Филология, педагогика, психология

2022 Выпуск №4

Назад к списку Скачать статью

Особенности профессиональной подготовки педагогов в университетах Финляндии

DOI
10.5922/pikbfu-2022-4-10
Страницы / Pages
102-115

Аннотация

Представлен обзор отличительных особенностей подготовки педагогов в Финляндии — стране, которая более 20 лет имеет высокие международные оценки достижений школьников. Адаптированный авторами междисциплинарный метод PEST-анализа применен для выявления политических, экономических и социальных аспектов образования педагогов, которые влияют на достижение высоких результатов учениками финских школ по оценкам PISA. Для анализа выделены несколько обобщенных категорий национальной системы образования в Финляндии: основные этапы или уровни образования, особенности образовательной политики и стандартизации образования, методы и формы организации обучения педагогов, содержание их образования, цели и ценности обучения и развития личности педагога. Выявлены следующие особенности подготовки педагогов в университетах Финляндии: ориентация на альтернативную образовательную политику в противовес унифицирующим глобальным реформам образования; децентрализация планирования, содержания и направленности учебных программ как отражение автономии университетов; существенное преобладание практической и исследовательской составляющих над теоретическим обучением будущих учителей. Главная цель педагогического образования сформулирована университетами, профессиональным педагогическим и экспертным сообществом в целом, поддерживается парламентом и определена как подготовка рефлексивного ответственного педагога-практика-исследователя, способного принимать самостоятельные образовательные решения в рамках различных моделей и принципов преподавания.

Abstract

An overview of the distinctive features of teacher training in Finland, which has had high international student assessment scores for more than 20 years, is presented. The authors adapted the interdisciplinary method of PEST analysis to identify the political, economic, and social aspects of teacher training that enable students of Finnish schools to get high scores in PISA. Several generalized categories of the national education system in Finland are highlighted for analysis in the research. They are the main stages or levels of education, the features of educational policy and standardization of education, the methods of teaching, the content of education, the goals and values of teacher training and the development of a teacher’s personality. The following features of teacher training at Finnish universities have been identified: orientation towards alternative educational policy in contrast to unifying global education reforms; decentralization of planning, content and focus of the curricula in teacher training as a reflection of university autonomy; the significant prevalence of practical and research components over theoretical training of pre-service teachers. The main goal of teacher training is stated by universities and the professional expert community in general; it is supported by the parliament and is defined as training a reflective responsible teacher-researcher capable of making independent educational decisions within the framework of different models and principles of teaching.

Список литературы

1. Kupiainen S., Hautamäki J., Karjalainen T. The Finnish education system and PISA. Helsinki University Print, 2009. URL: https://www.researchgate.net/publication/228647231_The_Finnish_education_system_and_PISA (дата обращения: 01.02.2022).

2. Hautamäki J., Kupiainen S. Learning to Learn in Finland. Theory and Policy, Research and Practice // Deakin Crick R., Stringher Cr., Ren K. (eds). Learning to Learn. International Perspectives from Theory and Practice. Routledge, 2014. doi: 10.4324/9780203078044-9.

3. Хаутамяки Я. Рец. на кн.: Паси Сальберг. Финские уроки. Чему может научиться мир на опыте образовательной реформы в Финляндии? // Вопросы образования. 2014. № 4. С. 260—268.

4. Moreno-Rubio Ch. Effective Teachers — Professional and Personal Skills //
ENSAYOS. Revista de la Facultad de Educación de Albacete. 2009. № 24. Р. 35—46.

5. Ilaiyan S., Safadi R. Characteristics of “Exemplary Teachers” and Possible Factors Affecting Their Realization According to the Perception of Principals from the Arab Sector in Israel // Creative Education. 2016. № 7 (1). P. 114—130. doi: 10.4236/ce.2016.71012.

6. Cruickshank D. R., Haefele D. Good Teachers, Plural // Educational leadership: journal of the Department of Supervision and Curriculum Development, N.E.A (EDUC LEADERSHIP). 2001. Vol. 58. P. 26—30. URL: https://www.semanticscholar.org/paper/Good-Teachers%2C-Plural.-Cruickshank-Haefele/1ee1e4d530af3ead1... (дата обращения: 25.02.2022).

7. Рятю Х., Комулайнен К., Скороходова Н. Ю., Колесников В. Н. Образы умных людей у российских и финских школьников // Вопросы психологии. 2013. № 5. С. 25—34.

8. Данилов Д. Рейтинги стран по уровню и качеству образования 2021: место России в списке // Рейтинги & новости: агентство деловой информации. URL: https://top-rf.ru/places/616-obrazovanie.html (дата обращения: 01.08.2022).

9. Lavonen J., Salmela-Aro K. Experiences of Moving Quickly to Distance Teaching and Learning at All Levels of Education in Finland // Primary and Secondary Education During COVID-19. Springer, 2022. P. 105—123. URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-81500-4_4 (дата обращения: 01.08.2022).

10. Vanhemping E., Zechner M., Rinne P. Reforms and innovations in the field of social education in the post-Soviet and Scandinavian countries: a retrospective-comparative approach (on the example of Russia, Kazakhstan and Finland) // Innovative processes in the field of science and social and humanitarian education : A Collection of Papers Presented at IV international scientific-practical conference. Orenburg, 2019.

11. Ванхемпинг Э., Китинойя Х. Теоретико-методологические основания результативности трансфера финских социальных и образовательных технологий в постсоветские страны // Непрерывное образование: XXI век. 2019. № 4 (28). С. 34—45.

12. Гуртов В. А., Колесников В. Н., Питухина М. А. От традиционной модели профориентации к системе сопровождения и консультирования на протяжении всей жизни: опыт Финляндии // Непрерывное образование: XXI век. 2019. № 2 (26). С. 65—77. doi: 10.15393/j5.art.2019.4725.

13. Лавонен Я. Современное педагогическое образование Финляндии как фактор устойчивого развития финского общества // Международный онлайн-семинар «Педагогическое образование 21 века: новые вызовы и решения», 11 ноября 2021 г. URL: https://drive.google.com/drive/folders/1-DGsPf1G_lX8YZKCtP8e8Bca_whinhi5?usp=sharing (дата обращения: 03.03.2022).

14. Как готовят учителей в Финляндии // Аккредитация в образовании. 2010. № 36. URL: https://akvobr.ru/kak_gotovjat_uchitelei_v_finljandii.html (дата обращения: 03.03.2022).

15. Сальберг П. Финские уроки. История успеха реформ школьного образования в Финляндии. М., 2015.

16. Palkkatilastot perustuvat Tilastokeskuksen keräämiin palkkatietoihin kokoaikaisista kuukausipalkkaisista palkansaajista = Wage statistics are based on wage data collected by Statistics Finland on full-time employees. URL: https://www-kt-fi.translate.goog/tilastot-ja-julkaisut/palkkatilastot?_x_tr_sl=fi&_x_tr_tl=r... (дата обращения: 13.02.2022).

17. Perusopetuksen vuosityöaikakokeilu = Annual working time experiment in basic education. URL: https://www.oaj.fi/arjessa/perusopetuksen-vuosityoaikakokeilu (дата обращения: 13.02.2022).

18. Fiilismittari. An online OAJ service for exploring the well-being of in-service teachers. URL: https://www.oaj.fi/jasenyys/fiilismittari (дата обращения: 13.02.2022).

19. Nordine J., Sorge S., Delen I. et al. Promoting Coherent Science Instruction through Coherent Science Teacher Education: A Model Framework for Program Desig // Journal of Science Teacher Education. 2021. № 32 (8). P. 911—933. doi.org/10.1080/1046560X.2021.1902631.

20. Tanskanen H., Matilla M. Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen tukeminen osoittautunut vaikeaksi = Supporting higher education and research has proved difficult. URL: https://www.oaj.fi/ajankohtaista/blogiartikkelit/OAJ-blogi/2022/tiede-ja-korkeakoulutus-tarvitsevat-... (дата обращения: 13.02.2022).

21. Jakku-Sihvonen R., Niemi H. (eds). Research-Based Teacher Education in Finland — Reflections by Finnish Teacher Educators. Turku, 2006.

22. Wustenberg S., Stadler M., Hautamaki J., Greiff S. The Role of Strategy Knowledge for the Application of Strategies in Complex Problem Solving Tasks // Technology, Knowledge and Learning. 2014. № 19. Р. 127—146. doi: 10.1007/s10758-014-9222-8.

23. Maestrales S., Dezendorf R. M., Tang X. et al. U.S. and Finnish high school science engagement during the COVID-19 pandemic // International Journal of Psychology. 2021. № 57 (1). Р. 73—86. doi: 10.1002/ijop.12784.

24. Country Information for Finland // European Agency for Special Needs and Inclusive Education. URL: https://www.european-agency.org/country-information/finland (дата обращения: 13.02.2022).

25. Profile of Inclusive // European Agency for Special Needs and Inclusive Education. URL: https://www-european--agency-org.translate.goog/activities/te4i/profile-inclusive-teachers?_x_tr_sl=... (дата обращения: 13.02.2022).

26. Thuneberg H., Hautämaki J., Ahtiainen R. et al. Conceptual Change in Adopting the Nationwide Special Education Strategy in Finland // Journal of Educational Change. 2014. Vol. 15 (1). P. 37—56.

27. Уокер Т. Финская система обучения. Как устроены лучшие школы в мире / пер. с англ. Т. Мамедовой. М., 2021.