Интернет в политической коммуникации современной Польши: вызовы и перспективы развития
- Страницы / Pages
- 78-85
Аннотация
Освещены проблемы политической коммуникации в современной Польше, роль Интернета в диалоге власти и общества. Особое внимание уделено воздействию социальных сетей на качество политической коммуникации. Выделены и описаны характерные особенности положения рядовых пользователей и представителей политических элит в коммуникационном процессе. В качестве исследовательской задачи авторами определено выявление основных характеристик политической коммуникации в интернет-пространстве Польши. Проанализированы взгляды польских исследователей этой проблемы. На основе изучения статистических данных и сопоставления их интерпретаций установлено, что наиболее существенной проблемой в сфере политической коммуникации в польском интернет-пространстве является выход из «информационных коконов», а не вопросы технического дооснащения коммуникационной инфраструктуры. Авторы приходят к выводу, что нынешняя поляризация мнений, множественные провокации и акты информационной агрессии несут риски дестабилизации внутриполитической ситуации в стране.
Abstract
The article reveals the problems of political communication in modern Poland, the role of the Internet in the dialogue between the authorities and society. Particular attention is paid to the impact of social networks on the quality of political communication. The characteristic features of the position of ordinary users and representatives of political elites in the communication process are singled out and described. As a research task, the authors identified the main characteristics of political communication in the Internet space of Poland. The article analyzes the views of Polish researchers of the problem. Based on the study of statistical data and a comparison of their interpretation, it has been established that the most significant problem in the field of political communication in the Polish Internet space is the exit from the "information cocoons", and not the issues of technical re-equipment of the communication infrastructure. The authors concluded that the current polarization of opinions, multiple provocations and acts of information aggression carry the risks of destabilizing the internal political situation in the country.
Список литературы
1. Быков И. А. Сетевая политическая коммуникация: теория, практика и методы исследования : монография. СПб., 2013.
2. Фельдман П. Я., Завалишин Н. С. Виртуальные сетевые коммуникации и политическая поляризация общества (на примере Соединенных Штатов Америки) // Коммуникология. 2021. Т. 9, № 2. С. 98—109.
3. Boyd D. M., Ellison N. B. Social network sites: definition, history, and scholarship // Journal of Computer-Mediated Communication. 2007. Vol. 13, № 1. P. 210—230.
4. Directive (EU) 2018/1972 of the European Parliament and of the Council of 11 December 2018 establishing the European Electronic Communications Code. OJ L 321. 17.12.2018. P. 36—214. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/ PDF/?uri=CELEX:32018L1972&from=PL (дата обращения: 01.02.2022).
5. Gajowniczek T. Internet w komunikowaniu politycznym // Media — Kultura — Komunikacja społeczna. 2020. № 2 (15). S. 53—67.
6. Grzechnik J. Rola nowych mediów w aktywizacji społeczności lokalnej na przykładzie ruchów miejskich w Krakowie. Gdańsk, 2018.
7. Howaniec H. Use of Social Media in Developing Countries: Internet and Social Media Users in Poland, Proceedings of the 37th International Business Information Management Association (IBIMA), 30—31 May 2021, Cordoba, Spain. URL: https:// www.researchgate.net/publication/354719044_Use_of_Social_Media_in_Developing_ Countries_Internet_and_Social_Media_Users_in_Poland (дата обращения 01.02.2022).
8. In Poland’s politics, a ‘social civil war’ brewed as Facebook rewarded online anger. URL: https://www.washingtonpost.com/world/2021/10/27/poland-Face book-algorithm/ (дата обращения: 01.02.2022).
9. Kalinowska-Żeleźnik A. Wykorzystanie nowych mediów w komunikowaniu politycznym na przykładzie Urzędu Miejskiego w Elblągu // Media Biznes Kultura. 2017. № 2 (3). S. 43—55.
10. Konfederacja usunięta z Facebooka. Mocny wpis Morawieckiego. URL: https:// wiadomosci.dziennik.pl/polityka/artykuly/8328019,konfederacja-Facebook-mateusz- morawiecki-usuniecie-partia.html (дата обращения: 01.02.2022).
11. Marin A., Wellman B. Social Network Analysis: An Introduction // Handbook of Social Network Analysis / eds. by P. Carrington, J. Scott. Thousand Oaks, 2011. P. 11—25.
12. Matuszewski P. Selective exposure on polish political and news media Facebook pages // Polish Sociological Review. 2019. Vol. 206, № 2. P. 177—198.
13. Matuszewski P., Szabo G. Are echo chambers based on partisanship? Twitter and political polarity in Poland and Hungary // Social Media + Society. 2019. № 5. P. 1—14.
14. Projekt ustawy — Prawo komunikacji elektronicznej. URL: https://www.gov. pl/web/premier/projekt-ustawy-prawo-komunikacji-elektronicznej (дата обращения: 01.02.2022).
15. Sawicka Z. How Facebook Polarizes Public Debate in Poland — Polish Filter Bubble // Social Communication. 2019. № 20. P. 45—52 (дата обращения: 01.02.2022).
16. Strategia Cyberbezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2019—2024. URL: https://www.gov.pl/attachment/6a4aafc6-e339-4cd5-a8e6-cd47257f02d8 (дата обращения: 01.02.2022).
17. Zawadzki J. Internet jako narzędzie komunikacji politycznej w społeczeństwie obywatelskim // Środkowoeuropejskie Studia Polityczne. 2007. № 2. S. 181—196.