The functioning of utterances conveying the modal meaning of possibility in the texts of television commercials
- Pages
- 34-39
Abstract
This article considers the characteristic features of utterances conveying the modal meaning of possibility that forms the field of situational modality in the texts of television commercials. The author makes an attempt to classify speech situations from the perspective of the bearer of the possibility property and examines the functioning features of the semantic variants of the verb мочь.
Reference
1. Ваулина С. С. Исследование модальности в РГУ им. И. Канта: некоторые результаты и перспективы // Модальность в языке и речи: новые подходы к изучению. Калининград, 2008.
2. Гапонова Ю. В. Средства выражения значений возможности и необходимости в рекламных текстах печатной рекламы: дис. … канд. филол. наук. Калининград, 2007.
3. Демидова И. А. Средства выражения побудительной модальности в русском и английском языках (на материале газет): дис. ... канд. филол. наук. Калининград, 2005.
4. Золотова Г. А. Очерк функционального синтаксиса русского языка. М., 1973.
5. Подручная Л. Ю. Средства выражения модального значения возможности в языке русского фольклора (функционально-семантический анализ): автореф. дис. … канд. филол. наук. Калининград, 2010.
6. Федорова И. Р. Модальность возможности в современном русском языке (на материале газет). Калининград, 2000.
7. Словарь современного русского литературного языка. М.; Л., 1948—1965. Т. 1—17.
8. Словарь русского языка / АН СССР, Ин-т русского языка. М., 1985—1988. Т. 1—4.