Philology, pedagogy, and psychology

2011 Issue №11

Back to the list Download the article

Actualisation of value priorities of Russian cosmism in the context of pedagogical thought evolution

Pages
15-23

Abstract

This article analyses the value foundations of pedagogy at the present stage and in historical development. The author offers a classification of the main value attitudes to personalities (to oneself, other equal subjects, and the world), which makes it possible to analyze the changing objectives of education. The article explains why pedagogical addresses the value priorities of Russian cosmism as a result of the expansion of society's value field.

Reference

1. Сластенин Г. А., Чижакова Г. И. Введение в педагогическую аксиологию: учеб. пособие. М., 2003.

2. Асташова Н. А. Концептуальные основы педагогической аксиологии // Педагогика. 2002. № 8. С. 8—13.

3. Голованова Н. Ф. Подходы к воспитанию в современной отечественной пе­дагогике // Педагогика. 2007. № 10. С. 38—47.

4. Карандашев В. Н. Методика Шварца для изучения ценностей личности: концепция и методическое руководство. СПб., 2000.

5. Шевандрин Н. И. Психодиагностика, коррекция и развитие личности: учеб. пособие для студентов высших учебных заведений. М., 2001.

6. Психологическая наука в России ХХ столетия: проблемы теории и истории / под ред. А. В. Брушлинского. М., 1997.

7. Дерябо С. Д., Ясвин В. А. Экологическая педагогика и пси­хология. Ростов н/Д, 1996.

8. Слободчиков В. И., Исаев Е. Н. Основы психологической антропологии. Психология человека: введение в психологию субъективности: учеб. пособие для вузов. М., 1995.

9. Историко-педагогическое знание в начале III тысячелетия: актуализация педагогического наследия прошлого: матер. Пятой национальной науч. конф. Москва, 12 ноября 2009 г. М., 2009.

10. Федоров Н. Ф. Собр. соч.: в 4 т. Т. 4. М., 1999.

11. Хуторской А. В. Философия русского космизма как аксиологический ба­зис отечественного образования // Труды науч. семинара «Философия — об­ра­зо­вание — общество». Т. 2. М., 2006. С. 142—152.