The pedagogical prognosis of success on the basis of teenagers' personal characteristics analysis
- Pages
- 120-126
Abstract
This article analyses teenagers' personal characteristics that determine academic and social success as well as the ways to detect them in the process of education. The research encompasses motivation for success, the level of subjective control, self-esteem, self-awareness in educational process, autonomy/dependence and the level of anxiety.
Reference
1. Бодалев А. А. Восприятие и понимание человека человеком. М., 1982.
2. Деркач А. А., Селезнева Е. В. Акмеологическая культура личности: содержание, закономерности, механизмы развития. Воронеж: Изд-во НПО МОДЭК, 2006.
3. Психология подростка: учебник / под ред. А. А. Реана. СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2006.
4. Реан А. А. Психология и психодиагностика личности. Теория, методы исследования, практикум. СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2006.
5. Роджерс К. Взгляд на психотерапию. Становление человека. М., 1994.
6. Романин А. Н. Гуманистическая психология и психотерапия: учеб. пособие. М.: КНОРУС, 2005.
7. Хухлаева О. В. Как сохранить психологическое здоровье подростков: пособие для школы. М.: Сентябрь, 2003.