Mineralogical colour-denotings as the means of the author’s perception in the world poetic picture of M. Voloshin :: IKBFU's united scientific journal editorial office

×

Login
Password
Forgot your password?
Login As
You can log in if you are registered at one of these services:
   
The real and legitimate goal of the sciences is the endowment of human life with new inventions and riches
Francis Bacon

DOI-generator Search by DOI on Crossref.org

Mineralogical colour-denotings as the means of the author’s perception in the world poetic picture of M. Voloshin

Author Taran S. V.
Pages 87-94
Article Download
Keywords mineralogical lexeme, colour-denotings, poetic picture of the world, idiostyle, perception, connotation, context.
Abstract (summary) Based on M. Voloshin’s poetic texts, the specificity of mineralogical colour-denotings functioning is considered as the means of the author’s perception;the semantic-aesthetic peculiarities of these lexemes realization are revealed;their role in the structuring of poetic images is determined.
References 1. Алимпиева Р. В. Семантическая значимость слова и структура лексико-семантической группы. Л., 1986.
2. Алимпиева Р. В., Таран С. В. Модально-оценочный потенциал цветообозначений в поэтических текстах М. Волошина // Модальность как семантическая универсалия : сб. науч. тр. Калининград, 2010.
3. Белый А. Символизм как миропонимание. М., 1994.
4. Брагина А. А. Цветовые определения и формирование новых значений слов и словосочетаний // Лексикология и лексикография. М., 1972.
5. Бобыль С. В. Семантико-стилистические свойства русских цветообозначений : автореф. дис. … канд. филол. наук. Псков, 1987.
6. Буруковская Т. Г. Отвори сердце камню. Петрозаводск, 1985.
7. Волошин М. А. Лики творчества. Л., 1989.
8. Гумбольдт В. Избранные труды по языкознанию. М., 1984.
9. Давыдов З., Купченко В. Совесть народа — поэт… (Максимилиан Волошин: жизнь, творчество, контакты) // Волошин М. Избранное: стихотворения, воспоминания, переписка. Минск, 1993.
10. Донецких Л. И. Реализация эстетических возможностей имен прилагательных в тексте художественных произведений. Кишинев, 1980.
11. Лессинг Г. Э. Лаокоон, или О границах живописи и поэзии. М., 1957.
12. Магия камня / сост. Т. П. Гладышева. СПб., 2000.
13. Новиков Л. А. Значение эстетического знака // Филологические науки. 1999. № 5. С. 83—90.
14. Потебня А. А. Мысль и язык. Киев, 1993.
15. Райс Э. Максимилиан Волошин и его время // Волошин М. А. Стихотворения и поэмы : в 2 т. Париж, 1982. Т. 1.
16. Таран С. В. Функциональная роль минералогической лексики в идиостиле М. Волошина : автореф. дис. … канд. филол. наук. Калининград, 2005.
17. Тишунина Н. В. Взаимодействие искусств в литературном произведении как проблема сравнительного литературоведения // Филологические науки. 2003. № 1. С. 19—25.
18. Трубецкой Е. Два мира в древнерусской иконописи // Философия русского религиозного искусства XVI—XX вв. Антология. М., 1993.
19. Флоренский П. Иконостас. М., 2003.
20. Флоренский П. Иконостас : избранные труды по искусству. СПб., 1993.
21. Флоренский П. А. Столп и утверждение истины. М., 1990. Т. 1 (2).
22. Шестакова Л. Л. Из цикла Максимилиана Волошина «Киммерийские сумерки» // Русский язык в школе. 2002. № 2. С. 68.
23. Эйзенштейн С. М. Избранные произведения : в 6 т. М., 1964. Т. 3.

Back to the section