Балтийский регион

2013 №3(17)

Современные проблемы российско-латвийских отношений

Аннотация

Современные связи между Россией и Латвией до сих пор находятся под влиянием комплекса взаимных претензий, возникших после распада СССР. Латвия входит в состав ЕС и НАТО, так же как Эстония и Литва, однако контакты с Россией сохраняются на более прагматичном уровне. Тем не менее наличие большого числа разногласий по политическим вопросам зачастую приносит экономические убытки и для Латвии, и для России. Несмотря на то что Латвия является независимым государством более 20 лет, у нее с Россией остаются некоторые нерешенные вопросы. Сейчас взаимоотношения стран зачастую рассматриваются через призму связей ЕС и РФ, но на практике они выпадают из данного контекста. Решение разногласий между Латвией и Россией будет способствовать торговле, которая начинает играть все более важную роль как для одной, так и для другой стороны. Для предотвращения и локализации возникающих конфликтов дипломатам, политикам и экспертам следует понимать ситуацию в области российско-латвийских отношений с учетом национальной специфики,
абстрагируясь от теоретических моделей, основанных на мифологии «единства» трех стран Прибалтики.

Abstract

Current relations between Russia and Latvia are still influenced by a series of mutual claims that appeared after the demise of the USSR. Latvia — as well as Estonia and Lithuania — is both an EU and NATO member state. However, unlike the above mentioned countries, its relations with Russia are developing at a more pragmatic level. Numerous political differences often result in economic losses both for Latvia and Russia. Despite the fact that Latvia has been an independent state for more than 20 years, there are still some unresolved issues in its relations with Russia. Today, relations between the two countries are often viewed through the prism of EU-Russia relations. Nonetheless, they often do not fit this context. Settling differences between Latvia and Russia will contribute to trade relations, which are increasingly important for both parties. In order to prevent and localise emerging conflicts, diplomats, politicians, and experts should interpret Russian-Latvian relations in view of the national features without referring to theoretical models based on the mythological “unity” of the three Baltic States.

Скачать статью Download an article

Особенности приграничного сотрудничества Варминьско-Мазурского воеводства и Калининградской области в сфере туризма

Аннотация

Рассматривается приграничное сотрудничество Калининградской области и Варминьско-Мазурского воеводства на различных институциональных уровнях, которое стало активно развиваться с 1992 г., когда были подписаны первые соглашения о международном взаимодействии. Соглашение о малом приграничном передвижении между Калининградской областью и ограниченной территорией Республики Польши должно стать дополнительным стимулом развития экономики, сферы услуг, туристической индустрии приграничных территорий. Представлены результаты проведенного опроса жителей как Калининградской области, так приграничных регионов Республики Польша, которые иллюстрируют недостаточно активное взаимодействие в сфере развития приграничного сотрудничества. Предпринята попытка выявить детерминанты приграничного сотрудничества между Калининградской областью и Варминьско-Мазурским воеводством, содействующие развитию туризма между регионами, а также определить барьеры, препятствующие их сотрудничеству, что в дальнейшем может стать базисом для разработки мероприятий по улучшению ситуации в указанной области.

Abstract

The border location of the Warmian-Masurian voivodeship and the Kaliningrad region is a prerequisite for active cooperation at different institutional levels. The development of cross-border cooperation between the Kaliningrad region and the Warmian-Masurian voivodeship was launched in 1992, when the first agreements on international cooperation were signed. As of today, a high emphasis is placed on cross-border cooperation between the Warmian-Masurian voivodeship and the Kaliningrad region, which is manifested in a series of partner agreements and contracts. The local border traffic agreement between the Kaliningrad region and selected areas of the Republic of Poland should give an additional impetus for the developmentof the economies, services sectors, and tourism industries of the border territories and facilitate the development of these regions. The article makes an attempt to identify the determinants of cross-border cooperation between the Kaliningrad region and the Warmian-Masurian voivodeship that contribute to the development of tourism between the regions, as well as to outline the barriers to their cooperation. The results of the survey presented in the article indicate that the current activities aimed at the development of cross-border cooperation between the Kaliningrad region and the border regions of Poland are not sufficient. On the basis of the survey the authors identify the major barriers to cross-border cooperation as seen by the regions’ residents and authorities. The removal of these barriers can form the basis for developmental measures to improve the situation.

Скачать статью Download an article