On the moralcentrism of Kant's transcendental anthropology and the role of morals in human nature (continuation)
- DOI
- 10.5922/0207-6918-2011-1-3
- Pages
- 37-44
Abstract
This article proves that Kant's philosophical system is a system of transcendental anthropology, which acts as a method in Kant’s pragmatic anthropology. The essence of transcendental anthropology is the metaphysics of morals. This role of morals manifests itself in the primacy of practical reason over the theoretical one. The humanity owes its development and existence to the practical reason. In Kant’s system, morality is the essence of humanity.
Reference
1. Апель К.-О. Априори коммуникативного сообщества и основания этики. К проблеме рационального обоснования этики в век науки // К.-О. Апель. Трансформация философии. М., 2001. С. 263—335.
2. Гофман Э. Т. А. Известие о дальнейших судьбах собаки Берганца // Гофман Э. Т. А. Соч.: в 6 т. М., 1991. Т. 1. С. 98—149.
3. Кант И. Пролегомены ко всякой будущей метафизике, могущей появиться как наука // Кант И. Соч.: в 6 т. М., 1965. Т. 4(1). С. 67—210.
4. Кант И. Критика практического разума // Там же. С. 316—317.
5. Кант И. Трактаты и письма. М., 1980. С. 60—77.
6. Кант И. Религия в пределах только разума // Кант И. Трактаты и письма. М., 1980. С. 78—444.
7. Секацкая М. А. О последствиях различения истины и блага: парадокс детерминистской этики // Эпистемология и философия науки. 2010. Т. 26. № 4. С. 190—196.