Philology, pedagogy, and psychology

2009 Issue №5

Back to the list Download the article

Psychomotor development as the main aspect of psychological and pedagogic support of primary school children

DOI
10.5922/2223-2095-2009-5-5
Pages
30-35

Abstract

The article examines the causes of academic failure in school: lack of background, operational and controlling components of learning activity; it presents “The Space of Development” innovation psychological and pedagogic programme, which bases on the modern concepts of ontogenetic regularities of brain and body formation and development of a child. The authors present the
results of statistical analysis of the efficiency of prophylactic components introduction into first-grade pupil support programme and prove positive changes in Higher Mental Functions formation in the experimental group.

Reference

1. Бернштейн Н. А. О ловкости и ее развитии. М., 1991.

2. Вачков И. В. Групповые методы в работе школьного психолога. М., 2002.

3. Венгер А. Л., Цукерман Г. А. Психологическое обследование младших школьников. М., 2001.

4. Воробьева Е. А., Гатина С. В. Двигательная коррекция детей с отклоняю­щимся развитием // Бюллетень Ассоциации телесно-ориентированных психо­терапевтов. М., 2002. № 2.

5. Воробьева Е. А., Семенович А. В., Архипов Б. А. и др. Комплексная методика психомоторной коррекции. М., 1998.

6. Лебединский В. В. Нарушения психического развития детей. М., 1985.

7. Семаго Н. Я., Семаго М. М. Теория и практика оценки психического разви­тия ребенка. СПб., 2005.

8. Семенович А. В., Архипов Б. А. Нейропсихологический подход к проблеме отклоняющегося развития // Таврический журнал психиатрии. Симферополь, 1997. Т. 1, № 2.

9. Хомская Е. Д. Нейропсихология. СПб., 2005.