Metaphorisation as a pattern of term formation in Russian and English within the semantic field “Insurance” :: IKBFU's united scientific journal editorial office

×

Login
Password
Forgot your password?
Login As
You can log in if you are registered at one of these services:
   
The real and legitimate goal of the sciences is the endowment of human life with new inventions and riches
Francis Bacon

DOI-generator Search by DOI on Crossref.org

Metaphorisation as a pattern of term formation in Russian and English within the semantic field “Insurance”

Author Zhebrunova L. A.
DOI 10.5922/2223-2095-2010-2-10
Pages 62-65
Article Download
Keywords terminological system, composite term, nomination, metaphorisation, cognitive linguistic characteristics, source domain of the mental lexicon, attributive characteristics, action characteristics.
Abstract (summary) Term formation is viewed through the cognitive linguistics paradigm. The term is characterized as a semeiotic model correlating with a certain cognitive discourse pattern. Metaphorisation is defined as the nomination pattern. In the following article we tried to pick out the major cognitive characteristics of the term formation within the semantic field «Insurance» as it is represented in Russian and English insurance glossaries.
References

1. Алефиренко Н. Ф. Фразеология в свете современных лингвистических па­радигм. М., 2008.

2. Арутюнова Н. Д. Аксиология в механизмах жизни и языка // Проблемы структурной лингвистики. М., 1982. С. 11—16.

3. Вендина Т. И. Словообразование как способ дискретизации универсума // Вопросы языкознания. 1999. № 2. С. 27—49.

4. Горин В. С., Тулинов В. В. Страхование и управление риском. М., 2000.

5. Ефимов С. Л. Экономика и страхование. М., 1996.

6. Ивина Л. В. Лингво-когнитивные основы анализа отраслевых терминоси­стем (на примере англоязычной терминологии венчурного финансирования). М., 2003.

7. Пивовар А. Г. Большой англо-русский юридический словарь. М., 2003.

8. Телия В. Н. Метафоризация и ее роль в создании языковой картины мира // Роль человеческого фактора в языке. Язык и картина мира. М., 1988. С. 173—204.

9. Юлдашев Р. Т. Страховой бизнес. М., 2005.


Back to the section