Philology, pedagogy, and psychology

2010 Issue №2

Back to the list Download the article

Universal professional activity functions of foreign language and culture specialists

DOI
10.5922/2223-2095-2010-2-8
Pages
51-57

Abstract

This paper sets out to examine the potential value of universal professional activity functions of foreign language and culture specialists in relation to a new resultative quality of their professional education and professional development. The purpose of revealing the functions is to prove the importance of professional universality for promoting a better competitiveness and professional development of future graduates in general.

Reference

1. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингво­дидактика и методика: учеб. пособ. 4-е изд., стер. М., 2007.

2. Иеронова И. Ю. Теоретические основы подготовки будущих переводчиков к межкультурному посредничеству: монография. Калининград, 2007.

3. Климов Е. А. Образ мира в разнотипных профессиях: учеб. пособ. М., 1995.

4. Миньяр-Белоручев Р. К. О функциях переводчика // Информационно-ком­муникативные аспекты перевода: межвуз. сб. науч. тр. Горький, 1986. С. 61—62.

5. Поршнева Е. Р. Роль профессиональной ориентации в повышении эффек­тивности обучения переводчиков-профессионалов // Психологическая наука и образование. 2003. № 1.

6. Равен Дж. Педагогическое тестирование: Проблемы, заблуждения, пер­спективы / пер. с англ. 2-е изд., испр. М., 2001.

7. Толочек В. А. Современная психология труда. СПб., 2008.

8. Халеева И. И. «Лингвауни» — вклад в культуру мира // Лингвауни: Тре­тья Международная конференция ЮНЕСКО. М., 2000. С. 9.

9. Шадриков В. Д. Новая модель специалиста: инновационная подготовка и компетентностный подход // Высшее образование сегодня. 2004. № 8. С. 23—28.