Филология, педагогика, психология

2023 Выпуск №4

Назад к списку Скачать статью

Развитие критического мышления обучающихся на основе применения проектного метода обучения: международный опыт

DOI
10.5922/pikbfu-2023-4-10
Страницы / Pages
97-103

Аннотация

Рассматривается проблема развития критического мышления обучающихся как важной компетенции XXI в. в образовательном контексте. На основе анализа зарубеж­ных исследований авторами предпринята попытка представить подходы к трактовке понятия «критическое мышление», его компонентному составу, а также к способам его развития через реализацию проектного метода обучения (Project Based Learning). Проект выступает ядром образовательного процесса, ориентируя его на создание условий для развития критического мышления и творческих способностей обучаю­щихся в междисциплинарных средах при поиске решения проблем, взятых из реальной жизни. Рассмотрены также стадии реализации образовательного проекта в контек­сте междисциплинарной интеграции. Международный опыт применения проектного метода обучения в различных предметных областях демонстрирует его значительное влияние на развитие навыков критического мышления обучающихся и на академиче­скую успеваемость обучающихся в целом.

Abstract

The article considers the issue of developing students’ critical thinking as an important competence in the 21st century educational context. Having analyzed the international re­search, the authors attempt to present approaches to interpreting the concept of “critical thin­king,” its component composition, and methods of its development through the implemen­ta­tion of Project-Based Learning (PBL). The project serves as the core of the educational pro­cess, directing it towards creating conditions for the development of critical thinking and crea­tive abilities of students in interdisciplinary environments when solving real-life prob­lems. The stages of implementing an educational project in the context of interdisciplinary in­tegration are also discussed. International experience in applying the project-based learning me­thod in various subject areas demonstrates its significant impact on the development of stu­dents’ critical thinking skills and overall academic performance.

Список литературы

1. Almulla M. A. The Effectiveness of the Project-Based Learning (PBL) Approach as a Way to Engage Students in Learning // SAGE Open. 2020. № 10 (3). URL: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2158244020938702 (дата обращения: 25.07.2023).

2. Andini S., Rusmini R. Project-based learning model to promote students critical and creative thinking skills // Jurnal Pijar Mipa. 2022. № 17 (4). P. 525—532. URL: https://doi.org/10.29303/jpm.v17i4.3717 (дата обращения: 24.07.2023).

3. Butler H. Halpern Critical Thinking Assessment Predicts Real-World Outcomes of Critical Thinking // Applied Cognitive Psychology. 2012. № 26 (5). P. 721—729.

4. Dorofeeva A., Rudinskiy I., Parakhina O., Kravets O. Implementation of STEAM Approach within the Framework of Educational Engineering Methodology // Journal of Physics: Conference Series. Krasnoyarsk Science and Technology City Hall. 2021. Vol. 2647. URL: https://pubs.aip.org/aip/acp/article-abstract/2647/1/ 030021/2831229/Implementation-of-STEAM-approach-within-the?redirectedFrom= fulltext (дата обращения: 24.07.2023).

5. Ebadi S., Rahimi M. An exploration into the impact of Web Quest-based class­room on EFL learners’ critical thinking and academic writing skills: a mixed-me­thods study // Computer Assisted Language Learning. 2018. № 31 (5—6). P. 617—651. URL: https://doi.org/10.1080/09588221.2018.1449757 (дата обращения: 24.07.2023).

6. Ennis R. H. A Logical Basis for Measuring Critical Thinking Skills // Educa­tional Leadership. 1985. № 43. P. 44—48.

7. Ennis R. H. Critical thinking across the curriculum: A vision // Topoi. 2018. № 37. Р. 165—184.

8. Facione P. A. Critical thinking: What it is and why it counts. Millbrae, CA, 1998.

9. Facione P. Update on the critical thinking mindset from Delphi Report prin­ciple investigator. California Academic Press, 2015.

10. Halmaida H., Mahzum E., Susanna S. The Effort To Improve Critical Thinking Skills In Physics Learning Through Project Based Learning Model // Asian Journal of Science Education. 2020. № 2 (2). P. 93—98. doi: 10.24815/ajse.v2i2.16976.

11. Halpern D. F. Thought and Knowledge: An Introduction to Critical Thinking, 4th ed. N. Y., 2002.

12. Sauri M., Purnomo Y., Mustadi A. Analysis of Student Learning Motivation using Project-Based Learning Method // AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan. 2022. № 14. P. 3405—3412. doi: 10.35445/alishlah.v14i3.665.

13. Susiyanti Y., Juandi D., Suparman S. Does project-based learning have a po­si­tive effect on student’ mathematical critical thinking skills? A meta-analysis // AIP Con­ference Proceedings. 2022. Vol. 2468. doi: 10.1063/5.0102486.

14. Suteja S., Setiawan D. Students’ Critical Thinking and Writing Skills in Project-Ba­sed Learning // International Journal of Educational Qualitative Quantitative Re­search. 2022. № 1. P. 16—22. doi: 10.58418/ijeqqr.v1i1.5.

15. Tapper J. Student perceptions of how critical thinking is embedded in a degree program // Higher Education Research and Development. 2004. № 23 (2). P. 199—222. doi: 10.1080/0729436042000206663.