Education as a subject of philosophical reflection in the oeuvre of Russian thinkers of the late 19th century — early 20th centuries :: IKBFU's united scientific journal editorial office

×

Login
Password
Forgot your password?
Login As
You can log in if you are registered at one of these services:
   
There is only one science. Two sciences are impossible as two universes are
Alexander Herzen

DOI-generator Search by DOI on Crossref.org

Education as a subject of philosophical reflection in the oeuvre of Russian thinkers of the late 19th century — early 20th centuries

Author Danilkina N.
Pages 57-64
Article Download
Keywords philosophy, pedagogy, education, philosophy of education.
Abstract (summary) This article considers the views of Russian philosophers on education in the late 19th — early 20th centuries. The author identifies an compares the key philosophical and pedagogical ideas of L. N. Tolstoy, V. V. Rozanov, V. K. Wentzel, M. Rubinstein.
References

1. Булкин А. П. Социокультурная динамика образования. Дубна, 2001.

2. Валицкая А. П. Как возможна общая теория образования, или о междис­циплинарном статусе понятия диалог // Диалог в образовании: сб. матер. конф. Сер. «Symposium». СПб., 2002. Вып. 22. С. 9 —16.

3. Вентцель К. Н. Заметки о космическом воспитании // Вентцель К. Н. Сво­бодное воспитание: сб. избр. тр. М., 1993. С. 156—166.

4. Вентцель К. Н. Основные задачи нравственного воспитания // Вестник воспитания. М., 1896. № 2.

5. Вентцель К. Н. Этика и педагогика творческой личности: в 2 т. М., 1912. Т. 2.

6. Плотников Н. С. Философия «Проблем идеализма» // Проблемы идеа­лизма: сб. ст. [1902] / под общ. ред. М. Колерова. М., 2002.

7. Розанов В. В. Сумерки просвещения. М., 1990.

8. Рубинштейн М. М. Идея личности как основа мировоззрения: критическо-философский очерк. М., 1909.

9. Рубинштейн М. М. О смысле жизни. Труды по философии ценности, тео­рии образования и университетскому вопросу. Т. 1 / под ред. Н. С. Плотникова, К. В. Фараджева. М., 2008.

10. Рубинштейн М. М. Очерк педагогической психологии в связи с общей педагогикой. 3-е изд., пересмотр. и доп. М., 1920.

11. Савицкий Н. П. В поисках русской идеи // Русская эмиграция в Европе в 1920—1930-е годы. М.; СПб., 2005. Вып. 2.

12. Современные теории образования и педагогической науки. М., 1994.

13. Толстой Л. Н. Мысли о воспитании // Собр. соч.: в 24 т. М., 1913. Т. 14.

14. Толстой Л. Н. Полн. собр. соч.: в 90 т. М.; Л., 1928—1958. Т. 38.

15. Фараджев К. В. Особенности реализации социокультурного подхода к образованию в трудах отечественных философов конца XIX — начала ХХ веков. URL: http://www.socioedu.ra/st_far.html (дата обращения: 20.01.2011).

16. Фараджев К. В. Философия и жизнь Моисея Рубинштейна // Рубин­штейн М. М. О смысле жизни. Труды по философии ценности, теории образо­вания и университетскому вопросу / под ред. Н. С. Плотникова, К. В. Фарадже­ва. М., 2008. Т. 1.

17. Ericson D. P. Philosophical issues in education // Encyclopedia of Educatio­nal Research: in 4 vol. / ed. in Chief M. C. Alkin. 6th ed. N. Y.; Toronto, 1992. Vol. 3.


Back to the section