Развитие музыкального слуха у учащихся разных отделений музыкального образования
- Страницы / Pages
- 96-106
Аннотация
Статья посвящена вопросам нейропсихологии слуха и влияния обучения на развитие музыкального слуха в различных музыкальных направлениях. Цель статьи — определить, имеются ли отличие в развитии тонового и интервального восприятия звуков у музыкантов, обучающихся по разным направлениям подготовки. Нулевая гипотеза (H0): отсутствие зависимости точности восприятия звуков и интервалов (абсолютный и относительный слух) от направления подготовки музыкантов. Альтернативная гипотеза (H1): наличие зависимости точности восприятия звуков и интервалов (абсолютный и относительный слух) от направления подготовки музыкантов. Среди духовых и струнных в целом низкий процент музыкантов, обладающих хорошим музыкальным слухом. В результате исследования мы пришли к следующим выводам: не выявлено зависимости точности тонового восприятия (абсолютного слуха) между группами музыкантов, уровень значимости различий между группами (p = 0,383); наиболее высокие показатели в интервальном восприятии звуков у клавишников (85,71 %), наиболее низкие — у духовиков (46,67 %); среди вокалистов наблюдался более высокий процент тонового восприятия звуков (абсолютного слуха) при прослушивании знакомого музыкально инструмента — голоса, но не инструментов, процент вокалистов с хорошим интервальным восприятием звуков (относительный слух) также высок.
Abstract
The article focuses on the neuropsychology of hearing and the impact of learning on the development of musical ear in various musical fields. The goal is to determine whether there is a difference in the development of tone and interval sound perception among musicians in different areas of study. Zero hypothesis (H0): The lack of dependence of the perception accuracy of sounds and intervals (absolute and relative musical ear) on the field of musical training. Alternative hypothesis (H1): The accuracy of sound and interval perception (absolute and relative musical ear) depends on the field of musical training. Among brass and string instruments, a generally low percentage of musicians have good musical ear. Findings. No dependence of the accuracy of tone perception (absolute music ear) between groups of musicians was revealed, the difference significance level between groups is p = 0.383; the highest indices in the interval perception of sounds are among keyboard players (85.71 %), the lowest are among the woodwind players (46.67 %); among vocalists, a higher percentage of tonal perception of sounds (absolute music ear) was observed when listening to a musical instrument that is familiar to you — voice, but not instruments, the percentage of vocalists with good interval perception of sounds (relative music ear) is also high.
Список литературы
1. Hyde K. L., Lerch J., Norton A. et al. The Effects of Musical Training on Structural Brain Development: a longitudinal Study // The Neurosciences and Music III: Disorders and Plasticity. 2009. Vol. 1169. P. 182—186.
2. Herholz S., Zatorre R. Musical training as a framework for brain plasticity: Behavior, function, and structure // Neuron. 2012. Vol. 76 (1). Р. 486—502.
3. Trainor L., Shahin A., Roberts L. Understanding the Benefits of Musical Training // The Neurosciences and Music III—Disorders and Plasticity. 2009. Vol. 1169. Р. 133—142.
4. Skoe E., Kraus N. A Little Goes a Long Way: How the Adult Brain Is Shaped by Musical Training in Childhood // The journal of neuroscience. 2012. Vol. 32 (34). P. 11507—11510.
5. Peretz I., Zatorre R. J. The Cognitive Neuroscience of Music. Oxford, 2003.
6. Панюшева Т. Д. Музыкальный мозг: обзор отечественных и зарубежных исследований // Асимметрия. 2008. Т. 2, № 2. C. 41—54.
7. Wengenroth M., Blatow M., Heinecke A. et al. Increased Volume and Function of Right Auditory Cortex as a Marker for Absolute Pitch // Cerebral Cortex. 2014. Vol. 24 (5). P. 1127—1137.
8. Weinberger N. M. Music and the Brain // Scientific American. 2004. Vol. 291 (5). P. 88—95.
9. Deroche M. L. D., Limb C. J., Chatterjee M., Gracco V. L. Similar abilities of musicians and non-musicians to segregate voices by fundamental frequency // The Journal of the Acoustical Society of America. 2017. Vol. 142 (4). P. 1739—1755.
10. Proverbio A. M., Attardo L., Cozzi M., Zani A. The effect of musical practice on gesture: sound pairing // Front. Psychol. 2015. Vol. 6. P. 376.
11. Пэтри А., Сэбин К. Наглядная статистика в медицине / пер. с англ. В. П. Леонова. М., 2003.
12. Krishnan S., Lima C. F., Evans S. et al. Beatboxers and guitarists engage sensorimotor regions selectively when listening to the instruments they can play // Cerebral Cortex. 2018. Vol. 28 (11). P. 4063—4079.
13. Wollman I., Penhune V., Segado M. et al. Neural network retuning and neural predictors of learning success associated with cello training // Proceedings of the National Academy of Sciences. 2018. Vol. 115 (26). E6056—E6064.
14. Привес М. Г., Лысенков Н. К., Бушкович В. И. Анатомия человека. 12-е изд., перераб. и доп. СПб., 2006.
15. Грюнер М. Г., Докери П. Клиническая нейроанатомия и неврология по Фицджеральду / пер. с англ. ; под ред. Ю. А. Щербука, А. Ю. Щербука. М., 2018.