Philology, pedagogy, and psychology

2010 Issue №5

Back to the list Download the article

The scope of ethical-pedagogical activity of a teacher

Pages
83-90

Abstract

This article explains the need for the development of the «ethical-pedagogical activity» notion and justifies the order of the usage of the terms «ethical» and «pedagogic». The author distinguishes the standards of ethical attitude and the standards of pedagogical attitude and analyses the peculiarities of ethical-pedagogical activity.

Reference

1. Аристотель. Сочинения: в 4 т. М.: Мысль, 1983.

2. Гартман Н. Этика. СПб.: Владимир Даль, 2002.

3. Гегель Г. Энциклопедия философских наук: в 4 т. Т. 1: Наука логики. М.: Мысль, 1975.

4. Макинтайр А. После добродетели: исследование теории морали. М.: Ака­демический проект; Екатеринбург: Деловая книга, 2000.

5. Мизов Н. О системе научного познания морали // Предмет и система этики. М.: Ин-т философии АН СССР; София: Институт философии БАН, 1973. С. 132—151.

6. Мясищев В. Н. Психология отношений. М.: МПСИ; Воронеж: НПО «МО­ДЭК», 1995.

7. Разин А. В. Этика: учебник для вузов. М.: Академический проект, 2003. 624 с.

8. Сагатовский В. Н. Философия развивающейся гармонии: философские основы мировоззрения: в 3 ч. Ч. 1: Введение: философия и жизнь. СПб.: Изд-во СПбГУ, 1997.

9. Сагатовский В. Н. Есть ли выход у человечества? СПб.: Петрополис, 2000.

10. Титаренко А. И. Специфика и структура морали // Мораль и этическая теория. М.: Наука, 1974. С. 7—49.

11. Швырев В. С. Деятельностный подход к пониманию «феномен человека»: Попытка современного осмысления // Наука глазами гуманитария. М.: Про­гресс-Традиция, 2005. С. 345—383.

12. Фромм Э. Психоанализ и этика. М.: Республика, 1993.

13. Этика: энциклопед. словарь / под ред. Р. Г. Апресяна, А. А. Гусейнова. М.: Гардарики, 2001.