
Panfilov, A.Yu., 2015. K probleme tvorcheskoi biografii A. N. Chicherina [To the problem of the creative biography of A. N. Chicherina]. Available at: http://samlib.ru/p/panfilow_a_j/chicherin2.shtml [Accessed 03 September 2018].
Pirs, Ch. S., 2000. Logicheskie osnovaniya teorii znakov [The logical foundations of the theory of signs]. St. Petersburg (in Russ.).
Sakhno, I. M., 2011. Visual artifacts of poetic constructivism. Dom Burganova. Prostranstvo kul'tury [House Burganova. Culture space], 2, pp. 73—83 (in Russ.). 
Sigei, S., 1996. A Brief History of Visual Poetry in Russia. In: D. Bulatov, ed. Eksperimental'naya poeziya: izbrannye stat'i [Experimental Poetry: Featured Articles]. Königsberg — Malbork: Simplicius, pp. 60—67 (in Russ.).
Saussure, F., 1998. Kurs obshchei lingvistiki [General Linguistics Course]. Moscow (in Russ.).
Tsvigun, T. V., Chernyakov, A. N., 2001. The formation of the logo-centric paradigm in Russian culture of the early twentieth century. In: Problemy russkoi filosofii i kul'tury: Sb. nauch. tr. [Problems of Russian philosophy and culture: Collection of scientific. works]. Kaliningrad, pp. 56—66 (in Russ.).
Chicherin, A., 2006. Kang-Fung (1926). In: Yu. S. Stepanov, ed. Semiotika i Avangard: Antologiya [Semiotics and Avant-garde: An Anthology]. Moscow, pp. 549—564 (in Russ.).
Chicherin, A. N., 2017. Zvonok k dvorniku: Poema [Call to the janitor: Poem]. Salamandra P. V. V. (in Russ.).