Жанровая специфика романа В. Максимова «Прощание из ниоткуда»: к проблеме духовной традиции
Аннотация
Жанровая форма автобиографического романа В. Максимова анализируется в контексте духовной традиции и в связи с типологией литературных героев. Выявляется близость романа-исповеди «Прощание из ниоткуда» к смысловой форме исповеди-поступка (М. Бахтин), воплощенной в древнерусском «Поучении» Владимира Мономаха. Тип героя-протагониста определяется совершаемым им духовным движением по пути личного покаяния и обретения внутренней свободы. Мотив прощания соединяется в романе с формой исповеди и становится со стороны автора поступком, деланием. Это характеризует жанр романа «Прощание из ниоткуда» как связанный с национальной духовной традицией при органичном включении жанровых форм, присущих роману ХХ в.
The article analyses the genre of the autobiographical novel by Vl. Maksimova in the context of the spiritual tradition and in connection with the typology of literary heroes. The study reveals closeness of the novel-confession “Farewell from Nowhere” to the semantic form of “confession-deed” (M. Bakhtin), embodied in the ancient Russian “Teachings” by Vladimir Monomakh. The type of hero-protagonist is determined by the spiritual movement he makes along the path of personal repentance and gaining inner freedom. The motive of farewell is combined in the novel with the form of confession and becomes an act on the part of the author. This characterizes the genre of the novel “Farewell from Nowhere” as connected with the national spiritual tradition and the organic inclusion of genre forms inherent in the novel of the twentieth century.