Вестник БФУ им. И. Канта

2017 Выпуск №2

Назад к списку Скачать статью

Проблемы моделирования рабочих процессов стационарного плазменного двигателя

Страницы / Pages
58-62

Аннотация

На сегодня в построении математических моделей стационарных плазменных двигателей (СПД) используются главным образом эмпирические законы с возможностью применения к конкретному типу двигателя. Рассматривается возможность построения математической модели, учитывающей различные физические процессы, протекающие в двигателе, и опирающейся на статистические методы.

Abstract

Today in creation of mathematical models of the stationary plasma thruster (SPT) a certain advance is noticeable, but all these models are based on empirical laws with a possibility of application to concrete type of the engine. The paper considers the possibility of constructing a mathematical model that takes into account the various physical processes taking place in the engine and based on statistical methods.

Список литературы

1. Morozov A. I.. Fundamental Physics of Electric Propulsion. М. : Atomzidat, 1978. Vol. 1. In Russian.
2. Belikov M. B., Gorshkov O. A., Lovtsov A. S., Shagayda A. A. Probe Measurements in the Channel of 1.5 kW Hall Thruster with Discharge Voltage up to 1000 V // IEPC-2007-131 Presented at the 30th International Electric Propulsion Conference, Florence, Italy September 17–20, 2007.
3. Приданников С. Ю. Исследование характеристик стационарных плазменных двигателей при длительной работе : дис. … канд. техн. наук. Калининград, 2003.
4. Hofer R. R. et al. Characterizing Vacuum Facility Backpressure Effects on the Performance of a Hall Thruster // 27th International Electric Propulsion Conference, IEPC-01-045, Pasadena, CA, 2001.
5. Diamant K. D., Spektor R., Beiting E. J. et al. The Effects of Background Pressure on Hall Thruster Operation // 48th AIAA/ASME/SAE/ASEE Joint Propulsion Conference & Exhibit, AIAA-2012-3735, Atlanta, GA, 29 Jul.–1 Aug., 2012.
6. Huang W., Kamhawi H., Haag T. Effect of Background Pressure on the Performance and Plume of the HiVHAc Hall Thruster // IEPC-2013-058 Presented at the 33rd International Electric Propulsion Conference, The George Washington University Washington, D. C. USA, October 6–10, 2013.