Intonological aspect of the vocal form of the language (on the example of the Russian choir)
- Pages
- 13-21
Abstract
The article studies intonation features of vocal form of the language. The melody of national opera music reveals inherent prosodic corrrelation with the language intonation units and their features. The two cognitive systems, namely music and language, function via intonological models (the ones characteristic of both music and speech) of perception. Although the vocal music melody of a national language is not fully identical to speech intonation patterns acoustically, it still includes a number of intonation features that are perceived by the listener as characteristic of his or her native language. Opera is a form of language music realization, which makes it a subject of psycholinguistic studies. The author considers this issue in view of phonological approach. Intonation units, referred to as «intonemes» in a language system, realize themselves as “melodemes” in the system of Western European music modes. According to the concept presented in this article, distinctive features of communicative and emotional meanings manifest themselves in repetitive use of a certain harmoneme in the motive of a phrase. The paper presents the findings obtained from studying the melody of Russian opera choirs by means of music and linguistic intonation analysis. The author has revealed the tendencies in expressing emotional meanings and discovered harmonic differences between the motive patterns (melodemes) of minor and major choir.
Reference
1. Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс. М. ; Л., 1971.
2. Антипова А. М. Единая интонология и триадичность мышления // Академические тетради : альманах. М., 2006. Вып. 11 : Интонология. URL: http:// www.independent-academy.net/science/tetradi/11/antipova.html (дата обращения: 29.04.2020).
3. Винарская Е. Н. Выразительные средства текста (на материале русской поэзии). Воронеж, 2003.
4. Гришина О. А. Русская интонология : учеб. пособие. Красноярск, 2017.
5. Джапаридзе З. Н. Перцептивная фонетика (основные вопросы). Тбилиси, 1985.
6. Диденко В. Д., Калицкий В. В. Музыкальная коммуникация в контексте семиотического дискурса // Общество: философия, история, культура. 2017. № 9. С. 27—30.
7. Друскин М. С. Вопросы музыкальной драматургии оперы (на материале классического наследия). Л., 1952.
8. Петроченко Е. В. Интонационные параметры вокальной формы языка: исследование на материале русской и немецкой народной песни // Вестник Воронежского государственного университета. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2015. № 1. С. 115—120.
9. Петроченко Е. В., Блинова М. А. Интонационный признак завершенности в вокальной форме языка (на примере анализа русских и немецких детских песен) // Гуманитарный вектор: Филология. Востоковедение. 2015. № 4 (44). С. 23—31.
10. Потапова Р. К., Потапов В. В. Синкретический дуализм музыки и речи как особый семиотический феномен бытия человека // Человек: Образ и сущность. 2018. № 3 (34). С. 52—71.
11. Величкова Л. В., Абакумова О. В., Воропаева И. В., Петроченко Е. В. Проект «Психолингвистическое изучение звучащей речи» // Вопросы психолингвистики. 2017. № 3 (33). С. 240—255.
12. Холопова В. Н. Борис Владимирович Асафьев: идеи на века // Журнал Общества теории музыки. 2017. № 2 (18). С. 29—40.
13. Щека Ю. В. Гармонема и тактема как интонологические единицы и их особенности в турецкой разговорной речи // Вопросы языкознания. 1989. № 5. С. 57—69.
14. Kundera M. Verratene Vermächtnisse. Essay. Frankfurt а/M, 1999.
15. Schafroth E. Sprache und Musik. Zur Analyse gesungener Sprachen anhand von Opern // Sprache(n) und Musik / hrsg. А. Overbeck, M. Heinz. München, 2012. S. 45—66.
16. Stock E., Veličkova L. Sprechrhythmus im Russischen und Deutschen. Frankfurt а/M, 2002.