Гуманитарные и общественные науки

2017 Выпуск №4

Назад к списку Скачать статью

Роль Европейского центрального банка в современной системе обеспечения финансовой стабильности ЕС

Страницы / Pages
36-51

Аннотация

Декларация глав государств и правительств от 29 июня 2012 г. как момент зарождения Европейского банковского союза стала доказательством значительной и в некотором смысле беспрецедентной поддержки государствами — членами Европейского союза друг друга, в то время как такая готовность подвергалась большим сомнениям со стороны общественности. Помимо красноречивых заявлений о необходимости разорвать неблагоприятную взаимозависимость суверенных рисков и рисков банковского сектора данная Декларация включала два конкретных правовых обязательства. Во-первых, создание Единого надзорного механизма (Single Supervisory Mechanism/SSM) посредством централизации надзора за банковским сектором государств — членов Еврозоны и передача надзорных полномочий Европейскому центральному банку в соответствии со ст. 127 (6) Договора о функционировании ЕС. Во-вторых, обеспечение прямой рекапитализации банков из Европейского фонда финансовой стабильности (European Financial Stability Facility/EFSF), созданного в рамках Европейского стабилизационного механизма (European Stability Mechanism/ESM) на основании Договора, подписанного несколькими месяцами ранее — 2 февраля 2012 г. Выполнение вышеперечисленных обязательств напрямую зависит от эффективного исполнения Европейским центральным банком своих полномочий. Именно поэтому формирование Банковского союза ЕС и его текущая деятельность неразрывно связаны с деятельностью ЕЦБ. Государства — члены ЕС выдали ЕЦБ определенный кредит доверия, отказавшись от части своих полномочий и передав их на наднациональный уровень, в надежде, что ЕЦБ обладает достаточными ресурсами и опытом для повышения прозрачности, стабильности и надежности банковского сектора ЕС.

Abstract

The Declaration of the Heads of State and Government of June 29, 2012 was the birth of the European Banking Union. It demonstrated considerable and, in some ways, unprecedented support by the member states of the European Union to each other. This move was highly questioned by the public. In addition to eloquent statements about the need to break the adverse interdependence of sovereign risks and risks of the banking sector, this Declaration included two specific legal obligations. Firstly, the creation of the Single Supervisory Mechanism (SSM) and the centralized supervision of the banking sector of the Member States of the eurozone with supervisory powers transferred to the European Central Bank in accordance with Article 127 (6) of the Treaty on the functioning of the EU. Secondly, the direct recapitalization of banks from the European Financial Stability Facility (EFSF), established under the European Stability Mechanism (ESM) based on the Treaty, signed a few months earlier — February 2, 2012. The fulfilment of these obligations directly depends on the effective work of the European Central Bank (ECB). That is why the formation of the EU Banking Union and its current activities are inextricably linked with the efficiency of the ECB. EU member states gave the ECB a certain credit of confidence by giving up part of their mandates and transferring powers to a supranational level in the hope that the ECB has sufficient resources and experience to increase the transparency, stability and security of the EU banking sector.

Список литературы

1. Европейский банковский орган : [официальный сайт]. URL: http://www.eba.europa.eu/regulation-and-policy/single-rulebook/interactive-single-rulebook (дата обращения: 25.06.2017).
2. Единый совет по финансовому оздоровлению банков : [официальный сайт]. URL: https://srb.europa.eu/sites/srbsite/files/compartments_table_for_srb_web-v2.pdf (дата обращения: 25.06.2017).
3. Тосунян Г. А. Выступление Г. А. Тосуняна на Съезде Аcсоциации россий-ских банков (АРБ) — 2017. URL: https://arb.ru/b2b/first_person/vystuplenie_g_tosunyana_na_sezde_arb_2017-10104528/ (дата обращения: 25.06.2017).
4. Byrne J., O'Connor T. Creditor rights, culture and dividend payout policy // Journal of multinational financial management. 2017. Vol. 39. P. 60—77.
5. Communication from the European Commission on European Financial Supervision, 27 May 2009. URL: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=celex:52009DC0252 (дата обращения: 25.06.2017).
6. Council Regulation (EU) No 1024/2013 of 15 October 2013 conferring specific tasks on the European Central Bank concerning policies relating to the prudential supervision of credit institutions // Official Journal. 2013. L 287. P. 63—89.
7. Directive 2013/36/EU of the European Parliament and of the Council of 26 June 2013 on access to the activity of credit institutions and the prudential supervision of credit institutions and investment firms, amending Directive 2002/87/EC and repealing Directives 2006/48/EC and 2006/49/EC // Official Journal. 2013. L 176. P. 338—436.
8. Directive 2014/59/EU of the European Parliament and of the Council of 15 May 2014 establishing a framework for the recovery and resolution of credit institutions and investment firms and amending Council Directive 82/891/EEC, and Directives 2001/24/EC, 2002/47/EC, 2004/25/EC, 2005/56/EC, 2007/36/EC, 2011/35/EU,2012/30/EU and 2013/36/EU, and Regulations (EU) No 1093/2010 and (EU) No 648/2012, of the European Parliament and of the Council Text with EEA relevance // Official Journal. 2014. L 173. P. 190—348.
9. Hirsch W. Law and Economics. Academic Press, 1999.
10. Lautenschläger S. The European banking sector — growing together and growing apart. Speech by Member of the Executive Board of the ECB and Vice-Chair of the Supervisory Board of the ECB at the LSE German Symposium, London, 2 March 2017. URL: https://www.ecb.europa.eu/press/key/date/2017/html/sp170302.en.html (дата обращения: 26.06.2017).
11. Niinimaki J.-P. Spatial competition in the banking system: Alternative lending technologies and collateral assets // Journal of multinational financial management. 2016. Vol. 35. P. 93—109.
12. Polinsky M., Shavell S. Handbook of law and economics. Vol. 2, 1st Ed. North Holland, 2007.
13. Regulation (EU) No 575/2013 of the European Parliament and of the Council of 26 June 2013 on prudential requirements for credit institutions and investment firms and amending Regulation (EU) No 648/2012 // Official Journal. 2013. L 176. P. 1—337.
14. Sattar O., Longevialle B., Birry A. Europe's ring-fencing proposals could make big banks safer to fail, but also have broader consequences. Standard and Poor’s Rating Services, 2013. URL: http://ec.europa.eu/finance/consultations/2013/bankingstructural-reform/docs/contributions/non-regis... (дата обращения: 25.06.2017).
15. Veron N. Breaking the vicious circle. Bruegel, Brussels, 2016. URL: http://bruegel.org/2016/10/breaking-the-vicious-circle/ (дата обращения: 25.06.2017).