Philology, pedagogy, and psychology

2010 Issue №5

Back to the list Download the article

The development of positive self-relation by means of eurhythmics

Pages
101-108

Abstract

This article attempts to solve two interrelated problems: to analyse the correlation between the body image disturbance and such self-relation characteristics as time competence, autonomy, self-respect, self-acceptance, selfconfidence, social boldness, initiative in social contacts, aggression, and hostility; to consider the opportunity of psychological management by means of eurhythmics. The comparative analysis of the results of eurhythmics application proves that this method is effective in the development of positive self-relation, in particular, selfconfidence, social boldness, initiative in social contacts, time competence, autonomy, self-respect, self-acceptance, and the decrease in hostility level.

Reference

1. Алешина Ю. Е., Гозман Л. Я., Дубовская Е. М. Социально-психологические методы исследования супружеских отношений: спецпрактикум по социальной психологии. М.: Изд-во МГУ, 1987.

2. Волков И. П. Телопсихика человека. СПб.: Изд-во БПА, 2008.

3. Захарова М. В. Психолого-педагогическая коррекция самооценки женщин средствами физической культуры: дис. … канд. психол. наук. СПб., 2002.

4. Малкина-Пых И. Г. Коррекция «Я-образа» тела методами ритмо-двига­тельной оздоровительной физической культуры // Учен. зап. Ун-та им. П. Ф. Лесгафта. 2007. № 3(25). С. 32—37.

5. Малкина-Пых И. Г. Телесная терапия. М.: Эксмо, 2005.

6. Практическая психодиагностика: методики и тесты / ред.-сост. Д. Я. Рай­городский. Самара: БАХРАХ, 1999.

7. Ромек В. Тренинг уверенности в межличностных отношениях. СПб.: Речь, 2003.

8. Самосознание и защитные механизмы личности / ред.-сост. Д. Я. Райго­родский. Самара: БАХРАХ, 2000.

9. Fox K. R. The physical self: From motivation to well-being. Champaign, IL: Human Kinetics. 1997.

10. Spence J. C., McGannon K. R., Poon P. The effect of exercise on global self-es­teem: A quantitative review // J. Sport Exec. Psych. 2005. Vol. 27. P. 311—334.