Philology, pedagogy, and psychology

2009 Issue №5

Back to the list Download the article

On integration of psychological theories of creative thinking

DOI
10.5922/2223-2095-2009-5-7
Pages
45-50

Abstract

The article deals with the inconsistency of psychological creative thinking theories. This inconsistency is being related to inaccuracies in terminology. The authors offer a new approach to creative thinking as to an integrative characteristic of psychological activity, the highest level and indicator of thinking development.

Reference

1. Арнхейм Р. Новые очерки по психологии искусства. М., 1994.

2. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М., 1979.

3. Брунер Дж. Психология познания. М., 1977.

4. Брушлинский А. В. Субъект: мышление, учение, воображение. М.; Воро­неж, 1996.

5. Веккер Л. М. Психика и реальность: Единая теория психических процес­сов. М., 2000.

6. Вертгеймер М. Продуктивное мышление. М., 1988.

7. Дункер К. Подходы к исследованию продуктивного мышления // Психо­логия мышления: хрестоматия по общей психологии / под ред. Ю. Б. Гиппен­рейтер, В. В. Петухова. М., 1981. С. 35—46.

8. Ньюэлл Л., Шоу Дж. С., Саймон Г. А. Моделирование мышления человека с помощью электронно-вычислительной машины // Там же. С. 305—318.

9. Петухов В. В. Основные теоретические подходы к изучению мышления // Психология мышления. М., 1987. С. 21, 24, 27—32.

10. Холодная М. А. Психология интеллекта. М., 1997.

11. Чистякова Ч. Д. Творческая одаренность в развитии познавательных структур // Вопросы психологии. 1991. № 6. С. 103—111.

12. Штерн В. Умственная одаренность: психологические методы испытания умственной одаренности в их применении к детям школьного возраста. СПб., 1997.