The humanities and social science

2021 Issue №1

Back to the list Download the article

Latvian policy on the Russian-language education

Pages
82-91

Abstract

The article studies the development of Russian-language school education in independent Latvia from 1992 to 2020, as well as the process of reforming this system by official authorities. At the time of declaration of independence and withdrawal from the USSR, a bilingual education system which was formed in Latvia, made it possible to get education at all levels (from kinder­garten to technical school and university) in both Latvian and Russian lan­guages. The rise to power in the 1990s. nationalist politicians and the percep­tion of the Soviet period as a period of "occupation", made it impossible to keep the Russian-speaking school unchanged. The transformations were not long in coming — already in 1995 amendments to the law on the primary school and gymnasium were adopted, proclaiming the need to introduce sev­eral subjects in the Latvian language in schools for national minorities. The largest reforms were carried out in 2004, when high school in Russian-language schools (grades 10—12) was required to study in a 60/40 ratio — at least 60 % of subjects in Latvian and no more than 40 % in Russian. The sec­ond package of reforms began to be implemented in 2017, when the high school (of national minorities) completely switched to the Latvian language of instruction, and the secondary school was only partly switched to the Latvian language. The Latvian authorities explain the need for these reforms by the desire to increase the level of knowledge of the state language among national minorities, primarily Russian-speaking. The reform continues and will be completed only in 2021. This article is the first attempt at understanding the reform of the Russian school of Latvia, taking into account the latest trans­formations. The work uses statistical data from public organizations and the Ministry of Education of Latvia, as well as sources in the Latvian language, which are introduced into research space for the first time.

Reference

1.  Бухвалов В. А., Плинер Я. Г. Реформа школ нацменьшинств в Латвии: ана­лиз, оценка, перспективы. Рига, 2008.

2.  Глухих-Полещук А. Новая школьная реформа в Латвии. Можно ли сохра­нить русские школы? // rus.DELFI.ee. 2011. 10 марта. URL: https://rus.delfi.ee/daily/abroad/novaya-shkolnaya-reforma-v-latvii-mozhno-li-sohranit-russkie-shkoly?id=79914026 (дата обращения: 29.05.2020).

3.  О недопустимости ликвидации школьного образования на языках наци­ональных меньшинств Латвии : заявление Государственной думы Федерального собрания Российской Федерации // Государственная дума РФ. URL: https:// sozd.duma.gov.ru/bill/428978-7 (дата обращения: 30.05.2020).

4.  Зверев К. А. Государственная историческая политика в современной Лат­вии // Проблемы национальной стратегии. 2020. № 1 (58). С. 163—177.

5.  Зверев К. А. Политика Эстонской Республики в отношении школьного образования на русском языке (1992—2007) // Ярославский педагогический вестник. 2014. Т. 1, № 4. С. 112—115.

6.  Исследование: русские школьники хотят учиться по-латышски // rus. DELFI.lv. 2011. 16 февр. URL: https://rus.delfi.lv/news/daily/latvia/issledovanie-russkie-shkolniki-hotyat-uchitsya-po-latyshski.d?id=36865757 (дата обращения: 24.05.2020).

7.  Лейшкалне Г. К. Русскоязычное население Латвии: проблемы интеграции в общество // Социологические исследования. 2005. № 9 (257). С. 86—90.

8.  Малашонок А. Национальная школа и национальный вопрос // rus. DELFI.lv. 2011. 10 марта. URL:https://rus.delfi.lv/news/daily/versions/aleksandra-malashonok-nacionalnaya-shkola-i-nacionalnyj-vopros.d?id=37298343 (дата об­ращения: 24.05.2020).

9.  Новейшие реформы // Сайт Министерства иностранных дел Латвий­ской Республики. URL: https://www.mfa.gov.lv/ru/novosti/integraciya-obshestva-v-latvii/novejshie-reformy (дата обращения: 30.05.2020).

10.   Образование национальных меньшинств // Министерство ино­странных дел Латвийской Республики. URL: https://www.mfa.gov.lv/ru/novosti/integraciya-obshestva-v-latvii/obrazovanie-nacionalnyh-menshinstv (дата обращения: 30.05.2020).

11.   К Сейму Латвийской Республики : обращение Государственной думы Федерального собрания Российской Федерации от 4 декабря 1998 г. URL: http://pravo.gov.ru/proxy/ips/?doc_itself=&nd=102056813&page=1&rdk=0&link_id=1#I0 (дата обращения: 23.05.2020).

12.   Опрос: школьники, родители и учителя против реформы образования // rus.DELFI.lv. 2004. 30 авг. URL:https://rus.delfi.lv/news/daily/latvia/opros-shkolniki-roditeli-i-uchitelya-protiv-reformy-obrazovaniya.d?id=8936513&all=true (дата об­ращения: 22.05.2020).

13.   Перечень основных претензий и рекомендаций международных органи­заций и НПО к Латвии по правам национальных меньшинств (справочная информация) // МИД РФ. URL: https://www.mid.ru/foreign_policy/rso/-/ asset_publisher/0vP3hQoCPRg5/content/id/492850 (дата обращения: 23.05.2020).

14.   Плинер Я. Г. Мы не Иваны, не помнящие родства // rus.DELFI.lv. 2012. 8 февр. URL: https://rus.delfi.lv/news/daily/versions/yakov-pliner-my-ne-ivany-ne-pomnyaschie-rodstva.d?id=42115592 (дата обращения: 24.05.2020).

15.   Проблемы прав национальных меньшинств Латвии и Эстонии / под ред. В. В. Полещука. М., 2009. С. 64—66.

16.   Программа освоения латышского языка // Министерство ино­странных дел Латвийской Республики. URL: https://www.mfa.gov.lv/ru/novosti/integraciya-obshestva-v-latvii/programma-osvoeniya-latyshskogo-yazyka (дата обращения: 22.05.2020).

17.   Ethnopolitical tension in Latvia: looking for the conflict solution / ed. by B. Zepa, I. Šūpule, E. Kļave. Riga, 2005.

18.   Izglītības likums [Закон об образовании] // Latvijas Vēstnesis. 1998. 17.11. № 343/344.

19.   Grozījumi Izglītības likumā [Поправки к Закону об образовании] // Latvi­jas Vēstnesis. 2004. 13.02. № 24.

20.   Grozījumi Izglītības likumā [Поправки к Закону об образовании] // Latvi­jas Vēstnesis. 2018. 02.04. № 65.

21.   Grozîjumi Latvijas Republikas Izglîtîbas likumā [Поправки к Закону об образовании Латвийской Республики] // Latvijas Vēstnesis. 1995. 17.08. № 123.

22.   Grozījums Ministru kabineta 2000.gada 5. decembra noteikumos Nr. 463 «Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu» [Поправка к Пос­та­новлению Кабинета министров № 463 от 5 декабря 2000 года «Положение о государственном общем стандарте среднего образования»] // Latvijas Vēstnesis. 2003. 13.05. № 74.

23.   Latvijas Republikas Satversmes tiesa Spriedums vārdā 2005. gada 13. Maijā Nr. 2004-18-0106 [Постановление Конституционного Суда Латвийской Респуб­лики от 13 мая 2005 года Lietā Nr. 2004-18-0106] // Конституционный Суд Лат­вийской Республики. URL: http://www.satv.tiesa.gov.lv/wp-content/uploads/2016/02/2004-18-0106_Spriedums.pdf (дата обращения: 23.05.2020).

24.   Latvijas Republikas Satversmes tiesa Spriedums vārdā 2019. gada 23. Aprīlī lietā Nr. 2018-12-01 [Постановление Конституционного Суда Латвийской Рес­публики от 23 апреля 2019 года Nr. 2018-12-01] // Конституционный Суд Лат­вийской Республики. URL: https://www.satv.tiesa.gov.lv/wp-content/uploads/2018/07/2018-12-01_Spriedums.pdf (дата обращения: 29.05.2020).

25.   Latvijas tauta Pēc 2000.gada tautskaites [Народ Латвии после переписи 2000 г.] // Latvijas Vēstnesis. 2002. 30.04. № 65.

26.   2011. gada tautas skaitīšanas Latvijā galvenie rezultāti [Основные итоги пере­писи населения Латвии 2011 г.] // Centrālā vēlēšanu komisija [Центральная изби­рательная комиссия Латвии]. URL: http://www.csb.gov.lv/sites/default/files/publikacijas/nr_13_2011gada_tautas_skaitisanas_rezultati_isuma_12_00_lv.pdf (дата обращения: 30.05.2020).