Philology, pedagogy, and psychology

2010 Issue №5

Back to the list Download the article

The structural–dynamic model of tolerance-based solutions of pedagogical problems

Pages
147-155

Abstract

This article offers a tolerance-based model of resolving pedagogical problems, which includes the description of the stages and elements of tolerance-based problem-solving process. The author suggests the methods and techniques of pedagogical influence aimed at the implementation of the model stages.

Reference

1. Безюлева Г. В., Шеламова Г. М. Толерантность: взгляд, поиск, решение. М.: Вербум, 2003.

2. Воробьева И. В. Феномен толерантности в контексте педагогиче­ского взаи­модействия: дис. … канд. психол. и пед. наук. Екатеринбург, 2006.

3. Нурлигаянова О. Б. Психологическое содержание педагогической толе­рант­ности как профессионально важного качества учителя: дис. … канд. пси­хол. наук. Калуга, 2002.

4. Толстикова С. Н. Развитие коммуникативной толерантности у будущих социальных педагогов в системе образования: дис. … канд. психол. наук. Калу­га, 2002.

5. Моложавенко А. В. Критерий толерантности в системе принципов комму­никативной подготовки педагогов // Воспитание толерантности: взаимодейст­вие различий: сб. науч. и метод. тр. Волгоград, 2004. Вып. 3.

6. Перепелицына М. А. Формирование педагогической толерантности у бу­дущих учителей: дис. … канд. психол. наук. Волгоград, 2004.