Развитие критического мышления обучающихся на основе применения проектного метода обучения: международный опыт
- DOI
- 10.5922/pikbfu-2023-4-10
- Страницы / Pages
- 97-103
Аннотация
Рассматривается проблема развития критического мышления обучающихся как важной компетенции XXI в. в образовательном контексте. На основе анализа зарубежных исследований авторами предпринята попытка представить подходы к трактовке понятия «критическое мышление», его компонентному составу, а также к способам его развития через реализацию проектного метода обучения (Project Based Learning). Проект выступает ядром образовательного процесса, ориентируя его на создание условий для развития критического мышления и творческих способностей обучающихся в междисциплинарных средах при поиске решения проблем, взятых из реальной жизни. Рассмотрены также стадии реализации образовательного проекта в контексте междисциплинарной интеграции. Международный опыт применения проектного метода обучения в различных предметных областях демонстрирует его значительное влияние на развитие навыков критического мышления обучающихся и на академическую успеваемость обучающихся в целом.
Abstract
The article considers the issue of developing students’ critical thinking as an important competence in the 21st century educational context. Having analyzed the international research, the authors attempt to present approaches to interpreting the concept of “critical thinking,” its component composition, and methods of its development through the implementation of Project-Based Learning (PBL). The project serves as the core of the educational process, directing it towards creating conditions for the development of critical thinking and creative abilities of students in interdisciplinary environments when solving real-life problems. The stages of implementing an educational project in the context of interdisciplinary integration are also discussed. International experience in applying the project-based learning method in various subject areas demonstrates its significant impact on the development of students’ critical thinking skills and overall academic performance.
Список литературы
1. Almulla M. A. The Effectiveness of the Project-Based Learning (PBL) Approach as a Way to Engage Students in Learning // SAGE Open. 2020. № 10 (3). URL: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2158244020938702 (дата обращения: 25.07.2023).
2. Andini S., Rusmini R. Project-based learning model to promote students critical and creative thinking skills // Jurnal Pijar Mipa. 2022. № 17 (4). P. 525—532. URL: https://doi.org/10.29303/jpm.v17i4.3717 (дата обращения: 24.07.2023).
3. Butler H. Halpern Critical Thinking Assessment Predicts Real-World Outcomes of Critical Thinking // Applied Cognitive Psychology. 2012. № 26 (5). P. 721—729.
4. Dorofeeva A., Rudinskiy I., Parakhina O., Kravets O. Implementation of STEAM Approach within the Framework of Educational Engineering Methodology // Journal of Physics: Conference Series. Krasnoyarsk Science and Technology City Hall. 2021. Vol. 2647. URL: https://pubs.aip.org/aip/acp/article-abstract/2647/1/ 030021/2831229/Implementation-of-STEAM-approach-within-the?redirectedFrom= fulltext (дата обращения: 24.07.2023).
5. Ebadi S., Rahimi M. An exploration into the impact of Web Quest-based classroom on EFL learners’ critical thinking and academic writing skills: a mixed-methods study // Computer Assisted Language Learning. 2018. № 31 (5—6). P. 617—651. URL: https://doi.org/10.1080/09588221.2018.1449757 (дата обращения: 24.07.2023).
6. Ennis R. H. A Logical Basis for Measuring Critical Thinking Skills // Educational Leadership. 1985. № 43. P. 44—48.
7. Ennis R. H. Critical thinking across the curriculum: A vision // Topoi. 2018. № 37. Р. 165—184.
8. Facione P. A. Critical thinking: What it is and why it counts. Millbrae, CA, 1998.
9. Facione P. Update on the critical thinking mindset from Delphi Report principle investigator. California Academic Press, 2015.
10. Halmaida H., Mahzum E., Susanna S. The Effort To Improve Critical Thinking Skills In Physics Learning Through Project Based Learning Model // Asian Journal of Science Education. 2020. № 2 (2). P. 93—98. doi: 10.24815/ajse.v2i2.16976.
11. Halpern D. F. Thought and Knowledge: An Introduction to Critical Thinking, 4th ed. N. Y., 2002.
12. Sauri M., Purnomo Y., Mustadi A. Analysis of Student Learning Motivation using Project-Based Learning Method // AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan. 2022. № 14. P. 3405—3412. doi: 10.35445/alishlah.v14i3.665.
13. Susiyanti Y., Juandi D., Suparman S. Does project-based learning have a positive effect on student’ mathematical critical thinking skills? A meta-analysis // AIP Conference Proceedings. 2022. Vol. 2468. doi: 10.1063/5.0102486.
14. Suteja S., Setiawan D. Students’ Critical Thinking and Writing Skills in Project-Based Learning // International Journal of Educational Qualitative Quantitative Research. 2022. № 1. P. 16—22. doi: 10.58418/ijeqqr.v1i1.5.
15. Tapper J. Student perceptions of how critical thinking is embedded in a degree program // Higher Education Research and Development. 2004. № 23 (2). P. 199—222. doi: 10.1080/0729436042000206663.