The socio-philosophical analysis of economic consciousness :: IKBFU's united scientific journal editorial office

×

Login
Password
Forgot your password?
Login As
You can log in if you are registered at one of these services:
   
My faith is the belief that happiness will be given to humanity by scientific progress
Ivan P. Pavlov

DOI-generator Search by DOI on Crossref.org

The socio-philosophical analysis of economic consciousness

Author Ovrutsky A. V.
Pages 59-65
Article Download
Keywords economic consciousness, social philosophy, consumer consciousness, pluralism, fragmentation, orientation to excessive consumption, сommodification, sanctification of consumption, alienation.
Abstract (summary) This article considers the category of economic consciousness as a key category of social philosophy. The consumer consciousness is distinguished as one of the main levels of economic consciousness. In a consumer society, the economic consciousness is manifested in such characteristics as pluralism, В uncertainty, fragmentariness, variability, contextuality and orientation to excessive consumption, commodification and sanctification of consumption and consumer goods. The fragmentation of consciousness is a typical dysfunction of the present and is defined, among others, by the effects of alienation.
References

1. Самсин А. И. Основы философии экономики: учеб. пособие для вузов. М., 2003.

2. Журавлев А. Л., Купрейченко А. Б. Психология финансов: пер­спективы ком­плексных исследований // Экономическая психология: актуальные теоретиче­ские и прикладные проблемы: матер. деся­той юбилейной междунар. науч.-практ. конф. / под общ. ред. А. Д. Кар­нышева. Иркутск, 2009. С. 64—69.

3. Чадаева А. Г. Мифогенез и роль мифа в культуре общества по­требления: дис. … канд. культурологии. М., 2006.

4. Бодрийяр Ж. Общество потребления. Его мифы и структуры. М., 2006.

5. Федорова Е. Л. Множественная личность в истории западного психологи­ческого знания XVIIIXX вв.: автореф. дис. … канд. психол. наук. Ростов н/Д, 2001.

6. Хиз Дж., Поттер Э. Бунт на продажу. М., 2007.

7. Годелье М. Загадка дара. М., 2007.

8. Schoenheit I. Politischer Konsum. Ein Beitrag zum faustischen Konsumenten­verhalten // Ambivalenzen des Konsums und der werblichen Kommunikation. Hrsg. M. Jäckel. Rei­he: Konsumsoziologie und Massenkultur. Wiesbaden, 2007. S. 211—235.

9. Коос С. Объясняя этическое потребительское поведение в Европе (эмпи­рические данные по 19 странам) // Экономическая социология. 2009. Т. 10, № 2. Март. С. 76—98. URL: http://www.ecsoc.msses.ru (дата обращения: 22.05.2009).

10. Рапай К. Культурный код: как мы живем, что покупаем и поче­му. М., 2008.

11. Афанасьев В. В., Туркина В. Г. Общество перепотребления // По­требление как коммуникация — 2009: матер. V междунар. конф. / под ред. В. И. Ильина, В. В. Козлов­ского. СПб., 2009. С. 20—23.


Back to the section